וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה: "ישראל המדינה השנייה הכי משכילה בעולם"

ענת שלו

2.2.2012 / 0:14

מחקר שפרסם ארגון המדינות המפותחות OECD קובע: בישראל אחוז בעלי ההשכלה העל-תיכונית הוא השני בגובהו בעולם. הסייג - הנתון הישראלי במגמת ירידה. סער: "מותר להיות גאים"

בכל זאת יש בה משהו? ארגון ה-OECD פרסם באחרונה מחקר בו בחן את "רמת ההשכלה" של מדינות שונות, בהתבסס על אחוז בעלי השכלה על-תיכונית והשקעה מקומית במוסדות ההשכלה הגבוהה יחסית לתוצר המקומי הגולמי וקצב התפתחות האוכלוסייה. במחקר, שנעשה תחת הכותרת "מבט על החינוך ב-2011" ושנתוניו נותחו בידי המגזין הכלכלי Wall Street 24/7 נקבע כי ישראל נמצאת במקום השני והמכובד מבין עשר המדינות המשכילות בעולם, כשהיא עוקפת מעצמות כמו פינלנד, אוסטרליה וארה"ב. יצוין כי המחקר מתבסס על נתונים חלקיים, שבהקשר של מדינת ישראל הם כנראה בני כמה שנים, לכל הפחות, ועדכניותם מוטלת בספק.

מדשאה באוניברסיטת תל אביב. אורי לנץ
יושבת במדינה השנייה הכי משכילה בעולם. אוניברסיטת תל אביב/אורי לנץ

לפי נתוני המחקר, אחוז בעלי ההשכלה העל-תיכונית בישראל עומד על 45% מהאוכלוסייה. עם זאת, ציינו במחקר, הנתון היה גבוה ביותר בבדיקה הקודמת, ב-2004, אז עמד על 47%. עוד עולה מהמחקר כי 78% מהמימון למוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל מגיעים מכספי ציבור. גם בהקשר זה קיים סייג: ישראל היא אחת משלוש מדינות, בהן אירלנד ושבדיה, בהן ההוצאה על מוסדות ההשכלה הגבוהה בהשוואה לתוצר המקומי הגולמי ירדה בעשר השנים האחרונות, והדבר בולט פי כמה לאור העובדה שקצב התרבות האוכלוסייה עלה בעשר השנים האחרונות באופן הדרמטי ביותר מבין כל המדינות – ב-19%.

במקום הראשון: קנדה

המדינה המשכילה בעולם, על פי המחקר, היא קנדה. 50% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה היא בעלת השכלה על-תיכונית, והיא מובילה בפער גדול על כל היתר. אחוז ההוצאה מהתל"ג על החינוך מגיע ל-2.5%, הנתון הרביעי-הכי-גבוה בעולם. במקום השלישי מדורגת יפן, בה ל-44% מהאוכלוסייה הבוגרת יש השכלה על-תיכונית, רביעית ארצות הברית עם 41%, ניו זילנד חמישית עם 40%, וחותמות את העשירייה הפותחת דרום קוריאה, נורבגיה, בריטניה, אוסטרליה ופינלנד, שעל פי דירוגים רבים נחשבת לבעלת מערכת החינוך הטובה בעולם.

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, גדעון סער הגיב הערב לפרסום. "מותר להיות גאים על כך שהיום כבעבר שיעור הלומדים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל הוא גבוה וכן גם שיעור מסיימי התיכון והלומדים", אמר סער, והוסיף כי "זוהי נקודת חוזקה המאפיינת את מערכת החינוך הישראלית מזה שנים".

מערכת החינוך הישראלית, שיוחסה לה רמה גבוהה מאוד בעבר, ספגה בשנים האחרונות מספר מהלומות, כשהשוותה למקבילותיה במדינות מפותחות אחרות. במבדקי פיז"ה, שפורסמו בסוף 2010, דורגה ישראל רק במקום ה-36 מתוך 64 המדינות שהשתתפו במבחן, וגם בתחומי המתמטיקה והמדעים דורגה ישראל רק במקום ה-41.

לקריאה נוספת
מבחני פיז”ה: ישראל במקום ה-41 מתוך 64 במדעים
הזכאות לבגרות: שוהם מובילה, ביתר עילית בסוף

(עדכון ראשון - 20:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully