וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה להתקוממות בסוריה: הצבא מכה בעיר בה החלה

15.3.2012 / 16:16

130 טנקים פשטו היום על דרעא, שתושביה היו הראשונים לצאת למחות נגד אסד. מקץ שנה, סיום האלימות לא נראה באופק, והדיכוי רק גובר - אך המורדים מבטיחים: "לעולם לא ניכנע"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

לפחות 8,000 הרוגים, עשרות אלפי פצועים, כ-230,000 פליטים שנאלצו לעזוב את בתיהם, ומתוכם לפחות 30,000 שנמלטו מחוץ לגבולות המדינה. אלו הנתונים המספריים, על פי הערכות האו"ם (האופטימיות יחסית להערכות אחרות), המסכמים את ההתקוממות העממית נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד בסוריה - שמציינת היום (חמישי) שנה בדיוק לתחילתה.

האירוע הנחשב לרגע בו פרצה ההתקוממות הסורית התרחש ב-15 במרץ 2011: הפגנה נדירה נגד שלטונו של אסד בבירה דמשק. אולם האירוע המכונן שעיצב את דמות ההתקוממות התרחש בהמשך אותו שבוע, בעיר הדרומית והענייה דרעא, שם יצאו מאות בני אדם לרחובות להפגין נגד השלטון ב"יום זעם", במחאה על התעללות בכמה תלמידי תיכון שנעצרו לאחר שריססו כתובות גרפיטי. במהלך הימים שלאחר מכן גברו ההפגנות בדרעא, וכוחות הביטחון אף ירו למוות בכמה מפגינים - אירוע שרק הסעיר את הרוחות עוד יותר, והביא להתפשטות המהומות לערים נוספות. מאז, נחשבת דרעא לערש ההתקוממות.

מקץ שנה, ההתקוממות עדיין נמשכת והגורמים השונים המובילים אותה מבהירים שוב ושוב כי לא ייכנעו. אולם בשטח, רק הולך שלטונו של בשאר אסד ומקשה את ידו על האזרחים המתקוממים וכוחות המורדים החמושים, עם פשיטות נרחבות של הצבא ברחבי המדינה, ובין היתר גם בעיר דרעא עצמה - שם מדווחים היום פעילי אופוזיציה כי כ-130 טנקים וכלי רכב משוריינים של הצבא פושטים על העיר מבית לבית תוך ירי אינטנסיבי ממכונות ירייה.

ההתקוממות בסוריה - עוד כותרות מהשבוע האחרון:
המיילים של אסד נחשפו: טיפים מאירן, שירים לאייפוד
צבא סוריה משלים את כיבוש אידליב
"40 בני אדם נטבחו במסגד באידליב"
המורדים: "ממשלות זרות מחמשות אותנו"
זוועה בחומס: "עשרות ילדים עונו ונשרפו
האם ארה"ב מתכוננת למבצע צבאי בסוריה?

מאות נרות זיכרון לזכר הרוגי ההתקוממות בסוריה, במלאות שנה להתקוממות, בעיר סידני שבאוסטרליה, 15 במרץ 2012. רויטרס
בסידני שבאוסטרליה ציינו היום גולים סורים שנה להתקוממות במפגן של אלפי נרות לזכר ההרוגים/רויטרס

"הם מנסים לפגוע במקום הולדתה של ההתקוממות", אמר הבוקר לרויטרס אחד מתושבי העיר. מקורות נוספים בעיר הוסיפו כי רוב חנויותיה סגורות היום, וכי מאות חיילים מפטרלים ברחובותיה ומחייבים את כל עובדי המדינה להשתתף בהפגנות למען אסד.

אידליב: התגלו 23 גופות שעברו התעללות

לא רק בדרעא - גם בערים נוספות ציינו היום שלטונות סוריה את יום השנה במפגני תמיכה המוניים באסד, בדומה לאלה שנערכו כבר מספר פעמים מאז פרוץ ההתקוממות, תחת הכותרת "מצעד עולמי למען סוריה" לזכרם של אלו שנהרגו מאש המורדים. בתמונות ששידרה הטלוויזיה הסורית הממלכתית נראו רבבות משתתפים בהפגנה בדמשק.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר אידליב שבצפון סוריה, מרץ 2012. AP
לוחמי מחתרת "הצבא הסורי החופשי" באידליב, השבוע בזמן הפגזה של הצבא/AP

במקביל, דיווחו היום כלי התקשורת הממלכתיים כי הצבא סיים "לטהר" את העיר הצפונית אידליב וסביבותיה מ"טרוריסטים חמושים", לאחר שכבר מוקדם יותר השבוע דווח כי הצבא השלים את כיבוש העיר מידי מאות המורדים ממחתרת "הצבא הסורי החופשי" ששלטו בה בחודשים האחרונים.

"השקט והשלום הושכנו מחדש באידליב", דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות הממלכתית SANA, אולם בארגון זכויות האדם הסורי טענו מנגד כי באזור העיר עדיין נותרו כיסי התנגדות, והסבירו כי "הצבא שולט בכבישים הראשיים אך לא בסמטאות ובכבישים הצדדיים". עוד נמסר מהארגון כי היום בתגלה באזור כפרי סמוך לעיר קבר אחים ובו 23 גופות של אנשים שנורו למוות - חלקם כפותים ועליהם סימני אלימות. מוקדם יותר השבוע דווח על מקרה דומה במסגד בעיר, בו נטבחו 40 בני אדם.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר אידליב שבצפון סוריה, מרץ 2012. AP
לוחמי "הצבא הסורי החופשי" מפנים את גופת עמיתם שנהרג בלחימה, השבוע באידליב/AP

על רקע המשך הזוועות באזור אידליב, גובר זרם הפליטים אל מעבר לגבול הטורקי הסמוך: טורקיה הודיעה היום כי ב-24 השעות האחרונות בלבד חצו את הגבול כ,1000 פליטים מהאזור, המגדילים את מספר הפליטים הסורים הכולל בטורקיה ל-14,000. "אנחנו מצפים שהזרם יימשך כל עוד נמשך המבצע הצבאי באידליב", אמר לרויטרס גורם טורקי רשמי.

בחומס יילחמו "עד טיפת הדם האחרונה"

לצד התקפות הצבא על אידליב ודרעא, נמשכים העימותים גם בעיר חומס, שבתחילת החודש השלים הצבא את ההשלתטות על שכונותיה המורדות, לאחר שהחריב אותן עד היסוד בהפגזות שנמשכו כחודש והרג מאות מתושביהן, בין היתר בשורה של מעשי טבח מזוויעים.

הרס בשכונת כרם אל-זייתון בעיר חומס, בעקבות הפגזות צבא סוריה, 13 במרץ 2012. רויטרס
הרס ברחובות שכונת כרם אל-זייתון בחומס, השבוע לאחר עוד סבב של הפגזה/רויטרס

למרות החורבן, מתנגדי המשטר בעיר נותרו נחושים להמשיך ולהילחם. "ביום השנה לתחילתה של מהפכת החופש והכבוד בסוריה, הייתי רוצה לברך את בני העם הסורי על הניצחון הקרב והמובטח על הרודן הפושע, הנשיא שיודח, אינשאללה", אמר היום לרויטרס תושב העיר, אבו עומאר אל-חומסי. "אנחנו ננצח בעזרת דם השהידים והילדים שלנו, והכבוד של נשותינו שהופר והמסגדים שהופגזו וספרי הקוראן שנשרפו".

"חומס היא הגיבורה של המהפכה, היא הקריבה אלפים מתושביה למען המטרה, ולכן היא ראויה לכינוי הזה!", הוסיף אבו סאלח, גם הוא מתנגד משטר מהעיר. תושב נוסף בשם עבד אל-באסט סארוט הוסיף מסר משלו: "אנו שולחים מסר לעולם כולו, למנהיגים הערבים, לרוסיה, לסין, לאסד ולכנופייה שלו ול'שביחה' (המיליציה הנאמנה לנשיא) - האנשים שלנו לעולם לא ייסוגו ולעולם לא יבגדו בדם השהידים, ויילחמו עד טיפת הדם האחרונה. זה או שננצח, או שננצח - או שננצח".

השליח הבינלאומי המיוחד קופי אנאן בפגישה עם נשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 10 במרץ 2012. רויטרס
מקופי אנאן תצמח הישועה? השליח המיוחד, השבוע עם ראשי השלטון בדמשק/רויטרס

השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית לסוריה, מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן, צפוי להציג מחר לאו"ם את רשמיו מהביקור שערך השבוע במדינה, ומפגישותיו עם הנשיא אסד. במהלך הביקור הציג אנאן תוכנית בת חמש נקודות לסיום המשבר במדינה, המבוססת על תוכנית הליגה הערבית, ואסד מסר לו את תשובתו. בהודעה רשמי של שלטונות סוריה נטען אתמול כי הנשיא "השיב בחיוב", אך אנאן הסכים לומר רק כי הוא "בוחן" את התשובה וממשיך במגעים עם השלטונות הסורים. עם זאת, דיפלומט מערבי אמר היום לרויטרס כי למעשה, אסד דחה את הצעותיו של אנאן בזו אחר זו.

אסד עדיין יציב על כסאו

שנה מתחילת ההתקוממות בסוריה, לנוכח העלייה המתמדת והעקבית במפלס האלימות - לא נראה שהיא מתקרבת לסיומה. לפי רוב ההערכות, למרות הפעילות הנמשכת של המורדים, חרף המיתון הכלכלי המעמיק במדינה והסנקציות הבינלאומיות המתהדקות ועל אף הבידוד הבינלאומי הגובר (אתמול הודיעו גם איטליה וערב הסעודית על סגירת שגרירויותיהן בדמשק) - אסד עדיין יציב על כסאו, ונהנה מתמיכה ציבורית רחבה, בעיקר בשתי הערים הגדולות והמרכזיות - הבירה דמשק וחלב.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר אידליב שבצפון סוריה, מרץ 2012. AP
לוחמי המחתרת מטמינים מוקש במטרה לפגוע בטנק של הצבא, השבוע באידליב/AP

לצד זאת, מגמה ההולכת ומסתמנת היא התגבשות של ההתקוממות לכדי סכסוך בין-עדתי. בחזית מתנגדי השלטון ניצבים פלחים נרחבים מהציבור המוסלמי-סוני, המהווה כ-75% מ-23 מיליון תושבי המדינה. אולם אסד נהנה עדיין מתמיכתם של בינ עדתו, העלווים, כמו גם מתמיכת מיעוטים נוספים, בהם הנוצרים, החוששים לגורלם תחת שלטון אחר.

"האסטרטגיה של השלטון, לאחר שלא הצליח להשתיק את העם, היא לגרום למלחמת אזרחים", מסביר נג'אתי טייארה, מתנגד משטר סורי בולט שנמלט לירדן. "הוא מנסה להגן על עצמו באמצעות פילוג המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully