וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: חברת סימנס ניסתה לחבל בתכנית הגרעין שלנו

יוסי מלמן

22.9.2012 / 23:26

ראש ועדת הביטחון בפרלמנט האירני האשים את החברה הגרמנית בהשתלת חלקים נפיצים בציוד שהועבר לאירן ודרש כי היא תיקח אחריות על המעשה. סימנס: "אין לנו קשר עסקי עם אירן"

אירן האשימה היום (שבת) את חברת סימנס הגרמנית בכך שמכרה לה ציוד ובו חלקים נפיצים והרסניים, על מנת לסייע לישראל ולארצות הברית לחבל בתכנית הגרעין שלה.

אחד המחוקקים הבולטים בפרלמנט האירני, אלא-אדין בורוג'רדי, טען כי מומחי אבטחה ממדינתו גילו את החלקים הנפיצים והסירו אותם. לדבריו, המטרה הייתה לבלום את המאמצים האירניים להעשרת אורניום.

"הציוד היה אמור להתפוצץ ברגע שנתחיל לתפעל אותו, אבל המומחים שלנו סיכלו את הקנוניה של האויב", אמר בורוג'רדי, העומד בראש ועדת הביטחון של הפרלמנט. הוא טען כי השתלת החלקים הנפיצים נעשתה במפעל של החברה, ודרש כי היא תיקח אחריות על כך.

"סימנס" מכחישה: "אין לנו קשר עם תכנית הגרעין"

סימנס דחתה את ההאשמות ואמרה כי חטיבת הגרעין של החברה לא מנהלת קשרים עסקיים עם אירן מאז המהפכה ב-1979, שהביאה להחלפת השלטון במדינה. "אין לנו כל קשר עסקי עם תכנית הגרעין האירנית", אמר דובר החברה, אלכסנדר משוביץ.

הסנקציות שהטיל האו"ם אוסרות כל מכירה של ציוד המשמש למטרות גרעיניות לרפובליקה האיסלמית, אך לצד זאת, גרמניה היא אחת משותפות הסחר העיקריות של אירן. בורוג'רדי לא ציין כיצד הגיע ציוד גרמני לידיים אירניות, אך נראה כי אחת האפשרויות היא שצד שלישי היה מעורב בעסקה.

עסקים גם בישראל

לא ברור למה כיוונו דבריו של בורוג'רדי ולאיזה ציוד ומתקנים הוא רמז. בשבוע שעבר גילה פירודן אבאסי דוואני, ראש ארגון האנרגיה האטומית של אירן, כי לפני כחודש אירע פיצוץ באתר להעשרת אורניום בפורדו שגרם לניתוק החשמל למקום. הוא אמר גם כי הפסקת חשמל דומה כוונה לחבל באתר הגדול להעשרת אורניום בנתנז.

בעבר פורסם בכלי תקשורת במערב כי סימנס סייעה ככל הנראה ושיתפה פעולה עם המודיעין האמריקאי והישראלי, דבר שאפשר את ייצור התולעת "סטוקסנט" שפגעה בסרכזות (צנטריפוגות) והשביתה כאלף מהן בכור בנתנז לפני כשנתיים.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן להעשרת אורניום בנתנז/GettyImages

בנתנז אכן הותקנו קופסאות בקרה מתוצרת סימנס לצורך הפעלת הסרכזות, אך כאמור, לא ברור אם ההתקנה נעשתה על ידי טכנאים של סימנס או שהן נרכשו על ידי גורם שלישי.

במשך שנים הייתה סימנס החברה התעשייתית הגדולה ביותר בגרמניה שקיימה קשרי מסחר ומכרה ציוד תעשייתי לאירן, אך כל אותה עת טענה כי היא אינה מפרה את הסנקציות על אירן וכי לא מכרה ציוד לתכניות הגרעין או הטילים של המדינה. לפני כשנה, בעקבות לחץ בינלאומי ופנימי בגרמניה, היא הודיעה כי לא תקיים או תחדש קשרים עם אירן, למעט כיבוד חוזים קיימים.

לסימנס יש עסקים גדולים גם בישראל. על רקע הדיווחים על קשריה עם אירן, לא ברור מדוע ממשלת ישראל והתאגידים הקשורים אליה - כמו רשות שדות התעופה - לא נקטו צעדי ענישה נגד החברה, ואף המשיכו להעניק להם חוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully