וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרת אנשים: לא יופיעו דמויות על כרזות אגד בירושלים

גלעד גרוסמן

27.8.2012 / 17:24

בעקבות הוראת משרד התחבורה שלא להפלות נשים בכרזות על אוטובוסים של החברה בבירה, החליטו באגד שלא לפרסם גם גברים על הכרזות. אגד: "ייעודנו הסעת המונים ולא פרסומות"

בחודש שעבר הודיע משרד התחבורה כי לא יעניק רישיונות לחברות תחבורה שיפלו נשים בפרסומות על גבי אוטובוסים – כעת מתברר שלפי הסכם חדש בין חברת האוטובוסים "אגד" לחברת הפרסום "כנען" שעובדת עמה שהוצג בבג"ץ, לא יופיעו כלל בני אדם על גבי האוטובוסים. ההודעה של משרד התחבורה הגיעה בעקבות עתירה שהגישה תנועת "ירושלמים", בה נטען ש"כנען" סירבה לפרסם מודעות פרסומת שלה בהן מופיעות נשים, זאת בשל חשש שחרדים קיצונים ישחיתו את האוטובוסים.

"כנען" הודיעה כי תפרסם את הקמפיין של "ירושלמים", וביקשה למחוק את העתירה. עם זאת, בתגובה שהגישו עורכי הדין ד"ר אביעד הכהן, דיקאן הפקולטה למשפטים במכללת שערי משפט ומיכל טמיר לבקשה, נטען כי חברת הפרסום נמנעת מלפרסם את הקמפיין, בשל המדיניות חדשה שנחתמה בהסכם בינה לבין אגד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרד התחבורה מחייב את החברות לפרסם מודעות פרסומת עם תמונות נשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתנועה טוענים כי מדובר במדיניות חדשה שנכנסה לתוקף בתחילת החודש, אולם בפועל עדיין מופיעים תמונות של גברים בפרסומות על גבי אוטובוסים של אגד. ב"ירושלמים" מוסיפים כי גם המדיניות החדשה מהווה פגיעה בכבוד האדם ובחופש הביטוי. לעתירה צורפה גם תכתובת בין נציגי התנועה הירושלמית לחברת הפרסום, ממנה עולה כי תחילה ביקשו בכנען לשנות את לבושן של הנשים בפרסומות. הם הסכימו לפרסם רק נשים המופיעות בחולצות בעלות שרוולים, ובהמשך ביקשו להאריך את השרוולים של החולצות כך שיגיעו עד למרפק. בתנועה סירבו, ו"כנען" הסכימה לפרסם את התמונות כפי שהן.

אולם, לטענת חברת הפרסום, "ירושלמים" החליטו לשנות את המודעות, והוסיפו תמונות של נשים לבושות בגופיות. לדבריהם, הקמפיין לא עולה בשל סירוב "ירושלמים" להעלות את הקמפיין המקורי. עורך הדין עידו פרישתא, המייצג את "כנען", אמר כי צעד זה יגרום לפגיעה ברגשותיהם של אלפי חרדים ודתיים, ונועד "להבטיח" פגיעה ב"כנען". הוא הוסיף כי מדובר בהפרה של ההתחייבות של "ירושלמים" לבג"ץ, לפיה הקמפיין יהיה מוצנע.

"ישראל אינה אירן וירושלים אינה טהרן"

עו"ד הכהן השיב על מכתב זה באומרו כי מדובר בהאשמות חסרות בסיס, וכי אותן נשים הצטלמו בבגדיהן היומיומיים. "כל עוד ישראל איננה אירן וירושלים איננה טהרן - מותר להן ללכת בבגדים אלה ברחובותיה של עיר הבירה של מדינת ישראל, גם להצטלם עמם, בלי שאנשי 'כנען' יפקדו עליהן - כשסרגל בידם - להאריך את שרוולי חולצותיהן בכמה סנטימטרים, או יבקשו חס וחלילה לרסס את פניהן בצבע שחור או יצוו עליהן ללכת עם חיג'אב וניקאב".

חברת הפרסום טוענת כי הסכימה להעלות, באופן חריג, את הפרסומת של התנועה, בניגוד למדיניות החדשה לפיה לא יפורסמו תמונות בני אדם על גבי האוטובוסים, בתנאי שהפרסומות יעלו תוך שבוע מחתימת ההסכם החדש בין אגד לכנען, המעגן את המדיניות הזאת. מכיוון שלא נחתם הסכם בין "כנען" ל"ירושלמים" בפרק הזמן הקצוב, הנהלים החדשים כבר נכנסו לתוקף. נציג "ירושלמים" טען בתגובה כי מדובר בחוסר תום לב מצד חברת הפרסום. כעת בג"ץ יצטרך להחליט אם להמשיך ולדון בסוגיה.

דובר אגד, רון רטנר, אמר בתגובה כי לנוכח החלטת בג"ץ שלא לאפשר אפליית נשים בפרסום חוצות על גבי אוטובוסים, החליטו היועצים המשפטיים של אגד ושל חברת הפרסום "כנען", שבעיר ירושלים הפרסום יהיה רק בעורף האוטובוסים ולא יהיה פרסום צד. כמו כן, נמסר כי הוחלט שלא יהיו תמונות של אנשים במסגרת הפרסומות. "ירושלים היא עיר מעורבת שחיים בה בין השאר עשרות אלפי חרדים, שלצערי מקצתם קיצוניים ביותר, והם עשו שפטים באוטובוסים של אגד, רגמו אותם באבנים והשחיתו פרסומות ואף המשטרה אסרה על נסיעה במאה שערים. בתור חברה שייעודה הוא הסעת המונים ולא פרסומות, גיבשנו הסכם פשרה עם חברת הפרסום עד תום החוזה עמה בסוף 2013, שעומד בהחלטת בג"ץ", נמסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully