וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה הכללית במשק נמשכת, המגעים יתחדשו בצהריים

ענת שלו

10.2.2012 / 6:00

הפגישה בין עופר עיני לשר יובל שטייניץ בנוכחות נשיאת בית הדין לעבודה נילי ארד הסתיימה ללא תוצאות, ולפיכך השביתה במשק נכנסה ליומה השלישי. עם זאת, נמלי הים שבו לעבוד

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

לאחר כשלון המגעים שהתקיימו הערב בבית הדין הארצי לעבודה - השביתה הכללית נמשכת גם היום (שישי), יומה השלישי. המשא ומתן בין הצדדים יימשך רק ב- 12:00 בצהריים, בלשכתו של יושב ראש ההסתדרות עופר עיני בבית ההסתדרות בתל אביב. נציגי משרד האוצר וההסתדרות צפויים למסור דיווח על התקדמותם בשעה 15:00. הבשורה הטובה - נמל התעופה בן גוריון ימשיך לעבוד כרגיל, ונמלי הים חזרו לפעילות, לאחר שביקשו מההסתדרות לאפשר להם להעביר סחורות.

לאחר דחייה נוספת אמש (חמישי) של הפגישה בין צוותי המשא ומתן למחר, מסרה דוברות האוצר כי לטעמה "לאור ההתקדמות בשיחות, אין כל מקום להמשיך את השביתה ולפגוע בציבור בישראל". עוד נמסר כי "המדינה הציעה ביחד עם ההסתדרות הסכם חדשני לטובת עובדי הקבלן, עם דגש על עובדי השמירה והניקיון. אנחנו צריכים להשלים את הפרטים האחרונים על מנת להגיע להסכם ולוודא שיש שקט במערכת יחסי העבודה, בגין נושאים הללו".

שר האוצר, יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות,עופר עייני , במסגרת המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי, אוקטובר 2010. עומר מירון
שני הצדדים הציגו את עמדותיהם בפני שופטת בית הדין לענייני עבודה, אך השביתה נמשכת/עומר מירון

קודם לכן, ההסתדרות הכריזה על השביתה על רקע תופעת העסקת עובדי הקבלן במגזר הפרטי והציבורי. בתום שתי יממות של משא ומתן ולאחר עליות ומורדות לא מועטות בדרך, הגיעו השיחות באוצר ובהסתדרות שוב למבוי סתום.

לפני כניסתו לבית הדין לעבודה אמר עיני כי "נכון לרגע זה המשק מושבת גם מחר". בראיון לחדשות ערוץ 2 הוא סיפר על הסיבות לפיצוץ המגעים: "האוצר חזר בו מסעיף כתף אל כתף. בנוסף, הם דורשים שקט תעשייתי לארבע שנים, דבר שלא עלה במו"מ – עובדי הקבלן לא יוכלו להיאבק על זכויותיהם בעבודה. האוצר יצטרך לחזור בו מהדרישה. אין מצב שאחתום על סעיף זה, סעיף חצוף שהכניסו בדקה ה-90. אם האוצר לא יוותר על הסעיף הזה, הסכסוך הזה לא ייגמר, השביתה לא תגמר".

העסקת מספר קטן של עובדי קבלן

בוקר אתמול דווקא נפתח בתקווה גדולה: לאחר דיונים מרתוניים מסביב לשעון בשעות הקטנות של הלילה, ולאחר בקשת ארכות אינסופיות מהשופטת ארד על מנת להגיע להסכמה, נראה בשעות הבוקר המוקדמות שהמגעים עומדים בפני סיום, והסכם הולך להיחתם בין הצדדים. לאחר התקדמות משמעותית בדרישותיה, ההסתדרות הכריזה על ניצחונה.

לפי הסכם העקרונות, אליו הגיעו הצדדים הבוקר, המעסיקים הפרטיים והמדינה יעסיקו מספר קטן של עובדי קבלן במסגרת העסקה ישירה ויוגדלו התנאים הסוציאליים והשכר של עובדי הקבלן במשרדי הממשלה באופן משמעותי. עובדי הקבלן במגזר הפרטי אמורים היו לזכות להשוואת תנאים מלאה, בנוסף להעסקה ישירה של עובדים במקצועות ליבה (מקצועות מהותיים למוסדות, כמו אחיות בבית חולים). במגזר הפרטי צפויה, גם לפי ההסכם, קליטה חלקית של עובדי ניקיון.

במגזר הציבורי, נכנס סעיף "כתף אל כתף" לפיו, אם שני עובדים עושים אותה עבודה אצל אותו מעסיק, שהאחד שכיר והאחד עובד קבלן, אז ייקלט עובד הקבלן ותתקיים השוואת תנאים. בנוסף לכך הושגו סעיפי הסכם לעובדי הניקיון שיועסקו באופן ישיר ויקבלו הסכמי שכר, כאשר שכרם יעמוד על 4,500 שקלים וכן תהיה העסקה ישירה של עובדי ניקיון בעשרה מעונות של השירות למפגר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעות הצהריים אתמול עלו המגעים על שרטון, כאשר בהסתדרות התרעמו על ניסוחים משפטיים מעורפלים בנוגע סעיף "כתף אל כתף" והמרחב שהוא נותן למעסיק בשיפור תנאיו של עובד הקבלן, שמרוקן את הסעיף מכל תוכן. "האוצר מנסה לטרפד את ההסכם", האשימו בהסתדרות. מבחינתה, הסעיף הזה הוא "ייהרג ובל יעבור". גורמים בהסתדרות אמרו מוקדם יותר כי עיני עצמו מוכן להמשיך לשבות ולפוצץ את הכל אם לא יתוקן הסעיף הזה, והשביתה לפיכך תימשך.

עקב כך, גני הילדים ברחבי הארץ ימשיכו להתנהל בחוסר הוודאות שמא יהיה הורה שיתנדב להחליף את הסייעת, תנאי הכרחי כדי שניתן יהיה להפעיל את הגן. הבנקים, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ימשיכו לשבות כמו גם הרכבת, שדה התעופה אמור להמשיך לפעול כרגיל, ועוד. לפי הערכות, שביתה של יום-יומיים אינה גורמת נזק שלא ניתן להתאושש ממנו עם סיומה, אך אם היא תתארך מעבר לכך, עשוי המשק לסבול מאובדן של מיליוני שקלים.

עוד על השביתה הכללית במשק:
המגעים תקועים: ”מוכנים לפוצץ ולהמשיך השביתה”
ההסכם המסתמן עם האוצר: שיפור תנאי עובדי הקבלן
מאמץ אחרון למנוע השביתה: דיונים עד שש בבוקר

(עדכון אחרון: 06:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully