וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: לשקול התפטרות שרי ליכוד מוועדת ההתיישבות

טל שלו

15.8.2012 / 19:51

השר גלעד ארדן תקף את הפרקליטות בעקבות עימותים חריפים בינה לבין הדרג המדיני בניסוח התשובות לבג"ץ, בין היתר בנוגע לפינוי מגרון: "אין טעם בוועדה לענייני התיישבות"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תקף היום (רביעי) בחריפות את פרקליטות המדינה, על רקע מחלוקות חוזרות ונשנות שעלו בשבועות האחרונים בדיוני ועדת השרים לענייני התיישבות.

ארדן התייחס לעימותים החריפים שנתגלו בדיוניה האחרונים של הוועדה בין הדרג המדיני לפרקליטות סביב ניסוח עמדות המדינה בתשובותיה לבג"ץ, ובין היתר בנוגע לפינוי מגרון. "בדרך שבה הישיבות האלה מתנהלות, אין שום טעם להמשיך בקיומה של ועדת השרים להתיישבות", אמר ארדן, בראיון לתכניתו של קלמן ליבסקינד ברדיו "גלי ישראל". "בדרך הזאת אולי כדאי לשקול התפטרות קולקטיבית של שרי הליכוד ממנה", הוסיף ארדן.

אתמול התקיים דיון נוסף של ועדת השרים לענייני התיישבות, שהוקמה במאי האחרון כמענה לדרישת שרי הימין להפקיע חלק מסמכויותיו של שר הביטחון ופרקליטות המדינה בנושאי התיישבות ביהודה ושומרון. במהלך הדיון, הביע ארדן מחאה על כך שבדיון הקודם החליטו השרים לתמוך בעתירת חלק מתושבי מגרון לדחות את פינויים לנוכח הצגת מסמכי בעלות חדשים על הקרקע. עם זאת, פרקליטות המדינה לא ייצגה עמדה זו בתשובתה לבג"ץ והדגישה כי מדובר בעמדת הדרג המדיני בלבד.

"החלטנו דבר מסוים לגבי מגרון, אך בפועל הפרקליטות השיבה אחרת. מה הטעם לקבל החלטות ולבזבז עליהן זמן אם בסוף מי שקובע את גורל היהודים זה פרקליטות המדינה", אמר ארדן בדיון, והעלה - יחד עם השרים עוזי לנדאו ודניאל הרשקוביץ - את הדרישה לדון באימוץ מיידי של מסקנות דו"ח ועדת לוי שמכשיר את מעמדם המשפטי של מרבית המאחזים. השרים ארדן, לנדאו והרשקוביץ דרשו גם לשקול את האפשרות שהדרג המדיני ייעזר בייעוץ משפטי פרטי בתשובותיו לבג"ץ. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את הדרישה לדון בנושא אימוץ מסקנות דו"ח לוי, ואמר כי ישנם נושאים דחופים יותר כעת לעסוק בהם.

"אל לנו להותיר דו"ח לוי במגירה"

עם פרסום דו"ח ועדת לוי, שקבע בין היתר כי מעמדו המשפטי הבינלאומי של אזור יהודה ושומרון אינו שטח כבוש, וכן שמרבית המאחזים בגדה חוקיים, התחייב נתניהו לדון במסקנותיו בוועדת השרים, אך מאז חלפו כמעט חודשיים - וטרם נערך דיון שכזה. לפי ההערכות, נתניהו מעדיף להימנע כעת מאימוץ פומבי של הדו"ח, שכן הוא עשוי לעורר ביקורת משפטית ובינלאומית חריפה.

ארדן ולנדאו פנו בשבוע האחרון, כל אחד בנפרד, לראש הממשלה בדרישה להעלות את הנושא על סדר היום של הישיבה הקרובה, ושיגרו אליו מכתבים חריפים בהם דרשו לקיים דיון מיידי במסקנות הדו"ח. "אל לנו להותיר דו"ח זה במגירה. מחובתנו לדון בו ובהשלכותיו ולאמץ מסקנותיו, כך שיהווה בסיס מנחה לנציגי המדינה בזרועותיה השונות", כתב השר ארדן בשבוע שעבר.

גם לנדאו הדגיש כי בעקבות המשך מדיניותה של פרקליטות המדינה בתשובותיה לבג"ץ - "הממשלה שאתה עומד בראשה ובה אנו חברים אינה יכולה לאפשר למינהל האזרחי ולפרקליטות המדינה לנהוג באורח הסותר את מדיניותה, את תפיסת העולם של מרכיביה ופוגע בזכויות אדם. אבקשך לנקוט בכל הדרוש כדי לעצור זאת באופן מיידי".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
לחץ בליכוד על נתניהו: אמץ מסקנות דו"ח אדמונד לוי
צוות השופט לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים
הפלסטינים: "דו"ח לוי מטומטם עם המלצות מטומטמות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully