וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד הפתיע ויצא למפגינים: "אוהב את העם הסורי"

ניר יהב

11.1.2012 / 15:00

שלטונות סוריה ארגנו מפגן תמיכה המוני בנשיא - שיצא ונאם בפני תומכיו. במקביל נמשך ההרג: 9 הרוגים היום, בהם 4 חיילים בפיצוץ אוטובוס. קפריסין עצרה נשק רוסי בדרך לסוריה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

יום לאחר נאומו המתיש באוניברסיטת דמשק, פונה שוב בשאר אסד להמונים. נשיא סוריה יצא היום (רביעי) במפתיע ונאם בפני אלפים מתומכיו שיצאו לכיכר המרכזית בדמשק על מנת להביע תמיכה במשטרו. "כשנודע לי שהחלטתם לצאת לרחובות ולכיכרות במספר מחוזות ברחבי סוריה, חשתי צורך עז להיות חלק מכם באירוע זה", אמר. "רציתי שנהיה יחד כאן בכיכר בלב דמשק, בירת ההתנגדות וההיסטוריה. בלב דמשק, בירת התרבות. רציתי להיות איתכם בדמשק, בירת סוריה, המדינה שרצו שתהפוך מאדמת ההרמוניה, האהבה והשלום - לאדמת הרס, רצח וחורבן".

אסד הנרגש הביע בפני המוני תומכיו בכיכר את אהבתו אליהם ואמר כי הוא שולח להם את אהבתו ומקווה שאללה יאפשר לו לתת אהבה שתספיק לכסות את "כל העם הסורי העצום הזה". הוא הבהיר ואמר עוד כי הוא מלא אמון בעתיד ובציבור הסורי: "אנו הולכים לנצח את המזימה הזו ללא שום ספק". המפגינים הרבים, שספק הגיעו לכיכר מרצונם וספק נשלחו בהוראה מהמשטר, נשאו את תמונותיו של בשאר אסד והניפו את דגלי סוריה. הפגנות דומות נערכו היום גם בערים דרעא, דיר א-זור, חלב, אידליב וסוידא.

נשיא סוריה בשאר אסד נואם בפני אלפי תומכים, דמשק, 11 בינואר 2011. רויטרס
מפגן התמיכה באסד, היום בדמשק/רויטרס

על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות הרשמית בסוריה, המפגינים הרבים הביעו את אמונם במשטרו של אסד ותקפו את כל "הניסיונות לפגוע בבטחונה וביציבותה של סוריה". ההפגנות הוצגו בתקשורת הסורית כמפגני תמיכה בנאומו של הנשיא מאתמול, בו חזר על עמדותיו לפיהן מתנהלת מזימה נגד סוריה. מפגינים רבים צוטטו היום במהלך ההפגנות כשהם משבחים את נאומו של אסד, "בו הבטיח לקדם רפורמות שיובילו ליציאה מהמשבר ולהתחזקותה של סוריה אל מול התכניות האמריקאיות, הציוניות והמערביות".

בתוך כך, נמשכים מעשי ההרג במדינה. בין היתר, דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית SANA כי ארבעה חיילים בצבא סוריה נהרגו היום מפיצוץ מטען חבלה באוטובוס צבאי מחוץ לדמשק. בפיצוץ, שיוחס בדיווח ל"ארגון טרור חמוש", נפצעו עוד שמונה חיילים. במקביל, ממשיכים ארגוני האופוזיציה לדווח על הרוגים מאש כוחות הביטחון. לטענת ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון, ארבעה בני אדם נהרגו היום בתקרית אש בין כוחות הממשלה לקבוצת עריקים, בפשיטה של הצבא סמוך לעיר חמה. בין ההרוגים - קצין בדרגת סגן שערק מהצבא. עוד דיווח הארגון על הרוג נוסף, מפגין שנורה על ידי כוחות הביטחון בעיר חומס. אתמול, לטענת ארגוני זכויות אדם, נרשם יום עקוב מדם במיוחד במדינה, בו נהרגו 38 בני אדם מאש כוחות הביטחון, בהם שלושה ילדים.

קפריסין עצרה נשק רוסי בדרכו לסוריה

בתוך כך, אישרו הבוקר (רביעי) הרשויות בקפריסין כי עצרו בנמל לימסול אוניה ועליה עשרות טונות של נשק ותחמושת שיועדו להגיע לסוריה, במסגרת פעילותה לאכיפת אמברגו הנשק של האיחוד האירופי על דמשק.

אוניית המשא "צ'ריוט", המפליגה תחת גדל איי סנט וינסנט וגרנדין, שייכת לחברה מהעיר סנט פטרסבורג ברוסיה. היא יצאה מנמל העיר ב-9 בדצמבר כשיעדה הוא טורקיה, ולאחר מכן סוריה. העצירה בקפריסין (הנמצאת כ-105 ק"מ ממערב לסוריה) הייתה לא מתוכננת, והוחלט עליה בגלל הים הסוער. פקידי מכס עלו על הספינה כדי לבחון את תכולתה, ולאחר שהצוות לא הסכים לפתוח ארבעה ארגזים - הם דרשו את פתיחתם, וגילו בהם את הנשק. בתום כמה שעות אישרו הקפריסאים לספינה להמשיך בדרכה, אול בתנאי ש"תשנה את יעדה". בעקבות זאת הפליגה האוניה, לא ברור בשלב זה לאן.

המקרה התרחש יום לאחר שגם טורקיה החרימה משלוח נשק בדרכו לסוריה. רשויות המכס הטורקיות עצרו ארבע משאיות שניסו לעבור את הגבול מטורקיה לסוריה, באוקופינאר, צפונית לעיר הסורית חמה, לאחר שהמשטרה קיבלה מידע אודות המטען שהן נושאות. "ארבעת המשאיות הוחרמו על ידי המכס. הן חשודות בהובלת ציוד צבאי", אמר מושל מחוז קיליס, יוסוף אודאבאס. הוא הוסיף כי מומחים יגיעו לבירה אנקרה כדי לבחון את המטען. טורקיה הטילה סנקציות כלכליות על שלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד בנובמבר, לאחר שהטילה אמברגו על אספקת תחמושת לסוריה עוד בספטמבר, בשל האירועים האלימים במדינה.

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com


עוד מהנעשה בסוריה:
אסד בנאומו אתמול: "מזימה בינלאומית גלויה נגדי"
השבוע: תומכי אסד תקפו משקיפים, 11 נפצעו קל
טורקיה: החרמנו משאיות שנשאו נשק מאירן לסוריה
גנץ על המצב בסוריה: נערכים לקלוט פליטים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully