וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תקיפת עובדת סוציאלית, האיגוד ישבות: "חשופים לאלימות"

ענת שלו

13.5.2012 / 21:25

איגוד העובדים הסוציאליים יסגור מחר את לשכות הרווחה לקבלת קהל, במחאה על האלימות הקשה איתה הם נאלצים להתמודד במהלך עבודתם. עובדת סוציאלית ותיקה: "נחצים קווים אדומים"

ביום שבת בערב הגיעו שלושה אחים מסכנין ותקפו באלות, מוטות ברזל ואבנים את בני משפחתה של עובדת סוציאלית אשר טיפלה במקרה של אחותם, שהוצאה מהבית למקלט חירום עקב מקרי אלימות במשפחה. מטרתם של התוקפים הייתה העובדת הסוציאלית, אולם כיוון שזו לא נמצאה בעותה עת בבית, פגעו התוקפים בבני משפחתה, שנזקקו לטיפול רפואי בבית החולים. לאור המקרה והאלימות הגוברת כלפי העובדים הסוציאליים ברחבי הארץ, החליט איגוד העובדים הסוציאליים לסגור מחר (שני) את כל לשכות הרווחה בארץ לקבלת קהל ולקיים דיון מיוחד בוועדת הרווחה בכנסת על מנת למצוא מענה לבעיה.

הפגנת עובדים סוציאליים מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, מרץ 2011. מגד גוזני
ביום שבת הגיעו שלושה אחים מסכנין ותקפו באלות, מוטות ברזל ואבנים את בני משפחתה של עובדת סוציאלית אשר טיפלה במקרה של אחותם, שהוצאה מהבית למקלט חירום עקב מקרי אלימות במשפחה. הפגנת העובדים הסוציאליים/מגד גוזני

מנתונים שגובשו באוניברסיטת חיפה והוצגו בכנסת בסוף השנה שעברה, עולה כי מדי יום וחצי בממוצע מתרחש אירוע אלים כנגד עובדים בלשכות הרווחה. למעשה, תדירות האירועים האלימים גבוהה עוד יותר, מאחר ומחצית מהמקרים אינם מדווחים כלל למשרד הרווחה ולמשטרה. עוד נמצא כי בין 10% ל-15% מהמטופלים של כל עובד סוציאלי נוהגים כלפיו בתוקפנות, וכן כי בין השנים 2010 ל-2011 נרשמה עלייה של כ-40% במספר מקרי האלימות הפיזיים.

שמחה קמרי עוסקת כבר שלושים שנה בתחום העבודה הסוציאלית ובעצמה הותקפה על ידי דוד של ילדה שהיה עליה להוציא מביתה לאור התעללות נמשכת. "אנחנו מתעסקים עם נושאים רגישים מאוד וחשופים לאלימות כל הזמן, בין אם פיזית למילולית", היא מספרת על הקושי שבשגרת יומם של העובדים הסוציאליים, "אני כל הזמן רואה את חברותיי למקצוע סופגות את האלימות הזאת. בנוסף גם המצוקות של האוכלוסייה גדלות והכל נעשה בכאלה תעצומות שאין מספיק כלים לתת להם מענה. התחושה היא כאילו מותר הכל".

"בגידה באלה שבאים לסייע"

"אני מרגישה שנחצים קווים אדומים. יש לא פעם איומים ברצח, אנשים שמגיעים לבית של עובדת סוציאלית או למקום עבודה חדש שהיא עוברת אליו", סיפרה עוד קמרי וציינה כי לאור זאת ישנו קושי להתנתק מהפחד בזמן העבודה. לדבריה, "מעבר לזה שאין לאף אחד זכות לעשות דברים כאלה, זה עוד יותר מרגיש כמו בגידה באלה שבאים לסייע". לדברי קמרי, האלימות המתגברת משפיע לא רק על העובד הסוציאלי, אלא גם משפחתו. "זה מכניס את כל הבית והמשפחה לחרדה, כל הבית במתח. כבר הגיעו אליי הביתה מטופלים שקיללו אותי וזה משפיע גם על הילדים שלי כמובן, שסובלים מזה גם", אמרה.

המאבק באלימות נגד העובדים הסוציאליים, אומרת קמרי, צריך להיות בסדר עדיפות עליון. "אני רואה את הכתובת על הקיר. אנחנו צריכים פה עזרה – צריך שמישהו יטפל במטפל. יש תמיכה מצד החברים לאיגוד ולעבודה אבל מי שנשאר בסוף עם הדברים זו את. זה מפחיד להגיש תלונה במשטרה – ברור לך שאם שנתיים או שלוש יפתח תיק פלילי את תיחשפי שם לדברים לא קלים וזה פותח פצעים", אמרה. בנוסף, עובדים סוציאליים בתחילת דרכם, מציינת קמרי, מתקשים להתמודד עם מקרי האלימות ונרתעים מלעסוק במקצוע.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, התייחס למקרי האלימות ואמר כי "דמנו אינו הפקר. אנשים שאינם מרוצים מהחלטותיהם של עובדים סוציאליים תוקפים אותם בלשכות הרווחה, ברחוב, בבית משפט ועכשיו גם בבתיהם. אנו דורשים הגנה מרבית לעובדים הסוציאליים". לדבריו, "כשגל האלימות בחברה הישראלית עובר כל גבול, לא ירחק היום שיירצח עובד סוציאלי".

עוד באותו נושא:
העובדים הסוציאליים שובתים: "לא נמתין עד לרצח"
בכירים ברווחה במרכז: "זועמים על ההסכם שגובש"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully