וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה על האסון בהר הרצל: "רשלנות שבכוחה לפגוע באירוע לאומי"

גלעד גרוסמן וענת שלו

19.4.2012 / 16:50

בית המשפט דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרם של שלושת החשודים במעורבות בקריסת המבנה, אך עיכב את השחרור כדי לאפשר למשטרה לערער על כך. המשטרה: "שרשרת ארוכה של כשלים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, טל אנגלנדר ודניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ')

יממה לאחר התמוטטות גשר התאורה שהביא למותה של קצינה בהר הרצל, הובאו היום (חמישי) שלושה חשודים במעורבות בקריסה לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים. מלבד גרימת מוות ברשלנות, הם חשודים גם בקבלת דבר במרמה ובזיוף תוכניות הבנייה של הגשר.

השופט חיים לי-רן דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרם של החשודים, וקבע כי אין חשש שישבשו את חקירת המשטרה. כמו כן, אסר השופט על אחד החשודים לעבוד במשך שבוע, ועיכב את ביצוע ההחלטה עד מחר כדי לאפשר למשטרה לערער עליה. בנוסף, חשוד רביעי שוחרר ללא בקשת הארכת מעצר מצד המשטרה. בין הארבעה: מהנדס, יועץ בטיחות ואחד מבעלי החברה.

הארכת מעצר של החשודים בקריסת הבמה בירושלים. מגד גוזני
אחד החשודים בבית המשפט/מגד גוזני

הבוקר פשטה המשטרה על משרדי החברה, ואספה שם מסמכים שונים. כלפי אחד החשודים נבדק החשד שחתם על חוזים מבלי לבצע את העבודה הנדרשת. עו"ד קובי קמר, פרקליטו של אחד החשודים, אמר בדיון כי מרשו הכין תוכנית להקמת גשר התאורה שהועברה לאישור מבחינה בטיחותית, וכי התוכנית אושרה על ידי אחד החשודים הנוספים, בניגוד לטענת פרקליטו.

פירוק גשר התאורה מהר הרצל לאחר האסון, אפריל 2012. עומר מירון
היום החל פינוי גשר התאורה שקרס/עומר מירון

לדברי החשוד, הוא ביקר באתר ולא התריע על סכנה במבנה. עוד אמר, כי מדובר באחת החברות הבטוחות בתחומה, שמפעילה סטנדרטים מחמירים. "החברה קיבלה חתימה והכשר שהמבנה אינו מסוכן". לטענתו, יתכן שהמבנה נפגע לאחר הקמתו.

"שרשרת מחדלים"

במהלך הדיון בהארכת מעצרו של אחד החשודים, אמר נציג המשטרה, רב פקד אייזיק סימון, ממחלק פשעים במרחב מוריה, כי "נעשתה שרשרת ארוכה של כשלים". נציג נוסף, רפ"ק אלי כהן, ציין כי כרגע החשד הוא גרימת מוות ברשלנות, אולם ישנה אפשרות ש"שרשרת המחדלים, אם היתה" תוביל לחקירה בגין הריגה. הוא הוסיף כי בפרשה זו לא מדובר ב"אם חיזקו בורג או שהחומר נחלש", וכי מדובר ב"אירוע לאומי".

אחד החשודים, מהנדס במקצועו, שימש כיועץ בטיחות באירוע של החברה שהקימה את המבנה. בדיון אמר עוד נציג המשטרה כי מדובר ב"רשלנות ברמה הגבוהה ביותר". הוא הוסיף כי אם המעורבים ימשיכו בהקמת האתר, "קיימת סכנת נפשות", וכי בכוונת המשטרה למנוע זאת. כמו כן, נמסר כי קיים חשד שהמהנדס חתם על חוזה עם החברה האחראית לאירוע, וקיבל כסף, אולם לא ביצע את העבודה הנדרשת.

פרקליטו של החשוד, עו"ד גיא ביים, אמר בדיון כי מרשו ביקש לקבל מהחברה שהקימה את גשר התאורה מידע שלא היה כלול בתוכנית שגובשה, כולל המשקלים שהגשר יישא, ולא נענה. לטענתו, החשוד לא אישר מעולם את התוכנית. עו"ד ביים הוסיף שמדובר באדם נורמטיבי, ששיתף פעולה עם המשטרה, ושאין חשש שישבש הליכי משפט. לאחר סיום הדיון אמר אחד החשודים כי הוא מצטער על מה שקרה אך האחריות לאירוע אינו שלו. "אני עצוב מאוד, אני מכיר את האמא", אמר.

הלוויתה של הילה בצלאלי. עומר מירון
הלוויתה אמש של הקצינה הילה בצלאלי/עומר מירון

מהנדסים שהגיעו היום להר הרצל החלו לבדוק את גשר התאורה שקרס, ולא ברור בשלב זה אם הוא יוחלף באחר. הבדיקה נערכת בשיתוף המכון לחקר הכשל, שעוסק בבדיקה של נזקים וכשלונות במערכות הנדסיות במטרה לחקור את סיבת הכשלים ולמנוע ליקויים דומים בעתיד.

חן פרידנשטיין, הנדסאי תעשייה וניהול מ"שירותי במה פלוס", שוחח עם וואלה! חדשות ואמר כי הוא מניח שמה שאירע בהר הרצל לא היה כשל בנקודה אחת או גורם אחד, אלא מספר דברים שחברו יחד והביאו לקריסה. "הפנסים תלויים על הגשר מלמעלה כלפי מטה. הרוחות החזקות, לעומת זאת, יוצרות כוח אופקי ונושבות מהצד. השילוב של כל הדברים האלה גורמים לתזוזות, לוויברציות ולחוסר יציבות עד שמתרחש תהליך של פיתול או קריסה". פרידנשטיין הוסיף כי יתכן שהיה כשל במיתר, בכבל או במשקולות.

באשר לדמיון, אם קיים בכלל, לאסון גשר המכביה, מסביר פרידנשטיין: "גם שם הכשל לא היה נקודתי. זה כנראה היה שילוב של טעות בהנדסה, בחירת פתרון לא נכון וטעות בצינורות. לקחו קונסטרוקציה שמתאימה לגגות וניסו ליישמה בגשר הולכי רגל. גם שם היה זה שילוב של כמה גורמים שהובילו לתוצאה המצערת".

עוד בנושא
בעקבות האסון: בוטלה החזרה הגנרלית לטקס בהר הרצל
מעורבים בתכנון הבמה חשודים בגרימת מוות ברשלנות
ההרוגה באסון בהר הרצל: סג"מ הילה בצלאלי

(עדכון ראשון: 13:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully