וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: אסירים בהפרדה מוחזקים בתנאים בלתי אנושיים

12.9.2012 / 8:20

בדו"ח של הסנגוריה הציבורית נטען כי השימוש בהפרדה בשב"ס אינו מידתי, כשאסירים נמצאים בהפרדה 23 שעות ביום במשך שנים. "נגרמים להם נזקים חמורים ובלתי הפיכים"

עשרות אסירים מוחזקים בתנאי הפרדה לתקופות ממושכות, חלקם למשך חודשים ואף שנים – כך עולה מדו"ח שפרסמה הסניגוריה הציבורית בעניין החזקת אסירים בתנאי הפרדה, שהוגש השבוע, בין היתר, לנשיא בית המשפט העליון, לשר המשפטים, לשר לביטחון פנים וליועץ המשפטי לממשלה.

בדו"ח נטען כי במהלך החזקתם בהפרדה, חשופים האסירים לתנאי מחייה בלתי אנושיים וקשים מנשוא, וללא נגישות אמיתית לפעילויות טיפול, שיקום, תעסוקה, חינוך ופנאי. עוד נטען, כי הניסיון לפתור באמצעות ההפרדה בעיות כגון שמירה על ביטחון בתי הסוהר ועל שלום האסירים, יוצר בעיה חדשה ומדאיגה לא פחות, בשל ההשלכות החמורות של ההפרדה על מצבו הגופני והנפשי של האסיר ועל יחסו לסביבתו, תוך סיכון להגברת פוטנציאל האלימות הנשקף ממנו.

דוגמא לכך ניתן למצוא בתביעה שהגישה משפחתו של דוד מנשירוב בן ה-23, תלמיד ישיבה בנתניה, שנרצח בספטמבר 2009 בדקירות. אחד הנאשמים ברצח, אבי בנאיים, שוחרר מהכלא זמן קצר לפני הרצח. במסגרת מאסרו הוא שהה בתנאי הפרדה, ולטענת המשפחה המאסר בהפרדה הפך אותו ל"פצצה מתקתקת", והוא שוחרר כשהוא סובל מהפרעות נפשיות קשות.

ישנם אסירים שנמצאו בהפרדה שהגיעה עד ל-24 שנים. לטענת הסניגוריה, אמצעי ההפרדה ננקט בישראל באופן בלתי מידתי ולא כאמצעי אחרון כפי שקובע החוק. עוד נטען, כי בשירות בתי הסוהר מתעלמים מהתוצאות הקשות של ההפרדה, ומהתנאים הפיזיים הקשים הנלווים אליה, וכי ישנה יד קלה על "הדק" ההפרדה.

"הפגיעה באסירים עלולה לגרום לנזקים חמורים"

במהלך תקופת ההפרדה, נמצא אסיר לבדו או עם אסיר נוסף בתא במשך 23 שעות ביממה. ההחלטה על החזקתו של אסיר בהפרדת יחיד לחצי שנה ובהפרדה עד שנה, היא בסמכותו המנהלית של שירות בתי הסוהר. כדי להאריך את תקופת ההפרדה בפרק זמן זהה, יש לבקש בכל פעם אישור של בית המשפט המחוזי. על פי הדו"ח, נכון ליוני האחרון הוחזקו 121 אסירים בהפרדה, מתוכם 24 בהפרדה זוגית. 36 אסירים מוחזקים בהפרדה מעל שנתיים.

"נוכח מצבם העגום של אסירי ההפרדה, בחרה הסניגוריה הציבורית להוציא השנה דו"ח מקיף המתמקד באופן מיוחד רק בנושא זה", אומר הסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר. "ההחזקה בהפרדה גורמת לאסירים, שחלקם הם מהחלשים והפגיעים ביותר בקרב אוכלוסיית האסירים, נזקים חמורים ובלתי הפיכים, המתעצמים ככל שתקופת ההפרדה מתמשכת".

ד"ר ספיר הוסיף כי ממצאי הדו"ח והליקויים שנחשפו בו צריכים להטריד את הציבור בכללותו. "קשה להאמין שבמדינת ישראל בשנות האלפיים מוחזקים אנשים כה רבים תקופות ארוכות כשהם ספונים לבד בתאיהם בתנאים כה קשים. כולי תקווה שדוח הסניגוריה הציבורית יסב תשומת לב ראויה לבעיה הקשה של החזקת אסירים בהפרדה, ושיתרום לקידום דיון ציבורי ומשפטי בנושא, ולמציאת פתרונות אלטרנטיביים".

מהדו"ח עולות גם שורה של ליקויים חמורים באגפי ההפרדה, בתשעה מתקנים של השב"ס. כך לדוגמא, בכלא הדרים נמצאו ליקויים בתאורה ובצנרת, לכלוך רב, מים עומדים ומזיקים. בסניגוריה סברו כי אין להמשיך ולשכן אסירים באגף ההפרדה לפני עריכת שיפוץ נרחב ויסודי במקום. בבית סוהר איילון נמצא כי הקירות בתאים מעופשים, השירותים הם שירותי כריעה ובחלק מהתאים גם נצפו מקקים. עוד נמצא שהאוורור והתאורה בתאים, שאין להם חלון חיצוני ולא חודר אליהם כל מקור אור טבעי, בכי רע. ליקויים נמצאו גם בבתי כלא נוספים.

איציק אברג'יל עוזב את כלא רימונים, בדרך להסגרתו לארה"ב יחד עם אחיו מאיר אברג'יל, ינואר 2011. שלומי גבאי
"הקירות בתאים מעופשים, השירותים הם שירותי כריעה"/שלומי גבאי

כמו כן, נטען בדו"ח כי נמצאו ליקויים רבים וחמורים בכל הקשור לטיפול סוציאלי ושיקומי ראוי לאסירי הפרדה. במקרים רבים, גם כשהטיפול ניתן, הדבר נעשה בתנאים בלתי ראויים, שאינם מכבדים את האסיר ואינם מאפשרים התייחסות טיפולית ממשית. בנוסף, נמצא מחסור בטיפול רפואי זמין, ובמיוחד מחסור במעקב פסיכיאטרי ראוי אשר נודעת לו חשיבות מיוחדת אצל אסירי ההפרדה, שהרי פוטנציאל הפגיעה הנפשית בהם כתוצאה מההפרדה גדול במיוחד.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה לדו"ח: "הליך ההפרדה הינו הליך חריג ביותר, המתבצע תחת ביקורת שיפוטית קפדנית ובשים לב לכך שמתקיימות עילות ההפרדה שבדין. המדובר בהכרח בל יגונה ומוסכם כי הליך זה יוצר קשיים שונים ששב"ס פועל במטרה לצמצמם. שב"ס מברך על ביקורות הסנגוריה הציבורית, מקבל לידיו את תוצאותיהן ועושה ככל שביכולתו על מנת לתקן את הליקויים הנמצאים בהן. במקרים בהם התגלו הפרות של הפקודות והנהלים נערכה בדיקה, הופקו הלקחים ובמידת הצורך בעלי התפקידים האחראים הועברו מתפקידם".

"מתוך מגמה ברורה של שיפור תנאי מחיית האסירים בכל בתי הסוהר וכחלק מהתוכנית הרב שנתית של שב?ס, שופצו ושודרגו גם מרבית אגפי ההפרדה תוך השקעה של מאות אלפי שקלים. בימים אלה שוקדים אנשי המקצוע בוועדה משותפת לבחינת אפשרות הרחבת הטיפול והשיקום בקרב אסירי ההפרדה וזאת תוך התחשבות במטרות ההפרדה ובשיקולי הביטחון".

ד"ר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל אמר כי "אנו למדים מהדו"ח המזעזע של הסנגוריה הציבורית כי בשירות בתי הסוהר עדיין לא הפנימו את התובנה שגם לאסירים יש זכויות אדם". לדבריו, "אדם כלוא הוא עדיין אדם שלו זכויות בסיסיות. אסור לשב"ס להפשיטו מזכויותיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully