וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות גיוס 1,288 חרדים ב-2011: 90 מיליון שקלים

פנחס וולף

26.6.2012 / 20:32

שבוע לפני שהוועדה לקידום השוויון בנטל תגיש את המלצותיה, הציג מרכז המחקר של הכנסת דו"ח על גיוס חרדים. המוסדות הציגו מספרים שונים על פוטנציאל מחזורי הגיוס של החרדים

גיוס החרדים יקר מאוד: עלות גיוס 1,288 חרדים בשנת 2011 עמד על 90 מיליון שקלים, שהם כ-70 אלף שקלים לחייל, 40% מהם עבור תשלומי משפחה – כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע (הממ"מ) של הכנסת שפורסם היום (שלישי), לבקשת ח"כ אבי דיכטר (קדימה). הדו"ח מתפרסם כשבוע לפני שוועדת קש"ב (קידום השוויון בנטל), בראשות ח"כ יוחנן פלסנר, תגיש את המלצותיה לחוק גיוס חרדים וערבים לשירות צבאי ואזרחי.

בדו"ח מוסבר כי הסיבה לעלויות הגבוהות של גיוס החרדים היא הצורך בהיערכות ארגונית מיוחדת לגיוסם, כולל מתן כשרות "מהדרין" והענקת הכשרה מקצועית. בנוסף, העובדה שרוב המתגייסים החרדים הם בעלי משפחות, מחייבת את צה"ל לשלם להם תשלומי משפחה הגבוהים בהרבה משכר חייל רווק.

על פי הקריטריונים של צה"ל, את המשכורת עבור החייל מקבלת רעייתו. אם אין להם ילדים, השכר יהיה 3,218 שקלים לחודש (לעומת חיילים אחרים שמקבלים היום משכורת של פחות מאלף שקלים), אשת חייל סטודנטית תקבל בין 2,000 ל-3,000 שקלים, ואם יש לחייל ילד, התשלום יזנק ללמעלה מ-4,000 שקלים בחודש (קרוב לשכר מינימום). נוסף על כך, צה"ל משתתף בהוצאות דיור של חיילים בסך של מאות שקלים בחודש לחייל. צה"ל הודיע בעבר למבקר המדינה כי בעתיד הוא יכיר במוסדות לימוד חרדיים לצורך קבלת תשלומי משפחה.

אוהל מחאה ברכבת ארלוזרוב- מרכז נגד הארכת תוקפו של חוק טל, ינואר 2012. דרור עינב
משרד האוצר משלם לצבא 2,500 שקלים בחודש על כל חייל חרדי. הפגנות נגד חוק טל/דרור עינב

עם זאת, לא כל הסכום מגיע מהצבא: משרד האוצר משלם לצבא 2,500 שקלים בחודש על כל חייל חרדי. כמובן, הסיבה לכך היא התשלומים הגבוהים המשולמים לבעלי המשפחות, אך ישנם גם חיילים חרדים רווקים שעליהם הצבא דווקא מרוויח כסף. משרד האוצר טען, במענה לדו"ח הממ"מ, כי צה"ל מעביר למשרד מספר כולל של מתגייסים חרדים מבלי לפרט את מצבם המשפחתי, על אף שלנתון יש באופן טבעי השפעה על הכסף אותו האוצר צריך להעביר לצה"ל.

כאילו שהטכנולוגיה לא מספיק מפותחת, המוסדות השונים טוענים למספרים שונים של פוטנציאל מחזורי הגיוס בקרב החרדים. בעוד צוות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, איל גבאי, קובע כי שנתון הגיוס בקרב החרדים, מלבד אלה הצפויים לקבל פטורים גם ללא הגדרת "תורתו אומנותו", עומד על 5,500 חרדים, הנתונים של צוות פלסנר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת דיברו על נתון גיוס של 7,000 מתגייסים. בתווך נמצאים נתונים שונים, שהציגו אגף כוח אדם בצה"ל (6,800), מבקר המדינה (6,970) וראש המועצה לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוגי'ן קנדל (6,000).

בדיקה של הממ"מ העלתה ממצא גבוה עוד יותר מזה של צוות פלסנר – לפחות 7,300 חרדים בפוטנציאל גיוס של שנתון גיל 18. עם זאת, מדובר בשנתון אחד בלבד. ההערכה היא כי כמות החרדים של כל השנתונים עם פוטנציאל גיוס עומדת על לא פחות מ-54,000, מתוכם גויסו ב-2011, 1,282 בלבד לצבא ו-1,739 בלבד לשירות האזרחי (מתוכם רק 82 לשירות המשמעותי יותר של המסלול האזרחי-ביטחוני).

מהמגזר הערבי, אגב, התנדבו 2,187 צעירים לשירות האזרחי. החרדים יכולים להתנדב באחד מ-373 מוסדות מוכרים, אך אלה לא כוללים את תחום החינוך, כדי למנוע מאברכים לעסוק במסגרת ההתנדבות בהוראה ובלימודי קודש, ובכך להמשיך בדרך עקיפה את הסדר "תורתו אומנותו" ולא לשרת בתחומים החיוניים.

במגזר החרדי קיימת התנגדות "אידיאולוגית ותרבותית" לשירות במשטרה, וגם במגן דוד אדום – מסיבות פוליטיות של מאבק בין מד"א לבין ארגוני ההצלה החרדים ו"מסיבות של צניעות". לכן, במקום שירות במד"א, החרדים מתנדבים בארגוני ההצלה החרדים כמו "איחוד הצלה", ובזק"א.

ועד העובדים של מערך הכבאות מתנגד לגיוס מתנדבים

עם זאת, יש גם בעיות בשירות האזרחי שאינן באשמת החרדים. כך, גם במשטרה לא ממש מנסים להתגמש, ומסרבים לאשר התנדבות באגף הקהילה והמשמר האזרחי, משום שמדובר בגופים התנדבותיים, ואילו חרדים נשואים מקבלים שכר. לא פחות בעייתית היא המציאות במכבי האש. למרות החשיבות הרבה של התנדבות למכבי אש, דו"ח הממ"מ חושף כי ועד העובדים של מערך הכבאות מתנגד לגיוס מתנדבים. זאת, מלבד העובדה ששעות ההתנדבות שם פחות נוחות, בשל העובדה שישנן משמרות בשבת (מדובר בפיקוח נפש, ולכן ייתכן שרבנים יוכלו להתיר שירות בשבת), ועלויות גבוהות לקורסי ההכשרה.

בשל העובדה שדמי הכלכלה למשרתים נשואים הם פחותים בהרבה מאלו הקיימים בצה"ל (נשוי עם ילד מקבל שכר של 2,232 – קצת יותר ממחצית שכרו של חייל עם סטטוס דומה), הם רשאים לעבוד לאחר שעות התנדבותם, ולמרות זאת הם עדיין זכאים לקבלת מענק שחרור ופיקדון אישי מהיחידה להכוונת חיילים משוחררים.

ממערך הכבאות נמסר בתגובה כי "המערך מעודד התנדבות לשירות הכבאות, הן בדרך של התנדבות רגילה והן בדרך של שירות אזרחי - על פי הנחיית השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'. כיום, ישנם 13 חרדים המשרתים בשירותי הכבאות". דובר ועד העובדים של שירות הכבאות, שלפי הדו"ח, מתנגדים להתנדבות, מסר: "אין תגובה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"לעולם השינוי לא ירצה את כולם"

בתוך כך, יו"ר קדימה, השר שאול מופז, ביקר אחר הצהריים ב"מאהל הפראיירים" בתל אביב. "אני מתנגד לפופוליזם שמנסה להפוך את המאבק הצודק על שוויוניות בשירות למלחמת אחים", אמר לחברי הארגונים, והתכוון ככל הנראה הן לאמירת יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, לפיה סנקציות על חרדים שלא יתגייסו הן "ייהרג ובל יעבור" מבחינת ש"ס, והן לאמירות מהצד השני של המפה, המדברות בצורה קשה נגד החרדים עצמם. "זהו לא חוק נגד, אלא חוק בעד - בעד השירות, בעד מדינת ישראל. עליו להיות ישים ובסופו של דבר לצרף קבוצות נוספות אל מעגל השירות והתעסוקה".

מופז התייחס למסקנות ועדת פלסנר הצפויות: "לעולם השינוי לא ירצה את כולם. יהיו לו מתנגדים עזים מהמגזר החרדי ומאלה שרוצים להרוויח נקודות על גב המגזר החרדי", אמר מופז והדגיש: "מה שמנחה אותי הוא מה שנכון וראוי למדינת ישראל".

ח"כ אבי דיכטר (קדימה) ציין כי למעלה ממחצית הפטורים מגיוס לצה"ל לגברים יהודים ניתן לגברים חרדים. "זהו גידול של יותר מפי שניים בהשוואה לשנת 2005. כל פטור שני לגבר יהודי ניתן לחרדי", ציין ח"כ דיכטר. "אנו חייבים לחזור ולגדול מצבא חצי העם לכיוון צבא העם ללא אפליה בין דם לדם".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עוד בנושא
המאבק לגיוס חרדים מתחדש: "לא נסבול עוד מריחה"
לבשו שקים לאות אבל: חרדים הפגינו נגד גיוס לצה"ל
הוועדה לשוויון בנטל התכנסה: "לא משנים נורמות בשנה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully