וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ על פניית אבו מאזן לאו"ם: "יחסי ציבור"

טל שלו

5.8.2012 / 1:14

במשרד החוץ הגיבו להודעת הפלסטינים לפיה יבקשו לשדרג מעמדם למדינה לא-חברה בעצרת האו"ם: "אין להם כוונה רצינית לנסות לקדם משא ומתן". עם זאת, ההערכה היא כי הבקשה תתקבל

הפנייה הפלסטינית לעצרת האו"ם היא בעיקרה מהלך של "יחסי ציבור" - כך הגיבו אתמול (שבת) בירושלים להודעת שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מאלכי, לפיה יו"ר הרשות, אבו מאזן, מתכוון לנסות לשדרג את מעמד הרשות למעמד של מדינה לא-חברה בעצרת הכללית של הארגון, שתיפתח בספטמבר. עם זאת, במשרד החוץ מעריכים כי היוזמה הפלסטינית תזכה לרוב בקרב 193 חברות העצרת, ולקצור "הישג תודעתי" שידרבן את הפלסטינים להמשיך בניסיונותיהם החד צדדיים להשיג הכרה במוסדות הבינלאומיים, ובהמשך לפנות לקבלת מעמד של מדינה במועצת הביטחון.

"הפנייה לעצרת היא פלטפורמת יחסי ציבור יוצאת מן הכלל למאבק הפלסטיני וכן לצרכים פנימיים של אבו מאזן", אמר גורם בכיר במשרד החוץ אתמול בערב. לדבריו, אחרי שדרוג מעמדה של הרשות בארגון התרבות והמדע של האו"ם, אונסק"ו, בשנה שעברה, "הפלסטינים ממשיכים בניסיונם לצבור עוד ועוד נקודות בזירה הבינלאומית. בסופו של דבר זה יצטבר ל'מסה מכריעה' והם יוכלו לפנות מעמדת כוח למועצת הביטחון, אבל זה לא מקדם אותם בפועל לשום מקום ברגע זה".

לפני כשנה, בעצרת האו"ם שנערכה בספטמבר 2011, השיק אבו מאזן את המאמצים החד צדדיים של הפלסטינים והגיש בקשה למועצת הביטחון, כדי שזו תדון בקבלת פלסטין כחברה מלאה בארגון. הפלסטינים לא הצליחו לגייס את הרוב הדרוש של תשע מדינות להכרה כמדינה, והמהלך מוסמס, אך בשנה החולפת שודרג מעמד הרשות באונסק"ו, בהחלטה שעוררה זעם בישראל ובארה"ב. במקביל, במהלך השנה האחרונה ניסתה הקהילה הבינלאומית, בהובלת ארה"ב והקוורטט, להתניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל והרשות, אך ללא הצלחה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במעונו בירושלים ספטמבר 2010. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מקבל את פניו של אבו מאזן בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מאז חילופי האגרות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאבו מאזן באפריל האחרון נעשו מספר ניסיונות לגבש הסכמות שיובילו לפגישה בין השניים, אך אבו מאזן הבהיר כי הוא ממשיך לדרוש תנאים מוקדמים לפתיחה במשא ומתן, ביניהם - חזרה לקווי 67', שחרור אסירים שנעצרו לפני תקופת הסכמי אוסלו והפסקת הבנייה בהתנחלויות. אבו מאזן אמר כי לא יסכים להיפגש עם נתניהו אם לא ישוחררו האסירים או תיענה דרישתו להעברת כלי נשק למנגנוני הביטחון של הרשות, ואיים כי ישוב לפעול בזירה הבינלאומית ולפנות לקבלת מעמד בעצרת הכללית של האו"ם.

לדברי דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, "היוזמה הפלסטינית מעידה על כך שלמרבה הצער אין להם שום כוונה רצינית לנסות לקדם את המאמצים למשא ומתן ולהשיג פתרון. באו"ם הם רק יוכלו להשיג כמה נקודות של יחסי ציבור, אבל שינוי ממשי הם יוכלו להשיג רק במשא ומתן ישיר עם ישראל - כאן בארץ הזו ולא בניכר". במשרד החוץ מתכוונים לפעול בניסיון לשכנע כמה שיותר מדינות להתנגד לשדרוג מעמד הרשות, אך לדברי פקיד מדיני בירושלים, "בניגוד למועצת הביטחון, שם יש לארה"ב זכות וטו, בעצרת יש לפלסטינים את מה שמוגדר 'רוב אוטומטי', והם יכולים להעביר שם כל החלטה, והסיכוי הישראלי לסכל את היוזמה נמוך".

בשבוע האחרון דווקא נרשם ציון דרך חיובי ביחסי ישראל והרשות, כאשר לראשונה בכהונת ממשלת נתניהו, חתם שר ישראלי על הסכם רשמי עם הרשות הפלסטינית, וכונן שיתוף פעולה מחודש בנושאי מיסוי וכלכלה, על רקע המשבר הכלכלי הפוקד את הרשות ומאבק משותף בהלבנות והברחות הון. ארה"ב בירכה אתמול על ההסכם, עליו חתמו שר האוצר יובל שטייניץ וראש ממשלת הרשות סלאם פיאד, ובהודעה של מחלקת המדינה נמסר כי "מדובר בהסכם חשוב לשני הצדדים שמעיד על נחיצות קיום השיחות בין ישראל והפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully