וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת מפצעיו משה סילמן, שהצית עצמו במהלך הפגנה

בבית החולים שיבא נקבע מותו של משה סילמן, בן 57, שהעלה עצמו באש בהפגנת החברתית במוצאי שבת בתל אביב. הוא הושלך לרחוב אחרי שירד מנכסיו וסבל מבעיות בריאותיות

צילום: קובי אליהו, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

משה סילמן, אשר הצית את עצמו במהלך הפגנת המחאה החברתית בתל אביב במוצאי שבת, מת הבוקר (שישי) בבית החולים שיבא בתל השומר. מאז יום שבת האחרון, הרופאים נאבקו על חייו של סילמן, בן 57, שסבל מכוויות בדרגה ג' ברוב חלקי גופו.

סילמן העלה עצמו באש בפינות הרחובות אבן גבירול וקפלן בתל אביב. לאחר מכן פונה לבית החולים איכילוב, ומשם הועבר בהמשך למחלקת הכוויות בשיבא, בראשות ד"ר יוסי חאייק. שם שהה כשהוא מורדם ומונשם, וטופל בין היתר באמצעות נוזלים ומשככי כאבים, עד שנכנע לפצעיו.

הרבה עדית לב מארגון רבנים לזכויות אדם, ויוסי ברוך פעיל "החזית החיפאית" מסרו הערב הצהרה בשם משפחתו של סילמן. "בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של יקירנו אשר קיפח את חייו היום בבית החולים שיבא", נמסר. "חייו של אדם קודש הם ביהדות ובעיני המשפחה. אנו קוראים, בכל לשון של בקשה, לכל אלה שנמצאים במצוקות ומצבים קשים לא ללכת בדרך שהלך משה. המעשה הוא קשה ולא מקובל על המשפחה. במעשהו הוא של משה ניסה להביע ולזעוק את מצוקתו, אשר לא נשמעה. אנו מבקשים מממשלת ישראל לתת את דעתה על המקרה המזעזע הזה, על מנת לתת פתרונות לאזרחי ישראל הנזקקים לסיוע בחייהם".

רפי קמחי, חבר ארגון המחאה החברתית "החזית החיפאית" וחברו לדרך של משה סילמן, אמר היום לוואלה! חדשות: "אנו מאוד מאוד כואבים את מותו של חברנו משה, שהיה שותף לדרך". לדבריו, "אני רוצה להזכיר לכולם שמעשה ההצתה לדעתו היה מעשה של מחאה פוליטית. לחברים בחזית החיפאית ברור שהוא לא עשה זאת כמעשה של יאוש אישי אלא כסימן קריאה חברתי ופוליטי, שמהווה כתב אישום נגד האלימות הממסדית של משטר ההפרטה הישראלי. הוא מהווה גם קריאה לחשבון נפש של תנועת המחאה והזדמנות לכולנו לאמץ פוליטיקה סוציאל דמוקרטית אמיתית".

קרובים ומכרים של משה סילמן בבית החולים שיבא בתל השומר, אחרי ההודעה על מותו. 20 ביולי 2012. דרור עינב
קרובים ומכרים מקבלים את ההודעה על מותו של סילמן בבית החולים שיבא בתל השומר, היום/דרור עינב

במהלך ההפגנה בשבת, חילק סילמן מכתב למפגינים, ובו הוא סיפר על הקשיים הכלכליים אליהם נקלע, והאשים את המדינה בהפניית עורף לצרכיו, לאחר שירד מנכסיו ובריאותו הידרדרה. לאחר מכן, הוא שפך על עצמו חומק דליק, והעלה עצמו באש לעיני הנוכחים. "מדינת ישראל שדדה אותי", כתב סילמן במכתבו. "אין לי כסף לתרופות ולשכר דירה. אני לא אהיה חסר בית".

סילמן הפך לפעיל במחאה החברתית, לאחר שירד מנכסיו ואיבד את ביתו, בעקבות חוב של 15 אלף שקלים אליו נקלע בעסק הובלות שהיה בבעלותו. בעקבות מצוקתו, גם מצבו הבריאותי הידרדר, אך פניות חוזרות ונשנות למוסדות המדינה לקבלת סיוע העלו חרס. על פי מכריו ובני משפחתו, סילמן נכנס למצב של ייאוש, ממנו התקשה לצאת. משפחתו אף סיפרה כי ניסה לשים קץ לחייו כבר בעבר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מפגין הצית עצמו בהפגנת המחאה החברתית בתל אביב. בן קלמר
סילמן, הצית עצמו במהלך ההפגנה בתל אביב/בן קלמר

המעשה של סילמן עורר סערה ציבורית גדולה, ומאות יצאו למחרת להפגין לאות תמיכה בו. בתל אביב התאספו כאלף איש מחוץ לקריית הממשלה, תוך קריאות "כולנו כאן משה סילמן". בין היתר, חסמו המפגינים את נתיבי איילון. הפגנות נוספות התקיימו בבאר שבע, בחיפה ובירושלים, שם נעצרו שלושה בני אדם בעת שניסו לחסום את הכביש סמוך לכיכר פריז.

המעשה אף גרר אחריו כמה ניסיונות הצתה נוספים. השבוע איים תושב אריאל להצית את עצמו בסניף של חברת הסלולר אורנג' בפתח תקווה, לאחר שצבר חוב מול החברה. כמו כן, אלמונים ניסו להצית את סניף הביטוח הלאומי ברמת גן, ואף ריססו כתובת "תג מחיר משה סילמן".

  • עוד באותו נושא:
  • משה סילמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully