וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סא"ל פול שדה - האיש שגורם לניצולי השואה לחייך

ענת שלו

19.4.2012 / 3:46

שדה מרכז פרויקט של הקרן לרווחת ניצולי השואה, בשיתוף עם צה"ל והסתדרות רפואת השיניים, במסגרתו מקבלים הניצולים טיפולים בחינם. "הם זוכים ליחס חם, לקשר אנושי"

סא"ל ד"ר פול שדה האחראי על רפואת שיניים ושיקום הפה בצבא פועל ללא ליאות במסגרת פרויקט "חיוך לניצול" של הקרן לרווחת ניצולי השואה, במטרה לנסות ולהחזיר לניצולי שואה את החיוך, תוך מתן טיפולים אינטנסיביים – ויקרים לרוב – בהתנדבות למאות ניצולי שואה שאינם יכולים להרשות זאת לעצמם.

פול שדה. ספק 500
צוות המתנדבים במרפאה בתל השומר/ספק 500

הפרויקט נולד בשנת 2007, תוך שיתוף פעולה בין הסתדרות רפואת השיניים בישראל והצבא. במסגרת הפרויקט, מעל למאה רופאי שיניים במרפאות ברחבי הארץ מטפלים בניצולי שואה, המופנים אל מרכזי הטיפול דרך הקרן לרווחת ניצולי השואה. אותם ניצולים, אשר לרוב זקוקים לרפואת שיניים דחופה, מטופלים בהתנדבות בידי סגל רופאי השיניים הצבאי. בקרן לרווחת ניצולי השואה מציינים כי התוכנית זכתה להצלחה עצומה, ובין שנת 2010 לשנת 2011 נרשמה עלייה של כ-70% במספר ההפניות של ניצולי השואה אל המרפאות השונות ברחבי הארץ. הטיפולים ניתנים בין היתר במרפאות הצה"ליות בתל השומר, בחיפה ובבאר שבע ובמקרים מסוימים אף מגיעים המתנדבים אל בתי הניצולים שלא יכולים לצאת מביתם. יו"ר הקרן לרווחת נפגעי השואה, האלוף במיל' אלעזר שטרן, סיפר על הרקע לפרויקט: "כשאני שומע מניצולי שואה שכשהיו להם שיניים לא היה להם אוכל וכיום שיש להם אוכל ואין להם שיניים, נשבר לי הלב. אנחנו חייבים לטפל להם בשיניים כדי שיוכלו לחייך".

"מאז תחילת הפרויקט קיבלנו כ-250 ניצולי שואה נזקקים וישנם עדיין כ-50 שנמצאים בטיפול מתמשך", מספר סא"ל שדה, העומד בראש התוכנית וזכה על רקע פעילותו ל"עיטור האור" מהקרן לרווחת ניצולי השואה. שדה נולד באלג'יר וכילד עבר עם משפחתו לצרפת, שם גדל. ב-1982 עלה לארץ והוכשר ברפואת שיניים בהדסה ירושלים. מיד לאחר סיום הלימודים התגייס לשירות קבע, במסגרתו התמחה בשיקום הפה וכעת הוא מנהל את מחלקת שיקום הפה במרכז המומחים של צה"ל בתל השומר.

"מדובר בטיפולים לא פשוטים – לרוב מדובר באנשים שהם מחוסרי שיניים, בעיות חמורות בחניכיים. לפעמים הם צריכים תותבות שלמות – יש לצערי הרבה ניצולים שמסתובבים בלי שיניים או תותבות מתוך הזנחה או חוסר יכולת לממן את הטיפולים. בפרויקט הזה, צה"ל מספק טיפול ברמה מאוד גבוהה. במרפאה שלנו בתל השומר יש את כל הציוד, המומחים וכל הטיפולים להם נזקקים הניצולים", מסביר סא"ל שדה ומוסיף: "חשוב לי להדגיש שלא מדובר רק בטיפול בשיניים. זהו טיפול בכלל. הם זוכים ליחס חם, לקשר אנושי, הם רואים חיילים צעירים במדים ועבור ניצולי שואה יש לזה ערך בלתי מבוטל".

"לפעמים אין להם כסף לאוכל"

סא"ל שדה מסביר על העבודה מול ניצולי השואה: "יש כאלה שלא מוכנים לדבר בכלל, ואנחנו לא מחטטים ושואלים שאלות אם אנחנו רואים שזה רגיש מדי. לעומת זאת יש ניצולים שפשוט מתחילים לדבר, לפעמים הם מדברים שעות ומספרים לנו וזה מאוד מרגש. אני אישית יצרתי קשר עם כמה מהמטופלים, אני מארח אותם לעתים בחגים והם מספרים לי סיפורים מתקופת השואה, על הזוועות שנחשפו אליהן, על המשפחות שהלכו. לצערי חלק מהניצולים נפטרים גם תוך כדי הטיפול וזה מאוד קשה, אנחנו מאוד נקשרים אליהם במרפאה".

סא"ל שדה מתרגש מהפרויקט באופן אישי ומהעזרה שהוא יכול להעניק לניצולי השואה. "עצוב לראות את המצב של חלק האנשים, שלפעמים אין להם אפילו כסף לאכול, לא רק לטיפולי שיניים, ואנחנו מספקים להם גם אוכל. הטיפול עצמו בשיניים נותן להם בסופו של דבר חיוך והרגשה טובה, הם נראים שונים כלפי הנכדים ויתר בני המשפחה ורבים מהם אומרים לי: 'סוף סוף אני יכול לחייך ולדבר'. אבל השיניים, כאמור, זה החלק השולי. אני מגיע מבית מאוד ציוני והזכות והכבוד לעשות משהו עבור ניצולי השואה – זה מסמל משהו עצום עבורי".

סא"ל שדה מסביר כי הפרויקט מערב יוזמה והתנדבות של מספר גורמים: "יש הרבה מאוד מתנדבים בתוך המרפאה, בדרום, במרכז ובצפון, יש טכנאי שיניים שהם אזרחים שמתנדבים לפרויקט, לצד הרופאים הצבאיים והסייעות, אנו מקבלים שתלים חינם מחברות השתלים – כולם תורמים מעצמם כדי שנוכל להעניק לניצולים את הטיפול הטוב ביותר – ולעשות להם קצת טוב על הלב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully