וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הקים הרמטכ"ל גנץ את "צבא הצללים"?

24.2.2012 / 12:00

סיכול הברחת אמצעי לחימה לעזה וללבנון במספר צירים מרכזיים במזרח התיכון מוצב גבוה בסדר העדיפויות הצה"לי. הרמטכ"ל גנץ, מפקד יחידת שלדג בעבר, גייס את "החבר'ה" למשימה

יום שישי, אוגוסט 2008, שעת צהריים. גנרל מוחמד סולימן המכונה "הגנרל המיובא" בשל צבע עורו הבהיר בהשוואה לחבריו כהי העור, אחד הקצינים המקורבים לנשיא הסורי בשאר אסד, שהה בבקתה באתר נופש יוקרתי ב"רימל אל זהבייה", 15 קילומטרים מצפון לעיר הנמל טרטוס הסורית על שפת הים התיכון. קליע אחד פילח את ראשו של הקצין הבכיר שידע רבים מסודות המשטר הסורי - והרג אותו. כלי התקשורת בעולם הערבי טענו כי צלף ישראלי בעל משתיק קול ששהה על כלי שיט אזרחי בלב ים הצליח לחסל את אחד הקצינים הבכירים מבני העדה העלאווית.

הטלת המשימה על צלף שיידרש לירות קליע בודד בדיוק כה רב ממרחק של מאות מטרים בזמן שכלי השיט מיטלטל מצד לצד תוך המתנה לשבריר שנייה של יציבות היתה הצבת רף גבוה לצלף, אך ללא ספק סימל באותה נשימה את החשיבות והרגישות שייחס הצד התוקף להצלחת המבצע ולערכו של סולימן.

הצלף המיומן שצבר סביבו תהילה מאז שנת 2008 , הצליח לחסל את הדמות המרכזית בצבא הסורי, דמות שהיתה אחראית על העברת אמצעי לחימה מאירן ללבנון ועל מצבורי נשק אסטרטגי בסוריה. על פי מספר פרסומים, סולימן היה אחראי להעברת מאות רקטות ארוכות טווח עבור חיזבאללה, שחלקן פגעו במדינת ישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה. יש שראו בכך סגירת מעגל. המשטר הסורי נתקף בהלם ולא הגיב או אישר את פרסום החיסול. כעבור יומיים נקבר סולימן בכפר הולדתו. בשאר אסד טס בחיפזון להתייעצויות באירן ואחיו הצעיר, מאהר, נכח בהלוויה. רק כעבור חמישה ימים אישר נציג המשטר, כי הקצין הבכיר חוסל.

הוכפל מספר המבצעים מאז מלחמת לבנון השנייה

על פי פרסומים זרים מדובר בעוד פרק במלחמה החשאית שמנהל צה"ל נגד ציר הברחות אמצעי הלחימה מאירן ללבנון, סוריה ועזה. ציר אחד עובר דרך המפרץ הפרסי, ערב הסעודית, תימן, הים האדום, אריתריאה, סודן, מצרים, חצי האי סיני ומשם לרצועת עזה. מסלול הברחות נוסף עובר מאירן לסוריה, לאחר מכן ללבנון ומשם דרך הים לרצועת עזה. מדובר במערכה חשאית שצה"ל מנהל כבר מספר שנים. קצין בכיר בצבא אישר כי יחידות העילית של צה"ל הכפילו את מספר המבצעים המיוחדים מאז מלחמת לבנון השנייה לעומת שש השנים שקדמו לה. יש קצינים מאותן יחידות הטוענים שקצב הפעילות הפך אותן ליחידות המבצעות פעילות "ביטחון שוטף", ולעתים העומס הוא מסוכן אך מבוצע בשל חשיבותו והנחיצות המידית ללא הכנות מוקדמות. "הצבא מנהל מלחמה אמתית רחוק מהסיקור התקשורתית ורק כשיש תקלות שומעים על זה", סיפר בפורום סגור קצין מהקומנדו הימי

הרמטכ"ל בני גנץ, מפקד יחידת העילית של חיל האוויר שלדג בעברו הרחוק, זיהה את המגמה המתגברת של האירנים לחמש את סוריה וארגוני הטרור בגבולות ישראל בנשק שובר איזון והחליט להעצים את יכולות צה"ל על ידי הקמת "מפקדת חזית העומק" שתעסוק בסיכול צירי ההברחות. מינויו של האלוף (במיל') שי אביטל, מפקד יחידת סיירת מטכ"ל לשעבר שפרש לפני עשור משירות פעיל על מפקדת חזית העומק עורר גל של ביקורת נגד גנץ. היו שטענו כי מדובר במינוי פוליטי שנלחץ מלמעלה על ידי שר הביטחון אהוד ברק. קצינים שסובבים את גנץ טענו כי מדובר במהלך מתבקש שיש מאחוריו חשיבה אסטרטגית לה היו שותפים קצינים בכירים, ביניהם האלוף גדי איזנקוט שלוקח חלק משמעותי בהקמת המפקדה.

הזמן חלף ומפקדת חזית העומק צוברת קצינים איכותיים בעלי ניסיון במבצעים מיוחדים ביניהם תת-אלוף (במיל') גל הירש שפיקד אף הוא על יחידת שלדג, תת-אלוף מוני כץ, אף הוא מפקד היחידה המיוחדת לשעבר, מפקד הימ"מ ניצב-משנה בועז, שבעברו פיקד על שלדג וקצינים מצטיינים מסיירת מטכ"ל.

המטרה היא להגביר את הקצב והאיכות של המבצעים חשאיים ברחבי המזרח התיכון כדי לסכל את גלי ההברחות. התמוטטות המשטר בלוב וגניבות ענק של אמצעי לחימה איכותיים הם בגדר נורת אזהרה למה שעלול להתרחש באזור אם יקרסו משטרים נוספים. "המחט שדוקרת את הטרור ומשלחיו במקומות הזויים תקבל יד מכוונת חדה יותר. צריך לא רק ראש חושב. נדרש מוח מפעיל בהיגיון רחב", הסביר קצין בכיר המעורב בפרטי הקמת חזית העומק, שרמז גם כי בזמן שהצבא נדרש לצמצום במשאבים ותקנים, תקבל חזית העומק תקציב משמעותי ובהתאם היחידות המיוחדות.

"עולם ומלואו של פעילות"

הקצין הבכיר ציין, כי הרמטכ"ל שוקל הקמת יחידת עילית נוספת שתתמחה בפעולות כירורגיות באזור מאוד ממוקד בקשת ההברחות כדי להפחית את העומס משאר יחידות העילית והחלטות בנושא יתקבלו בקרוב. צבא הצללים שמקים בני גנץ מצטרף למגמה האמריקאית שהחליטו להגביר את מספר המבצעים המיוחדים. שר ההגנה האמריקאי לשעבר דונלד רמספלד התאהב ברעיון הפעלת יחידת העילית navy seals שנחשבת לאחת הטובות בעולם, נגד מטרות איכותיות מבלי להותיר חותם מבלי ולעורר בעיות דיפלומטיות שיציבו מכשולים לממשל האמריקאי. סטנלי מקריסטל, מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטן בשנת 2009, דחף לפעילות מיוחדת בקצב חריג מאוד.

לאחר אסון התאומים והצלחת הפעילות המיוחדת קמה מפקדת הכוחות המיוחדים שהפכה לכלי הצבאי האולטימטיבי עבור נשיאי ארה"ב. ברק אובמה, הוכתר לאחרונה כנשיא ששבר שיא בהפעלת מבצעים מיוחדים כשהידועה ביניהן היא חיסולו של ה"ארכי-טרוריסט" אוסמה בן לאדן. בשנת 2001 , היקף התקנים של היחידות המיוחדות בצבא האמריקאי כלל 33 אלף לוחמים מיומנים ובעלי תפקידים רגישים והתקציב לכך נאמד בכ-4.2 מיליארד דולרים. לאחרונה דיווח מפקד מפקדת המבצעים המיוחדים, האדמירל ווילאם מק-רון שמונה באפריל 2011 והספיק לפקד חודש לאחר מכן על חיסולו של בן לאדן, כי מספר הלוחמים הגיע תוך עשור ל-66 אלף חיילים המהווים אחוזים בודדים מהצבא האמריקאי והתקציב טיפס לעשרה מיליארד דולרים וחצי. מבחינת הפעילות מסתבר כי 80% מהפעילות של היחידות המיוחדות האמריקאיות התבצעה במזרח התיכון בשטחם של עשרות ארצות.

המטרה העיקרית של גנץ בעצם הקמת המפקדה החדשה היא למנוע הברחת נשק "שובר איזון" לידי פעילי טרור שמרבית משעות היום נטמעים באוכלוסייה ולובשים בגדים אזרחיים. קצין בכיר באגף המבצעים אמר השבוע, כי "מתחת לסף הרעש מתנהל עולם ומלואו של פעילות ולמרות התרומה של יחידות העילית קבע הרמטכ"ל שיש עוד הרבה מה לעשות". עם זאת הרמטכ"ל צריך לזכור שתי נקודות עיקריות: הראשונה היא שהציפיות מחזית העומק שמעוררת סקרנות רבה ברחבי צה"ל מרקיעות שחקים. הנקודה השנייה היא שפוטנציאל ההסתבכות והנזק המדיני והצבאי במבצעים מיוחדים גדול בהרבה יותר ממבצע גלוי ואגרסיבי. הזמן דוחק, כי התערערות המשטרים באזור מרחיבה את קשת האיומים. אלוף (במיל') יואב גלנט נהג לומר על רגעים מהסוג הזה, "כשחוצים צומת נוסעים לאט ובאוטוסטרדה מאיצים". בני גנץ מבין היטב כי הגיע הרגע לפעול מהר וללחוץ על הגז.

קצין איסוף - כתבות אחרונות:
בלי תקציב או מעמד: וילנאי נוטש את העורף לסין
ה"גולנצ'יק" מחיל האוויר מתכונן לתפקיד חייו
לקראת דו"ח פרשת הרפז: דריכות במחנות ברק ואשכנזי
האופציה הצבאית באירן: על השולחן - אבל פחות?
כאב הראש של גזרת שומרון: ילדים שמיידים אבנים


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully