וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום השואה: רבע מניצולי השואה פנו לקבלת סיוע

ענת שלו

16.4.2012 / 1:06

בשבוע בו מצויין יום השואה, נחשפו נתונים עגומים על מצב ניצולי השואה. מסקר עולה כי לראשונה יותר מ-60% דיווחו על בדידות מתמדת וכי כ-19 אלף ניצולים נזקקים לסיוע מתמיד

ארבעה ימים לפני יום השואה, חושפת הקרן לרווחת ניצולי השואה נתונים קשים על מצבם של ניצולי השואה בישראל. מסקר משולב שנערך בקרן יחד עם מכון הסקרים ברוקדייל, עולה כי מספר ניצולי השואה הנזקקים לסיוע כלכלי, פיזי ונפשי עולה, ומצבם הנפשי של הניצולים מידרדר. 198 אלף ניצולי שואה חיים כעת בישראל, לאחר שבשנה האחרונה מתו 12 אלף מהם.

לראשונה, מעל למחצית מהניצולים – 60% דיווחו על בדידות מתמדת בחייהם, גם אם יש להם בני משפחה שעודם בחיים, מתוכם 54% דיווחו על עצמם כ"בודדים", כאשר 9% גרושים, 43% אלמנים ו-2% רווקים.

52 אלף מניצולי השואה המתגוררים בארץ פנו לסיוע מהקרן לרווחת ניצולי השואה, מהם 65% נשים, ו- 19,356 מהניצולים נחשבים כסיעודיים ונזקקים לעזרה מסביב לשעון. מומחים טוענים כי על אף שמספר ניצולי השואה יורד בצורה דרסטית מדי יום – 32 ניצולים נפטרים בממוצע מידי יום - צרכי הניצולים רק עולים, וימשיכו לעלות בשנים הבאות. כמו כן, עולה מנתוני הדו"ח כי 40.5% מניצולי השואה פונים לעזרת הקרן, בעיקר בבקשות לסיוע במימון תרופות. 37.12% מהם פונים בבקשה לקבל סיוע בטיפולי שיניים. לפי הסקר, יש למעלה מ-10,000 ניצולי שואה עריריים, המהווים כ-5% מכלל הניצולים בישראל.

"מצב הניצולים לא מקובל ולא נסלח"

נתון מעניין נוסף העולה מהדו"ח הינו גיל הפנייה לסיוע: מעל ל-88% מהפונים אל הקרן הם מעל לגיל 75, זאת לעומת שנת 2008 למשל בה רק 40% מהפונים היו בחתך הגילאים הזה. מדובר בהכפלה של אחוז הניצולים בגילאים מבוגרים אשר מקבלים את תמיכת הקרן.

בקרן לרווחת ניצולי השואה מציינים כי ההסבר לכך שצרכי ניצולי השואה מתרבים טמון בגילם המתקדם, המצריך סיוע תפקודי ורפואי רב. על רקע זאת, מתחו בקרן ביקורת על כך שמשרד האוצר מקצה משאבים מצומצמים לרווחת הניצולים.

"בכל שעה עוזב אותנו לפחות ניצול שואה אחד. אסור להניח לאלפי הניצולים שעדיין בחיים לחיות בחוסר כבוד", אמר יו"ר הקרן, אלעזר שטרן. "נתוני הדו"ח מלמדים כי צרכי הניצולים שעדיין בחיים רק עולים, והם נזקקים ליותר שעות סיעוד, מענקים כספיים וטיפולי שיניים. למדינה יש משאבים המיועדים לניצולי השואה ורווחתם, אולם חלק מהמשאבים הללו לא ממומשים למטרה לה יועדו. כמי שמכיר את מצבם של הניצולים בארץ, הדבר הזה לא מקובל ולא נסלח".

עוד באותו נושא:
מצב ניצולי השואה 2012: מאריכים חיים - מתים בעוני
חשד: אספו תרומות לניצולי שואה - ושמרו הכסף
חשד: הבטיח סיוע כספי לניצול שואה - והונה אותו
ניצולת השואה שהייתה סמל במחאה: "רק רוצים שנמות"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully