וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדור: "לא פורש מתפקידי, היינו חייבים להאשים את אולמרט"

10.7.2012 / 18:30

פרקליט המדינה הגיב לראשונה לזיכוי ראש הממשלה לשעבר ודחה את הקריאות להתפטרותו. "אין לראות בזיכוי תקלה או כשל של התביעה", אמר לדור, "ההכרעה לא תשפיע על משפט הולילנד"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן)

פרקליט המדינה משה לדור הכריז הערב (שלישי) כי הוא אינו מתכוון לפרוש מתפקידו בעקבות זיכויו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מרוב סעיפי האישום נגדו. "כתב האישום נגד אולמרט היה חייב להיות מוגש", הדגיש לדור בדבריו, וציין כי אם לא היה מוגש כתב אישום, הפרקליטות היתה מועלת בתפקידה. לדור הבהיר כי ההחלטה בפרשות אלה, לא ישפיעו על משפטו הנוסף של אולמרט בפרשת הולילנד.

הכרעת הדין המלאה במשפט אולמרט

"עלינו ללמוד את הכרעת הדין המפורטת, כך כמובן אנחנו מתכוונים לעשות. עלינו לאמוד את הממצאים החמורים. על החלקים שכן הורשע בפלילים אנחנו מציעים לקרוא. לו היינו מחליטים לגנוז פרשיות אלה ולא להביאם לבירור מכובד ופומבי היינו מועלים בתפקידנו", אמר לדור.

פרקליט המדינה ציין כי ההגנה לא טענה במשפט שלא הובאו ראיות, וכי בית המשפט לא ביקר את הגשת כתב האישום או התנהלות התביעה. לדבריו, מערכת האכיפה מילאה את תפקידה. "אסור היה שתהליך פוליטי ישפיע על ההחלטות המקצועיות של המשטרה והפרקליטות", הוסיף לדור.

משה לדור. עומר מירון
"מערכת האכיפה מילאה את תפקידה". לדור הערב/עומר מירון

"כזכור, הפרקליטות הייתה זו שביקשה לשמוע את העדות המוקדמת בדלתיים סגורות. אמרנו שהמשך כהונתו של אולמרט הוא עניין פוליטי וציבורי ולא משפטי באותה עת", אמר לדור בנוגע לעדות המוקדמת של טלנסקי, והתייחס גם לביקורת על מהימנותו, "עדי התביעה לא תמיד באים עם רקורד של אמירת אמת כל חייהם או אי עבירת עבירות".

לדור שב והגן על עבודת הפרקליטות ואמר: "בדמוקרטיה בית המשפט לא תמיד מקבל את עמדת התביעה. אין לראות בזיכוי תקלה או כשל של התביעה. מותר לנו להימצא במצב שבו בבית המשפט נקבעים הדברים אחרת בסוף ההליך, כשבחנו את החומרים במהלך החקירה, בסוף החקירה ובמהלך המשפט".

"בשיטתנו, הדברים האלה נכונים לגבי כל אזרח וגם לגבי ראש הממשלה", המשיך לדור והתייחס להרשעה. "אין אצלנו חוק המשהה הליכי חקירה ומשפט נגד ראש הממשלה. זו תמציתו של השוויון בפני החוק. הרשעה במרמה והפרת אמונים היא חמורה, צריך לזכור, בייחוד שר וממלא מקום ראש הממשלה".

פרקליט המדינה התייחס להשלכות האישיות של החלטת בית המשפט כלפיו. "עצם הטענה כי זיכוי חלקי או מלא יגבה מחיר אישי מפרקליט, ממני במקרה הזה, יש לה השלכות חמורות. מבקרינו מזכירים את הודעתי לפרקליטים במייל מלפני כמה שנים, ערב שמיעת העדות המוקדמת כי אני נוטל על עצמי אחריות אישית למשמעויות שעלולות לנבוע ממהלך ייחודי זה. ואמנם, בתי המשפט, אישרו את המהלך. הוא לא היה מובן מאליו (העדות המוקדמת י.א), אבל הוא אושר באופן מלא ולא בוקר גם היום. לא הוא ולא התנהלות התביעה לאורך הדרך כולה. תזכרו – אנחנו פעלנו בדרך שלפי השקפתנו הייתה מחויבת המציאות. היינו מחויבים כך לפעול ולא אחרת, ואילו פעלנו אחרת הייתי מתייצב במסיבת עיתונאים ומנסה לתרץ את ההפסד שלנו בכך שנמנענו מלהגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה".

לדור נשאל על ההשפעה של ההחלטה היום על ההתנהלות בפרשת הולילנד, וענה: "בכל התיקים אנו מחויבים לשקול יום יום את השאלה אם אנחנו עדיין עושים את הדבר הנכון. ממילא שקילת הדברים מלווה את עבודתנו תמיד. משפט זה לא משפיע על משפט אחר. אני לא ער לאיזשהו קשר, אבל נלמד את ההכרעה היום. אנחנו הבאנו את זה לבית המשפט על מנת שבית המשפט יכריע. אין קשר בין שני המשפטים".

"אני נושא באחריות, אני חלק מהמערכת"

"לא קראתי את הכרעת הדין, אני אקרא ואני מעריך שיהיו דברים שבהם אני אעריך שהיה צריך לנהוג אחרת. אבל אנשים שקראו את ההכרעה אומרים שלא היה שם בדל של ביקורת מסוג שאתם רוצים שאני אתייחס אליה, ובית המשפט יודע היטב לבקר את הפרקליטות כשיש לכך מקום", הוסיף לדור במסיבת העיתונאים.

"אני נושא באחריות, אני חלק מהמערכת", סיכם לדור ושב ודחה את הביקורת על הפרקליטות. "אני לא מתחבא מאחורי כלום, מקובל עליי שתבקרו אותי, אני מבקר את עצמי כל יום, אבל תדעו: יש משפטים שקדמו להם מחלוקות כבדי משקל בתוך המערכת. כל ההחלטות מראשית הדרך ועד סופה התקבלו בהסכמה מלאה. לא הייתה מחלוקת לא במשטרה על כל דרגיה, אל בפרקליטות, לא אצל היועץ המשפטי לממשלה, וגם למיטב ידיעתי בבית המשפט. אני גאה להיות במערכת שהובילה לחקירתו של ראש הממשלה כאחד האדם, שאזרה את האומץ להגיש את כתב האישום, ניהלה את התיק למופת, והגיע בסוף לתוצאה. זו עדיין הרשעה חמורה. זו הפעם הראשונה שהתביעה הביאה לכך שראש ממשלה מורשע בעבירות חמורות. מדובר בהתנהלות שהיא בהחלט פסולה על פי ממצאי בית המשפט. האופן שבו התייחס בית המשפט לפרשה כולה הוא איננו ביקורתי כלפי התביעה".

משפט אולמרט - כותרות אחרונות
משפט אולמרט: כך קרסה הקונספציה של הפרקליטות
אולמרט: "אין מעטפות כסף, אין ראשונטורס, אין שחיתות"
מהנגבי ועד קצב: היסטוריה של הרשעות פוליטיקאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully