וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה הודיעה לבג"ץ: המאחז מגרון יפונה בשבוע הבא

יהושע בריינר

20.8.2012 / 16:37

בתשובת המדינה לבג"ץ, נטען כי "אין היתכנות משפטית להמשך מגורי התושבים ולהשארת המבנים" במאחז המיועד לפינוי. המדינה הציגה הצהרה המציינת כי מדובר גם בעמדתו של נתניהו

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

המדינה הודיעה היום (שני) לבג"ץ כי בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, המאחז הבלתי-חוקי מגרון יפונה עד 28 באוגוסט, יום שלישי בשבוע הבא. לתשובת המדינה צורף תצהיר של השר בני בגין, המציין כי התשובה משקפת את עמדתו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק.

עם זאת, המדינה ביקשה להימנע מפינוי 11 מבנים במאחז, שנבנו בחלקה שהמתנחלים טוענים לבעלות עליה למשך תשעים יום נוספים. זאת, לצורך בדיקה "היתכנות משפטית להמשך הנוכחות היהודית במקום". בתשובת המדינה לבג"ץ הודגש כי תושבי המבנים יפונו.

"אין היתכנות משפטית ותכנונית להמשך מגורי התושבים במגרון בעת הזו ולהשארת המבנים במאחז על כנם", נכתב בתשובת המדינה לבג"ץ, "ועל כן, יש לכבד את ההחלטה לפנות את מגרון בהתאם לפסק דין". בפועל, תשובת המדינה מהווה משקל-נגד לחברי ועדת השרים לענייני התיישבות, שדרשו כי דיירי 11 המבנים שבמחלוקת לא יפונו. לבסוף, נראה שגברה עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וכי הוא שכנע את ראש הממשלה שלא ניתן להימנע מפינוי המאחז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אווירי של המאחז/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמותת רגבים: "פלפולציה משפטית עקומה"

כזכור, המתנחלים טענו כי רכשו שלוש חלקות במאחז מידיהם של בעליהם הפלסטיניים ולכן יש להימנע מפינוי המבנים המצויים על שלוש החלקות. מנגד טענו בארגון "שלום עכשיו" כי רכישת החלקות נעשתה במרמה, מה שהביא לפתיחת חקירה בעניין. היום הודיעה המדינה כי על אף שבשלב זה לא נמצאו ראיות התומכות באי כשרות העסקאות, לא ניתן להכשיר על ידי הרכישות את השארת המתנחלים במאחז.

באחת החלקות, חלקה 23, רכשו המתנחלים רק רבע מהשטח, מה שאינו מאפשר על פי החוק בעלות ממשית על חלק כלשהו מהקרקע. בעניין החלקה השנייה, חלקה 2, הודיעו בפרקליטות כי לא נמצאה דרך אל החלקה שאיננה עוברת דרך אדמות פרטיות של פלסטינים ועל כן לא ניתן להשאיר במקום תושבים. בעניין חלקה מספר 10 הודיעה הפרקליטות כי ייתכן ואכן קיימת דרך אל החלקה, דרך אשר מכונה "מטרוקה" ועל כן עד לסיום החקירה היא מבקשת להותיר את המבנים במקום אך כן לפנות את המתנחלים.

למרות הדברים, הפרקליטות הודיעה כי אם יימצא שהעסקאות נעשו כחוק, הרי שניתן יהיה להשיב את הנוכחות היהודית אל החלקות. "אם יימצא שהעותרת השלימה את עסקאות הרכישה ניתן יהיה לבחון אפשרות להסדרה של החלקות למטה שאינה הקמת יישוב או שכונת מגורים ובמסגרת תכנונית זו תיבחן אף האפשרות להסדרת דרך גישה ציבורית למקום". משמעות הדברים היא כי ייתכן ויהיה ניתן בעתיד להקים בחלקות מכינה קדם צבאית או בסיס, כך שהנוכחות היהודית במקום תישמר.

מעמותת רגבים, שסייעה לרכוש את שלוש החלקות, נמסר בתגובה לתשובת המדינה לבג"ץ כי "מדובר בתגובה נעדרת לוגיקה משפטית בסיסית, שעושה צחוק מוועדת השרים להתיישבות, ומזלזלת באינטליגנציה של הציבור. למקרא התגובה קשה להימלט מהתחושה שבפרקליטות המדינה ירו את החץ והחליטו כבר ברגע הראשון שיש לפנות את מגרון, ורק אחר כך סימנו את המטרה ויצרו 'פלפולציה' משפטית עקומה ומופרכת שתכשיר את השרץ". בעמותה אף אומרים כי קיימות דרכי גישה לחלקות, אלא שהפרקליטות מונעת את סלילתן מחדש.

עוד בנושא
ארדן: לשקול התפטרות שרי ליכוד מוועדת ההתיישבות
הפרקליטות לתושבי מגרון: התפנו עד לדיון בבג”ץ
שוב: פינוי מגרון יידחה, הפעם דווקא בגלל העותרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully