וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: ערביי ישראל לא מזדהים עם הישגי המדינה

ניר יהב

3.5.2012 / 6:20

מחקר שנערך בקרב צעירים ערביי ישראל מעלה תוצאות מדאיגות: כמעט מחציתם מרגישים שהישגי המדינה לא מייצגים אותם וכי הם חשים בגזענות במוסדות לימוד. יוזם המחקר: "אין פלא"

רוב הצעירים מקרב ערביי ישראל חשים כי הישגים המיוחסים למדינת ישראל בכל תחום שהוא אינם מייצגים אותם והם אינם חשים גאווה לנוכח הישגים או הצלחות אלו - כך עולה הבוקר (חמישי) ממחקר חדש שערכה העמותה למען נוער וצעירים ערבים "בלדנא". 45% מהנשאלים אמרו כי הם לא מרגישים שהישגים המיוחסים למדינה מייצגים גם אותם, ו-13% הגדילו וטענו כי אותם הישגים גורמים להם ל"תחושה שלילית".

עם זאת, יותר משליש מהנשאלים הביעו גאווה על הישגים המיוחסים למדינת ישראל: 30% מהנשאלים אמרו כי הם חשים "גאים באופן יחסי" על הישגים של מדינת ישראל ו-6% בלבד אמרו כי הם חשים "גאווה רבה" על הישגים אלו. הסקר מעלה עוד כי ערביי ישראל מגדירים את עצמם בדרכים רבות ומגוונות: 27% הגדירו את עצמם "ערבים פלסטינים" ו-"ערבים פלסטינים בישראל", 5% כ"ערבים ישראלים פלסטינים", 6% כ"ערבים", ואילו רבע הגדירו את עצמם לפי דתם ולא לפי לאומיותם.

המחקר מעלה עוד כי הצעירים הערבים חשים כי הם אינם זוכים להזדמנויות שיאפשרו להם להתקדם בעתיד. כך למשל, 71% מהנשאלים ציינו כי המבחן הפסיכומטרי הוא המכשול העיקרי בבחירת תחום לימודים הולם וקבלה לאוניברסיטאות, ואילו 40% ציינו כי "הגזענות של הציבור היהודי" הינה המכשול העיקרי העומד בפני הסטודנטים הערבים-ישראלים באוניברסיטאות בישראל. רוב הנשאלים אמרו כי חטפו "הלם תרבותי" כשנכנסו לאוניברסיטאות והמכללות הישראליות. כל הסיבות הללו גרמו לרבים מהם ללמוד בירדן ובאירופה.

"המדינה מפלה אותם באופן סיסטמתי"

נדים נאשף, מנכ"ל עמותת "בלדנא" ציין כי החליט לחקור את הנושא מאחר וקיים "מחסור חמור בממצאים ומחקרים המתייחסים לעמדות וצרכים של הצעירים הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל. זאת בהחלט עדות להזנחת הרשויות בישראל של צרכי הצעירים הפלסטינים, ולמשאבים המועטים, אם בכלל, שהם מקצים על מנת לתת מענה לאותם צרכים". נאשף הוסיף: "אין פלא כי אותם צעירים לא חשים הזדהות כלשהי עם המדינה, שלא לוקחת בחשבון את צרכיהם ושאיפותיהם ומפלה אותם באופן סיסטמתי. אין פלא שהם לא חשים גאווה כלפיה".

המחקר נערך על-ידי צוות חוקרים מארגון "מדה-אלכרמל" למחקרים יישומיים בחיפה, ולקחו בו חלק כאלף צעירים וצעירות ערבים-ישראלים, כולל תשע קבוצות מיקוד, בגילאים 17-28 מכל רחבי הארץ. ממצאי המחקר יוצגו במהלך כנס הצעירים הפלסטינים השני שיתקיים מחר בחיפה. בכנס צפויים לקחת חלק חברי כנסת, אנשי מקצוע מתחום התעסוקה והחינוך וכן פעילים בתחומים מגוונים.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, חבר הכנסת אלכס מילר (ישראל ביתנו) הגיב לפרסום. לדבריו, "תוצאות המחקר אינן מפתיעות. המחקר הוא נגררת ברורה של פעולתם הקיצונית של חלק מחברי הכנסת הערבים, הגורמים בכהונתם למידור הסטודנטים והצעירים, דרך השתתפותם במשט המרמרה נגד חיילי צה"ל, מפגשים עם הנהגת חמאס ומאבקם הבלתי פוסק נגד השירות הלאומי- אזרחי". מילר הוסיף כי "בעקבות כך, תחושת ההסתה מחלחלת לצעירים, עד שלבסוף הם חשים כנטע זר במדינת ישראל".

לקריאה נוספת:
ערבים-ישראלים נכנסו בשוגג ליצהר ונרגמו באבנים
מלכת יופי ערביה: "שאלו אם נסכים ללבוש ביקיני"
פיזיותרפיסטים ערבים: משרד הבריאות מפלה אותנו

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com
(בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully