וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס "יום הנכבה" בתל אביב: פעילי ימין התפרעו, שלושה נעצרו

ניר יהב ופנחס וולף

14.5.2012 / 13:06

מאות פעילי ימין הפגינו במקביל לטקס, וקראו "לכו להפגין בסוריה" וכן "שמאלנים צבועים. חברון שלנו", גם בזמן דקת הדומיה. אחד מהם החריב את תפאורת הטקס

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר; עריכה: יותם בן-דוד)

טקס "יום הנכבה" - "האסון" - המציין את אבלם של הפלסטינים על אובדן בתיהם ואדמותיהם במלחמת העצמאות, התקיים היום (שני) באוניברסיטת תל אביב וכצפוי, עורר סערה גדולה. הטקס אורגן בידי סטודנטים ישראלים וערבים מהאוניברסיטה, וכלל דקת דומיה, נאומים וסיפורי פליטים שהוקראו בידי סטודנטים ערבים, אך לא המנונים ודגלים מכל סוג. במהלך העימות שפרץ נעצרו שלושה בני אדםו, שני פעילי ימין ופעיל שמאל שהגיעו למקום.

"התכנסנו לזכור את הנכבה. את הנסים על נפשם שלא ניתן להם לשוב לבתיהם. ביום זה אנו מציינים 64 שנים לכאב ולהשתקתו של הכאב, להיצמדות לקרקע ולרמיסת הזכויות של אלה שכאן ושל אלה ששם. 530 כפרים נהרסו ויותר מ-750 אלף הפכו לפליטים. אנחנו מסרבים לשכוח את הפליטים. לזכור ולא לשכוח. יזכור עם ישראל, יזכור עם פלסטין, נזכור", פתח את הטקס המנחה, משתתף תוכנית "האח הגדול" ופעיל השמאל, סער סקלי.

הפגנה יום הנכבה אוניברסיטת ת"א. דרור עינב
מול הטקס בכניסה לאוניברסיטה מפגינים עשרות פעילי ימין/דרור עינב

מול הטקס בכניסה לאוניברסיטה הפגינו עשרות פעילי ימין. בראש המפגינים עמדו חברי הכנסת מיכאל בן ארי ואריה אלדד מהאיחוד הלאומי, וכן פעיל הימין ברוך מרזל. הפעילים צעקו "לכו להפגין בסוריה" וכן "שמאלנים צבועים. חברון שלנו", נשאו שלטים כגון "יום שחרור שייח' מוניס" ו-"ערביי ישראל אומרים לא לשקר הנכבה", ושרו "הבאנו נכבה עליכם". בשלב מסוים התפתחה מהומה ואחד מפעילי הימין קרע את התפאורה של הטקס, שהוקמה מחדש.

הטקס התנהל אל מול רעש המפגינים, דבר שבלט במיוחד במהלך דקת הדומיה שביקשו מארגני הטקס לקיים. פעילי הימין המשיכו לקרוא קריאות בגנותם של סקלי ושל אחרים, כאשר שישה סטודנטים ערבים סיפרו את סיפורי משפחותיהם. בשלב מסוים נעצרו שניים מהנוכחים במקום. מעט לאחר השעה 14:00 תם הטקס.

ח"כ ברכה אמר לוואלה! חדשות כי "אלו כנופיות פשיסטיות בנוסח הקו-קלוקס-קלאן בארצות הברית. הפשיזם בהתגלמותו. יש אירוע זיכרון אנושי שאנשים שרוצים לספר את הנרטיב שלהם. יש לעצור את האנשים האלה. זה מוביל לאסון. אם אין פלורליזם יש דעה אחת. מנסים להשתיק את הנרטיב הפלסטיני, מנסים להשתיק כל דעה אחרת".

ח"כ חנא סוויד (חד"ש) אמר כי "יש ציבור אחד שמשדר תקווה וציבור אחר שהוא רק רשעות ורק חושך ושמעביר מסר שאין תקווה לאף אזרח בארץ הזאת. הציבור שמדבר כאן על הנכבה, על למרות מה שקרה, מעלה תקווה שיהודים וערבים יחיו יחד. מנגד, ציבור שחושב על גירוש של עם אחר. האנשים האלו, יכול להיות שהם מייצגים פלח מסוים בעם, אבל אני בטוח שהם בשום פנים ואופן יכולים לסמל את הרגשות האמיתיים של הרוב היהודי בארץ".

הפגנה יום הנכבה אוניברסיטת ת"א. דרור עינב
בן ארי באוניברסיטת תל אביב, היום/דרור עינב

חברי כנסת מהימין הביעו בימים האחרונים תרעומת רבה על האירוע, בטענה שהוא מהווה "חממה לניצול ציני של 'חופש הביטוי', לערבים ויהודים הרואים בהקמת המדינה אסון", כדברי ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו). אתמול הפיץ אלדד בקרב חברי מפלגתו הודעה סרקסטית, שבה נכתב: "כן יאבדו כל אויביך ה'. חוגגים את הנכבה באוניברסיטת תל אביב. חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי מזמינים את עם ישראל לחגוג איתם את יום תבוסת אויבינו, בשער הראשי של אוניברסיטת תל אביב, עם יין טוב, מצב רוח מרומם וכלי נגינה".

כשעה לפני תחילת האירוע באוניברסיטה התקיים דיון סוער בנושא בוועדת החינוך של הכנסת. עם תחילת הדיון, התפרץ ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) ודרש לדחות את הדיון עד לאחר ישיבת נשיאות הכנסת. "זו פרובוקציה אישית שלך ושל ישראל ביתנו. אתה עושה כאן פרובוקציה שהיא לא עניין חינוך אלא אנטי-חינוך. זה אירוע של מתקפה על מוסד אקדמי", אמר. לאחר שמילר קרא לו לסדר הוא דרש ממנו לצאת מחדר הוועדה. ברכה סירב, והוא סירב גם לדרישת הסדרנים. כאשר ח"כ מירי רגב זעמה וקראה,
הוא תקף אותה: "תלכי את לעזה. הלוואי שיעשו לך משהו שם". ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר בתגובה: "זו ועדת חינוך או אינקוויזיציה? לפעמים יש נמיכות קומה. את צריכה לדבר ביראת קודש על מפעל אקדמי". רגב: "אתה שהלכת ופגעת במדינת ישראל, להגיד שאמצעי הלחימה שלנו לא טובים, מדבר? אתה בוגד. תתבייש לך".

דיון סוער בכנסת על טקס יום הנכבה: "במדינות אחרות הייתם תלויים בכיכר"
חשש בצה"ל: מות אסיר שובת רעב יצית את יום הנכבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully