וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשאי בחמישי: התקלות המסתוריות יעצרו הגרעין האירני?

יוסי מלמן

20.9.2012 / 14:14

בימים האחרונים שוב דווח על תקלות במתקני הגרעין באירן, שמצטרפות לאחרות, שכנראה מרביתן מכוונות. גם אם לא ישיגו את המטרה הסופית, הפעולות החשאיות חיוניות וחשובות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

כמו במכות מצרים, מונחתים על תוכנית הגרעין של אירן בזו אחר זו מיני מרעין ובישין. פעם זה חיסול של מדען גרעין, פעם זה פיצוץ במתקן גרעיני או לידו ופעם זה וירוס מחשבים קטלני שפוגע בציוד או ש"שואב" מידע סודי. בראש השנה נתבשרנו על שלוש פגיעות. על שתיים מהן סיפר ראש ארגון האנרגיה האטומית של אירן, פריידון עבאסי-דוואני, שהגיע לווינה לרגל הכינוס הרבעוני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לדבריו, לפני כחודש גרם פיצוץ לניתוק הולכת החשמל מהעיר קום לכפר פורדו, שם נמצא המתקן השני הקטן, אך המחופר בעומק של עשרות מטרים במעבה האדמה, להעשרת אורניום.

עבאסי-דוואני, שהוא בעצמו ניצול של ניסיון התנקשות בחייו, גילה גם כי במועד אחר, שבו לא נקב, אירע פיצוץ דומה, שפגע בהובלת החשמל לאתר הראשון והגדול להעשרת אורניום בנתנז. על הפגיעה השלישית דיווחו מומחים לאבטחת מידע של מעבדות קספרסקי הרוסית ושל חברת סמנטק האמריקאית. הם חשפו וירוס חדש - תוכנת ריגול - שהוחדר למחשביה של אירן, במטרה לאסוף מידע. המומחים מעריכים כי וירוס זה הוא מאותו בית יוצר שתכנת גם את הווירוסים האחרים שנחשפו ונושאים שמות כמו "סטוקסנט", "דוקו" ו"פליים".

הפגיעות של הימים האחרונים מצטרפות לחבלות הקודמות שהחלו לפני כחמש שנים, כאשר את כולן מאפיינת הכוונה לפגוע ברכיבים חיוניים ובאתרים ב"שרשרת", המרכיבה את תכניות הגרעין והטילים של אירן. כך נפגעו פגיעה קשה, ניזוקו ויצאו מכלל פעולה כאלף סרכזות (צנטריפוגות) בנתנז, פיצוץ אדיר אירע במתקן להמרת אורניום באספהאן, פיצוצים התרחשו בבסיסי טילים ועוד. ברור כי מרבית, אם לא כל התקלות והחבלות האלה, הן מעשה ידי אדם, אך התיאור ההולם את רוב האירועים האלה הוא "מיסתוריים", אחרי שאף ארגון או מדינה לא נטלו אחריות למעשים. דוברים אירנים כמו עבאסי-דוואני האשימו באחריות לחבלות "טרוריסטים", שם קוד אירני לארגון האופוזיציה "מוג'הדין חלק". בעבר הם ייחסו אותם למוסד, ל-CIA האמריקאי ול-MI6 הבריטי.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
בעתיד נתבשר על עוד תקלות? המתקן בפורדו/רויטרס

הנחה זו מקובלת בתקשורת הבינלאומית, ומקבלת חיזוק מספרים שפורסמו בארה"ב בשנים האחרונות, שדיווחו על תוכניות דומות. ספרו של העיתונאי ג'יימס ריזן על ממשל בוש סיפר לפני כשבע שנים על תוכנית משותפת למוסד ול-CIA לפגוע באמצעות חומרי נפץ בקווי אספקת החשמל לאתרי גרעין באירן. ספר של עיתונאי אחר מה"ניו יורק טיימס", דיוויד סנגר, שיצא לפני כמה חודשים מגלה כי מומחים של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) ומקבילתה הישראלית, יחידה 8200 של אמ"ן, יחד עם המוסד, היו אחראים על תכנון, פיתוח, ייצור והחדרת תולעת ה"סטוקסנט" לקופסאות הבקרה שמפעילות את הצנטריפוגות בנתנז.

אפשר ללמוד מכל האירועים האלה כי המאמצים של ארגוני הביון לחבל ולפגוע בתכנית הגרעין של אירן אינם מפסיקים לרגע, וניתן להעריך כי בעתיד נתבשר על עוד תקלות. ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שלזכות ארגונו בתקופה שעמד בראשו מייחסים (יחד עם אמ"ן, בפיקודו של עמוס ידלין) לא מעט מאותן תקלות "מסתוריות", הוא חסיד מובהק של פעולה חשאית. המטרה, שהושגה בחלקה, היא לעכב, לשבש ולהשהות את תוכנית הגרעין של אירן. בראיונות פומביים ובשיחות פרטיות, התגאה דגן כי ה"יד הנעלמה" גרמה לעיכוב של כמה שנים בקצב ההתקדמות של תוכנית הגרעין האירנית.

עם זאת, ספק אם כל הפעולות האלה ואלה שצפויות בעתיד, יספיקו כדי למנוע מאירן מלהגיע לידי ייצור של נשק גרעיני. במוקדם או במאוחר מומחיה של אירן מצליחים להתגבר על מרבית התקלות, כך שעם כל ההערכה לתעוזה, ליצירתיות של האחראים על המלחמה החשאית נגד אירן - ברור שאין בכל אותם מפגעים, תקלות ונזקים למנוע מטהרן להמשיך בהתקדמות לעבר היעד שהציבה לעצמה: היכולת להרכיב נשק גרעיני במקרה שהנהגתה תקבל החלטה על כך.


על התקדמות אירן בדרך לייצור נשק גרעיני סיפר מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל, ד"ר שאול חורב אתמול (רביעי) בנאומו בעצרת הכללית של סבא"א המכונסת בווינה. ד"ר חורב אמר כי אירן לא רק מעשירה אורניום, אלא בונה כור להפקת פלוטוניום למטרות צבאיות (קרי לנשק גרעיני), היא ביצעה ניסויים ב"רכיבים שונים של נשק גרעיני" (הכוונה לניסויים שנעשו בין השאר באתר בפרצ'ין שכללו בדיקת יכולתה לחולל שרשרת הפיצוץ ומאיזה גובה יש להטיל את הפצצה כדי שתגרום הרס מרבי) וכן מבצעת פעולות להרכבת ראש חץ (גרעיני) על טיל שיאהב 3.

פעולות אלה ואחרות מביאות את המומחים להערכה כי אירן מצויה במרחק של בין שנה לשנתיים מיכולת זו, ולמרות זאת הפעולה החשאית חיונית וחשובה. הנזקים שהיא גורמת, גם אם הם מוגבלים, מאפשרים למקבלי ההחלטות בישראל ובארה"ב לדחות את הצורך לקבל את ההחלטה הקשה מבחינתם: לצאת למתקפה צבאית כאמצעי אחרון למנוע מהרפובליקה האסלמית להצטייד בנשק גרעיני.

עוד בנושא
אירן: "פיצוץ מסתורי גרם להפסקת אספקת החשמל בפורדו"
דיווח: ישנם עוד וירוסים השואבים מידע סודי מאירן
מרקל: "אירן אינה מאיימת רק על ישראל אלא על כל העולם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully