וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזיכרון תשע”ב: 22,993 חללים במערכות ישראל

עוד נמסר בדו"ח השנתי ממשרד הביטחון כי השנה נספו 126 חללים, וכי בישראל מתגוררות 10,524 משפחות שכולות. היום תדון הממשלה בהצעה להקמת אתר הנצחה מרכזי לכלל חללי צה"ל

ערב יום הזיכרון תשע"ב לחללי מערכות ישראל, משרד הביטחון מפרסם נתונים אודות מספר הנופלים במערכות ישראל. מניין הנופלים במערכות ישראל משנת 1860 ועד היום (ראשון), ה-22 לאפריל 2012, עומד על 22,993 - כאשר מאז יום הזיכרון אשתקד ועד היום התווספו למניין 126 חללים. מספר המשפחות השכולות המתגוררות בישראל כיום עומד על 10,524, והן כוללות 2,396 יתומים ו-4,992 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון.

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ יפתח היום את מסורת הנחת הדגלונים על קבריהם של חללי מערכות ישראל, ויניח בשעה 17:00 את דגלון המדינה הנושא שלהבת וסרט "יזכור" שחור על קברם של שני חללי צה"ל האחרונים שנקברו בהר הרצל בשבוע שעבר - רב"ט יהושע חפץ שהתמוטט ומת בגיבוש ליחידת יהל"ם בבית הספר להנדסה קרבית, וסגן הילה בצלאלי שנהרגה באסון התמוטטות גשר התאורה בהר הרצל במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות המסורתי.

לאחר מכן, יניח מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו את הדגלון הראשון בחלקת הקבורה המשטרתית. כמו כן, יניחו עובדי משרד הביטחון דגלונים על קברי כל אחד ואחת מחללי מערכות ישראל בכל רחבי הארץ. בנוסף למסורת הנחת הדגלונים, אלפי בני נוער ישתתפו הבוקר בצעדת "השביל המחבר'' ממוזיאון יד ושם עד להר הרצל בסימן "משואה לתקומה", אותה מארגן אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.

באגף בראשות אריה מועלם נערכים השנה להגעתם של מעל למיליון איש לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. פעילותו של האגף מתפרשת על פני 44 בתי עלמין צבאיים וחלקות קבורה צבאיות מקריית שמונה ועד אילת, והיא כוללת שיפוץ, אחזקה, ניקיון וגינון בתי העלמין, החלפת מצבות פגומות או ישנות, וכן הרחבת הנגישות לבתי העלמין ולמצבות עבור נכים ועבור אוכלוסייה מבוגרת.

הדמיה של היכל הזיכרון הלאומי. משרד הביטחון
מדי יום יוזכרו בהיכל שמות הנופלים שזהו יום נפילתם/משרד הביטחון

לצד זאת, יביאו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק לאישור הממשלה הצעה להקמת היכל זיכרון רשמי לחללי צה"ל - אותה יזם אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון. ברחבי הארץ פרושים עשרות אתרי הנצחה ואנדרטאות לחללי מערכות ישראל, אולם עד היום, טרם הוקם אתר שמנציח את כל הנופלים במרוכז. לפי התוכנית עליה אמונים משרדי האדריכלים קימל אשכולות וקלוש צ?צ?יק, יכיל האתר את שמות כל חללי מערכות ישראל שהוכרו על ידי מדינת ישראל, תוך השארת מקום להנצחת חללים נוספים.

בסוף השבוע הודיע מזכיר הממשלה, צבי האוזר, כי ראש הממשלה החליט לקדם את הוצאתה לפועל של התכנית ולהשלים אותה עד שנת 2014, כאשר לפי הצעת ההחלטה שתובא היום לאישור השרים, התקציב המוקדש לה יעמוד על 40 מיליון שקלים – 20 מיליון מתקציב משרד הביטחון ועשרה מיליון מטעם משרד ראש הממשלה ותכנית אתרי המורשת שהושקה בפברואר 2010. שאר התקציב יסופק בין היתר על ידי משרד האוצר, המשרד לביטחון הפנים, המשרד לעניינים אסטרטגיים והמשרד לענייני מודיעין.

נפגעי פעולות האיבה: "יריקה בפרצוף"

על פי התכנון, ההיכל יוקם בכניסה לבית העלמין הצבאי בהר הרצל, ויעוצב בצורת לפיד המתנשא לגובה של 18 מטרים. מרחב ההתכנסות המרכזי בו יהיה בצורת חרוט אבן אלכסוני בגובה של שלוש קומות, כאשר האחרונה שבהן תצפה למרחוק בפסגת ההר. מסביב ההיכל ייבנה קיר באורך 250 מטרים, עליו ייחרת שמו של כל אחד ואחת מהחללים על לבני זיכרון אחידות. בדומה למוזיאון יד ושם הסמוך, מדי יום יוזכרו בהיכל שמות הנופלים שזהו יום נפילתם, ויואר שמו של החלל על קיר השמות. לכשיוקם, יספק האתר מענה גם לקיום טקסים ממלכתיים וביקורים רשמיים של אורחים ממדינות זרות, לצד הביקור הנהוג ביד ושם ובחלקת גדולי האומה הנמצאים גם הם על הר הרצל.

עם זאת, הקמת ההיכל מעוררת התנגדות בקרב ארגון נפגעי פעולות האיבה, אשר אינם זוכים לייצוג בהיכל – המוקדש כולו לחללי צה"ל. המתנגדים אף הגישו לאחרונה עתירה לבג"ץ, בה דרשו לנמק מדוע לא יונצחו גם יקיריהם באתר. כמו כן, לאחר שנודע להם כי למרות עתירתם תובא עוד היום הצעת ההחלטה על הקמת ההיכל לאישור הממשלה, פנו העותרים לראש הממשלה במכתב המבקש לדחות את הדיון. "זו תהיה יריקה בפניהם של המשפחות השכולות בשבוע הקשה ביותר בשנה עבורן ומספר ימים לפני יום הזכרון?, נכתב בפנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל בני גנץ בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל, אפריל 2011. עומר מירון
ראש הממשלה והרמטכ"ל בטקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה, 2011/עומר מירון

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יחלו ביום שלישי בשעה 16:30 בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והרבנים הראשיים לישראל בבית יד לבנים בירושלים. בשעה 20:00 תישמע צפירה בת דקה שתציין את פתיחתו של יום הזיכרון, ומיד לאחריה יחלו עצרות הזיכרון. כמו כן, לאחר הצפירה יתקיים טקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי במעמד נשיא המדינה שמעון פרס והרמטכ"ל. בשעה 20:30 יתקיים אירוע "שרים לזכרם" ברחבת הכנסת במעמד שר הביטחון ברק, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שר הרווחה משה כחלון וסגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נווה.

ביום למחרת בשעה 11:00, תישמע צפירה נוספת בת שתי דקות ולאחריה יחלו טקסי הזיכרון ברחבי הארץ – ובראשם טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל לחללי מערכות ישראל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה והרמטכ"ל. באותה השעה, יתקיים טקס האזכרה לחללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בקריית שאול במעמד שר הביטחון. מאוחר יותר, בשעה 13:00, יתקיים טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל לנפגעי פעולות האיבה במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הרווחה והרמטכ"ל. אירועי יום הזיכרון ייסגרו בשעה 20:00 עם טקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים בהר הרצל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת.

לקריאה נוספת:
שלגייה וצדפים על הקבר: הנצחה מודרנית של חיילים
כבאי, עריק או חלל תאונת דרכים: מי הוא חלל צה"ל?
החלל האלמוני: מדוע מעלימים את הנופלים הבדואים?

לפניות לכתבים:
אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.co.il
טל שלו: tal_sh@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • הר הרצל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully