וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות: 1,500 פטורים לחרדים, סנקציות למשתמטים

פנחס וולף

4.7.2012 / 11:00

הוועדה בראשותו של ח"כ יוחנן פלסנר מקדימה מציגה את המלצותיה לחקיקת חוק חילופי לחוק טל. עיקרי הדו"ח: גיוס 80% מהחרדים בתוך 5 שנים, והטלת סנקציות אישיות ומוסדיות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

עד 1,500 פטורים בשנה, חובת גיוס עד גיל 22-23, קנס התחלתי של 7,500 למשתמטים שיגדל במאה שקלים על כל יום נוסף של השתמטות, שלילת הטבות בתחומי הארנונה והדיור, ביטול מלגת "כולל" בגובה של 850 שקלים לחודש, "מקלות וגזרים" גם לישיבות, פתיחת מסלולי גיוס נוספים לחרדים וביטול השירות המקוצר שהיה נהוג עד כה, פתיחת ישיבות הסדר לחרדים – אלו עיקרי מסקנות ועדת פלסנר, שרוב חבריה נטשו אותה והיום (רביעי) היא הפכה להיות ועדה של מפלגת קדימה. ההמלצות הוצגו לציבור, לאחר חודש עבודה בו נערכו 14 ישיבות עומק בנושא. בנוסף, חוברה הצעת חוק אותה ניסח סהר פינטו, היועץ המשפטי של ועדת פלסנר.

יו"ר הוועדה פלסנר אמר בפתח מסיבת העיתונאים כי מדובר בעבודת המטה המקיפה ביותר שנעשתה עד כה בנושא השוויון בנטל. חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) העיר מספר הערות ביניים במהלך דבריו של פלסנר ואמר: "מדובר בדו"ח שנועד להציל את קדימה, זה דו"ח גזעני". לדבריו, הוא בעד גיוס לכולם, גם לערבים. "אם אנשים של כהנא מעירים לי אז אני במצב טוב", הגיב פלסנר לדברים.

פלסנר ציין כי שוויון בנטל הוא "הבסיס לצדק חברתי ולחברה אזרחית חיונית וחזקה יש לנו חלון הזדמנויות היסטורי ציבורי ותקשורתי. זו ההזדמנות שלנו לממש את האחריות הזו ולאמץ מתווה שיביא לשינוי המדיניות". בעוד פלסנר מדבר, ח"כ בן ארי המשיך לקרוא הערות ביניים עד שהוצא מהדיון. "אי אפשר לפתור בעייה של 60 שנה באיבחה. אנחנו עושים שינוי שלוקח בחשבון שינויים בחברה האזרחית והחרדית ויוצר מתווה שלאורך ארבע, חמש, ועשר שנים נהייה במציאות אחרת", הוסיף פלסנר.

"מעט לפני סיום עבודת הוועדה ולמרות הכיוונים לפתרונות שהסתמנו בה, החליט ראש הממשלה בצעד חד צדדי לפזר את הוועדה בלא לאפשר לה להשלים את מלאכתה", כתב ח"כ יוחנן פלסנר בדו"ח הוועדה, תוך שהוא מדגיש שההמלצות הן על דעתו בלבד. "עד היום בו נזכה כולנו לחיות כחזון הנביאים בשלום ובשלווה אנו נאלצים להגן על עצמנו בחרבנו ובקשתנו. מתוך צורך זה עולה וחוזרת קריאת משה אדון הנביאים לבני ראובן גד וחצי המנשה 'האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה'?"

על פי הנתונים, 400 מקבלי הפטור משירות שראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון העניק לאוכלוסייה החרדית עם קום המדינה, זינקו ללא פחות מ- 54 אלף בעלי דחיית שירות מהציבור החרדי שמונה כ-700,000 איש, עם 7% גידול בשנה לעומת 1.8% בציבור הכללי. קצב גידול האוכלוסייה החרדית מראה כי בשנת 2030 הם יהוו 17% מקבוצת גילאי העבודה הישראלית. שיעורי העוני בציבור זה גבוהים בהרבה מהממוצע הישראלי ועומדים על כ-56%, עם שיעור תעסוקה של 45% אצל הגברים ו-61% אצל הנשים. ההכנסה הממוצעת למשפחה חרדית עומדת על כ-6,100 שקלים בלבד. נכון להיום ישנם 2,372 חרדים מגויסים, מתוכם 1,282 בשירות צבאי ו- 1,090 בשירות אזרחי.

עיקרי הדו"ח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיקרי המלצות הוועדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות העובדה שמשנת 2005 חלה ירידה במספר המתגייסים לשירות סדיר, הצבא שינה את עמדתו וקבע כי לצבא יש צורך מובהק בשירות חרדים. ממסקנות הוועדה עולה כי בעיית אי-גיוס החרדים פוגעת גם במקרו-כלכלה של ישראל. "חישוב שנערך לאחרונה מעלה שאילו שיעור הגברים החרדים בגילאי 25-64 היה עומד על 80% בדומה לכלל האוכלוסייה בישראל ולמדינות ה-OECD היה התוצר למשק הישראלי גדל ב-8.25 מיליארד שקלים", נכתב בדו"ח. לכך יש להוסיף את העול הכלכלי הנובע מאי קיצור השירות האזרחי ושירות המילואים ואובדן הכנסה של המדינה בעקבות צמצום הכנסות של משפחות חרדיות.

הוועדה ממליצה לקבוע שירות חובה של שנתיים בשירות הצבאי ושנה וחצי לשירות לאומי, כך שיחול על כל הציבור הישראלי, בהדרגה, ולא רק החרדי. בתור התחלה, הגיוס לצה"ל ליתר האוכלוסייה יקוצר בארבעה חודשים, כאשר מי שיישאר בשירות יקבל תוספת שכר בסך 3,000 שקלים על מה שנהוג היום.

כדי לעמוד ביעדי הגיוס של 80% בתוך חמש שנים, מסקנות הדו"ח מציעות להקים מסלולי גיוס נוספים לחרדים ופתיחת מרכז מידע והשמה ייעודי לחרדים. במקביל לכך, ההמלצה היא להגביר את האכיפה על הישיבות באמצעות איחוד הרישומים של משרדי הביטחון והחינוך והגברת תדירות הביקורות בישיבות, כדי לבדוק שהרשומים בישיבה אכן נמצאים בה.

אחד הנושאים שגרמו לפירוק הוועדה הוא ההפרדה שנעשתה בין הציבור החרדי לערבי. במסקנות נטען כי "ישנו פער בין אופן הטיפול הנכון בשתי הסוגיות. משום כך יש לקבוע עיקרון של שירות לכל, אך אופני יישום נבדלים לאוכלוסיות השונות. יישום שירות החובה לחרדים מופיע בצורה מפורטת במסגרת ההמלצות שיובאו להלן ואופן השירות הראוי לאוכלוסייה הערבית ייקבע במסגרת ועדה מקצועית שתוקם לאלתר על ידי ראש הממשלה ותגיש את מסקנותיה עד לחודש דצמבר שנה זו".

הוועדה ממליצה לממשלה להציב יעדים מספריים ברורים לשירות האזרחי המיועד לאוכלוסיה הערבית. היעדים יעלו בקצב של 600 משרתים בשנה (ב-2012 הוא עומד על 2,400) עד שיגיעו בשנת 2017-8 (בעוד 5 שנים) ל-6,000 משרתים. בנוסף, יוקם צוות מקצועי לבחינת השירות האזרחי לאוכלוסייה הערבית שיפעל תוך הידברות עם ראשי המגזר הערבי.

תהליך גיוס החרדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך זה יפעל, על פי המתווה: כל חרדי בגילאים 17-22 יחויב להתייצב במרכז מידע, מיון ואבחון לחרדים (שבין אנשי הצוות יהיו גם חרדים), בתוך לשכות הגיוס של צה"ל, שם הוא יירשם, יקבל מידע לגבי אפשרויות הגיוס לצבא. לאחר מכן פעם בשנה, עד לגיוס, הוא יצטרך להתייצב במרכז למטרת בקרה ומעקב על מצבו האישי. תינתן העדפה לצבא לבחור את המיועדים לגיוס, אך הוא יחויב לאפשר להם להתגייס ליחידות המיועדות להם ששומרות על אורח החיים החרדי.

המתווה קובע צורך בהקמת שלושה גדודים נוספים לגדוד "נצח יהודה", הרחבת פרויקט שח"ר גם ליחידות בהן אין חיילים חרדים היום, הקמת ישיבות הסדר חרדיות, כולל ישיבת הסדר מיוחדת לתלמידי חב"ד. חרדים שיתגייסו בגיל 18-19 יצאו בתום שנתיים השירות לשנת משימה, בה יוכלו להשלים בגרויות כדי להשתלב לאחר מכן באקדמיה, מי שיתגייס בין הגילאים 22-23 יוכל לשרת בשירות אזרחי שאורכו יהיה בין שנה וחצי לשנתיים (תלוי במספר שעות השירות החודשיות).

ב-1 באוגוסט בכל שנה ראשי המוסדות החרדים יצטרכו להגיש את רשימת 1,500 "המתמידים" שיקבלו פטור מגיוס לשנה. המתמידים יקבלו פטור מוחלט בהגיעם לגיל 25, וכל היתר יתגייסו לצבא או לשירות אזרחי בגיל 22-23.

אופן גיוס חרדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ויש גם סנקציות, שיהיו קהילתיות, מוסדיות ואישיות: ככל שיתגייסו פחות, התקציב הכולל לעולם הישיבות יקטן, בתוך הישיבות – בחור ישיבה שלא יצהיר על כוונה להתגייס, ישיבתו תקבל תקצוב של 0.4 נקודה בלבד (שווי נקודה שלמה הוא 475 שקלים לחודש), מי שהצהיר על כוונה להתגייס עד גיל 22 יזכה את ישיבתו ב-1.2 נקודות לצורך התקצוב, תלמיד שיתגייס בין הגילאים 20-22 יזכה את ישיבתו ב-1.5 נקודות.

עם זאת, המחלוקת העיקרית עם החרדים היא על הסנקציות האישיות. המסקנות ממליצות שמי שלא יתגייס לאחר גיל 23 תישלל קצבת הישיבות שלו, יבוטל מעמדו כ"בחור ישיבה" בביטוח הלאומי, לא יהיה זכאי לקבלת תמיכה בדיור ובמשכנתאות, לא יזכה להנחה בארנונה, ייאלץ לשלם קנס של 7,500 שקלים, כאשר כל יום השתמטות נוסף יגרור קפיצה של הקנס ב- 75 שקלים נוספים. כל זה יהיה רק מעוד חמש שנים.

ההמלצות יבוצעו בהדרגה: בשנים 2012-1013 השירות האזרחי יהיה של שנה, בשנת 2014 הוא יוארך בחודשיים, שנה לאחר מכן הוא יוארך בחודשיים נוספים ורק בשנת 2016 הוא יגיע לאורך של שנה וחצי. יעדי הגיוס עד לשנת 2015 יהיו גם בהדרגה: בשנת 2013 3,800 מתגייסים לשירות צבאי ואזרחי ביחד, 4,600 מתגייסים בשנה לאחר מכן, בשנת 2015 5,400 מתגייסים, בשנת 2016 גיוס של 6,000 חרדים ובשנת 2017 6,400 מתגייסים. משנת 2018 המתווה מציע להחיל את יעד הגיוס של 80%.

(עדכון ראשון - 10:00)

ועדת פלסנר - כתבות אחרונות:
"אם תפורק ועדת פלסנר - תגיע הממשלה לסוף דרכה"
נתניהו הודיע למופז: ועדת פלסנר לשוויון בנטל התפרקה
ישראל ביתנו והבית היהודי פרשו מוועדת פלסנר

לפניות לכתב:
pinhaswolf@walla.co.il

נתוני דחיית שירות לחרדים על פי שנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully