וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד 87 נהרגו בסוריה; אנאן בדמשק: "מזועזע"

בעקבות הטבח בחולה, כשעוד עשרות נטבחים בחמה, ממשיכה רוסיה להתנגד לפעולה נגד דמשק. שר החוץ לברוב: "שני הצדדים אשמים". שליח האו"ם ייפגש מחר עם אסד: "נקיים שיחה כנה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

האם הטבח של למעלה מ-100 אזרחים סורים ביום שישי האחרון בעיר חולה יהיה הקש האחרון שיביא את הקהילה הבינלאומית לפעולה נחושה נגד שלטונות דמשק? הסימנים לכך התרבו ביומיים האחרונים, בין היתר בעקבות הגינוי הגורף לסוריה במועצת הביטחון של האו"ם, לראשונה בתמיכת רוסיה וסין, ולנוכח הדיווחים בארצות הברית על קידום תוכנית של הממשל להדחת הנשיא בשאר אסד לפי "המודל התימני".

תקוות רבות תלו במערב בשינוי העמדה של רוסיה, שעד עכשיו גיבתה את אסד כמעט ללא תנאי - אולם בינתיים, הדברים הנשמעים ממוסקבה רחוקים מלהיות נחרצים. בדברים שאמר היום שר החוץ סרגיי לברוב, הוא אמנם הביע "דאגה רבה" מהטבח, אולם בניגוד להודעות הגינוי מרוב מדינות העולם, שתלו את האשמה באופן בלעדי בשלטונות, הוא הבהיר כי מוסקבה מאשימה את שני הצדדים.

סוריה רותחת - עוד כותרות:
מועצת הביטחון גינתה משטר אסד, בארה"ב בונים על "המודל התימני"
צה"ל מאמן תצפיתנים מחשש לזליגת טילים כימיים בסוריה
באופן חריג, גם רה"מ נתניהו גינה את הטבח בסוריה
שלטון אסד מתנער מהטבח: "רצח ילדים - לא סימן ההיכר שלנו"

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב (מימין) במסיבת עיתונאים משותפת במוסקבה עם שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, 28 במאי 2912. רויטרס
"לפנינו מצב שבו שני הצדדים, למעשה, מעורבים במותם של אזרחים תמימים". לברוב/רויטרס

בשטח, בינתיים, נמשך ההרג. ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון עדכן הבוקר כי באירועים אלימים ברחבי המדינה נהרגו רק אתמול בסך הכל לפחות 87 בני אדם. לפחות 41 מההרוגים, בהם חמש נשים, נמנו בטבח נוסף בעיר חמה, שם, על פי דובר הארגון, "הפגיז הצבא באופן שרירותי שכונות מגורים". פעיל בעיר הוסיף בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי "חמה היא כמו עיר רפאים. כולנו מאוד חוששים. כוחות הצבא מקיפים את השכונות, ונראה שהם מתכננים התקפה נוספת".

ברוסיה, מכל מקום, רואים את הדברים מעט אחרת. "לפנינו מצב שבו שני הצדדים, למעשה, מעורבים במותם של אזרחים תמימים", אמר לברוב במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הבריטי, וויליאם הייג, בתום פגישה שקיימו בבירה הרוסית. הוא הוסיף כי שררה הסכמה בינו לבין בן שיחו על כך שיש ללחוץ הן על הממשלה והן על המורדים, כדי להביא להפסקת האלימות בסוריה. כמו כן, הוא מתח ביקורת על עמדתן של מדינות במערב הגורסות כי לא ניתן לפתור את המשבר בסוריה ללא הדחתו של אסד.

קבר אחים של הרוגי טבח בעיר חולה, סוריה, מאי 2012. רויטרס
קבר אחים של עשרות מהרוגי הטבח בחולה, בסוף השבוע/רויטרס

הייג, מצדו, אמר כי בריטניה ורוסיה מסכימות בינן כי תוכנית השלום של השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, היא "התקווה היחידה כרגע" לפתרון המשבר בסוריה, והוסיף כי "לרוסיה יש תפקיד חשוב". בדברים שנשא אתמול, לפני צאתו למוסקבה, היה הייג נחרץ יותר, כשקרא לרוסיה להפעיל את השפעתה על המשטר הסורי ולהתערב כדי להפסיק את האלימות במדינה. "היו לנו הרבה חילוקי דעות עם רוסיה במועצת הביטחון, אך היא תומכת בתוכנית השלום של אנאן", אמר הייג לפני המראתו. "אני מקווה שרוסיה תכפיל את מאמציה לגרום למשטר אסד ליישם את התוכנית".

גם בסין "המומים מההרג הנרחב"

גם סין הצטרפה הבוקר לגינויים הנרחבים לטבח בחולה, אם כי גם היא נמנעה מהאשמת המשטר הסורי באופן ישיר. "סין המומה מההיקף הנרחב של הרג אזרחים בחולה, ומגנה בכל תוקף את הריגתם האכזרית של אזרחים תמימים, בייחוד נשים וילדים", אמר לעיתונאים דובר משרד החוץ בבייג'ינג, ליו וויימין. הוא לא הרחיב לגבי האחראים לטבח.

בתוך כך, בניסיון אחרון להציל את הפסקת האש המקרטעת בסוריה, נחת הבוקר בדמשק שליח האו"ם אנאן, ומחר הוא ייוועד עם הנשיא אסד. בהגיעו לדמשק אמר אנאן כי הוא "מזועזע" מהטבח בחולה, ודרש מהממשלה הסורית לנקוט בצעדים "אמיצים" כדי להביע את רצינותה להגעה לפתרון המשבר בדרכי שלום. עוד אמר כי הוא מצפה לקיים מחר שיחות "רציניות וכנות" עם הנשיא אסד.

משקיפי האו"ם מתקבלים בחולה שבסוריה בעקבות הטבח בעיר, 26 במאי 2012. רויטרס
תושבי חולה מציגים גופות של הרוגים מהטבח למשקיפי האו"ם, בסוף השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully