וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישום חושף: קצינים בין מקורות המודיעין לטרור היהודי

שרים, חברי כנסת, ראשי מועצות וגם קצינים וחיילים - כל אלה הזינו ביודעין או שלא את מערך המודיעין של פעילי הימין שהפעילו את חמ"ל המאחזים. בצה"ל הפיקו לקחים: "מי שיתפס, יענש"

בצה"ל לא הופתעו מכתבי האישום שחשפו תשתית של חיילי צה"ל שהעבירה מידע מבצעי לפעילי ימין קיצוני, לקראת ההתפרצות האלימה לחטיבה המרחבית אפרים. הנושא תוחקר גם בצה"ל בכדי למנוע אירועים דומים, והלקחים יושמו בפינוי והריסת המבנים ברמת יצהר. במקרה ההוא, למרות היקף השוטרים המעורבים והמעטפת החיצונית שהעניק הצבא לאירוע נשמרה סודיות סביב המבצע. גורם צבאי בכיר התייחס לחשדות נגד חיילים שמדליפים מידע מתוך הפעילות המבצעית לפעילי ימין קיצוני, ואמר כי הוחלט לצמצם את מספר המעורבים בדרגי השטח בתכנון המבצע ובכוונות לבצע אותו ברמת השטח, עד לרגע בו מתקבלת הפקודה לצאת לפעולה, וזאת כדי למנוע דלף של מידע.

הנספח לכתב האישום חושף עשרות רבות של מסרונים שהתקבלו בחמ"ל המאחזים מאישים שונים, מרביתם פעילי ימין, אודות תנועת צה"ל לקראת פינוי מאחזים. מלבד יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, מופיעים שמות של אישי ציבור ואחרים שמסרו הודעות על תנועות צה"ל. כך למשל מופיע יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, כמי שמסר הודעה לפיה "מג"ב חברון, בית לחם וקלקיליה יצאו לפינוי". דובר המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מסר כשעה לאחר מכן כי "דיבר עם הנהג של האוטובוס - מדובר בהסעה מקרני שומרון לאופקים". איתי זר, מראשי המאחז חוות גלעד מסר באותו הלילה כי "בשיחה עם קצינים נאמר שאין פינוי הלילה במצפה יצהר".

תדרוך של דובר צה"ל בבסיס צהל חטמ"ר אפרים על הכניסה של המתנחלים לירדן אתמול בלילה, דצמבר 2011. שלומי גבאי
בצה"ל כבר יישמו את הלקחים. חטיבת אפרים למחרת האירועים האלימים/שלומי גבאי

גם גורמים רשמיים היו שותפים במתן הדיווחים. כך למשל מופיעה בנספח הודעה מקצין הביטחון של קריית ארבע, אייל גלמן, שמסר כי "פלוגת מג"ב חברון יצאה צפונה". מההודעות עולה חלוקת תפקידים ואחריות בין הפעילים – לרבות תצפיתנים וסיירים שמודיעים על תנועות של ג'יפים, רכבי צבא וסוואנות בצמתים מרכזיים ביהודה ושומרון. גם השר בני בגין מצוטט בהודעה ששלחה מיכל שוהם, בתו של משה זר מרמת גלעד, שם היא כותבת: "בני בגין - ברק שלח כוחות לרמת גלעד".

"קצין דיווח על שחרור הכוחות"

נוסף על אישי הציבור, מופיעות גם הודעות שהתקבלו מחיילים. כך למשל עורך הדין יהודה שמעון מחוות גלעד כתב על "יחידה מובחרת הוקפצה לנכס לאומי". הרב גדי בן זמרה ממעלה לבונה, דיווח כי "חייל מדווח על חבר מג"בניק שסיפר על פינוי הלילה". ברוך מרזל העביר מסרון כי "קצין מדווח על שחרור חלק מהכוחות", ואדם המכונה "עוקב" מדווח על "שופל שעבר את צומת בית אל לכיוון השומרון". אחר המכונה "תצפיתן תפוח" מדווח כי "הציונים טוענים שיש חוליית מחבלים בחווארה".

המלחמה באויב מבית אינה פשוטה כלל וכלל עבור הצבא. מפקד מחלקה באחת מחטיבות החי"ר של צה"ל אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "מטבע הדברים, כשחיילים מתגוררים באזורים בהם יש מאחזים לא חוקיים והחברים שלהם החליטו להתחבר לפעילי ימין קיצוני, אז מידע מתוך הפלוגה הופך למידע מודיעיני בשביל הפעילים הללו. יש כאלה שמעבירים את זה בידיעה - וזה מסוכן מאוד". עם זאת, הקצין מבטיח: "אם נתפוס - נעניש ביד קשה. אם יש כאלה, הם צריכים לשבת בכלא. אלא שחלק מההדלפות הן תמימות: מישהו מספר למישהו שמעביר למישהו שמוצא בזה עניין משמעותי. אנחנו כמפקדים צריכים לדעת לשמור על מידור. לספר לחיילים על מה שחשוב בעיתוי הנכון כדי לא להכשיל את עצמנו. כבר שמענו על חיילים שהעלו לפייסבוק פרטים על מבצע שאמור להתבצע ובגלל זה הוחלט לבטל אותו".

כל חמשת הנאשמים בפריצה לחטמ"ר אפרים הינם פעילי ימין מרכזיים שמהווים מזה שנים ארוכות יעד למחלקה היהודית בשב"כ. ארבעה מתוכם הם אנשי יצהר אשר הורחקו לפני מספר חודשים בצו מנהלי משטחי יהודה ושומרון על ידי אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי. היעד המרכזי ומי שנחשב בעיני השב"כ כגורם המשמעותי ביותר הוא עקיבא הכהן, שלדברי גורמי ביטחון עומד מאחורי מספר פעולות טרור יהודי, בהן הצתת מסגדים. נאשם אחר, שהורחק אף הוא, הוא מאיר אטינגר, נכדו של מייסד תנועת כ"ך, הרב מאיר כהנא. הוא אף נקרא על שמו, ובאירוע האזכרה השנתי שנערך לפני מספר שבועות הוא נשא שם דברים לזכר סבו. נאשם מרכזי אחר, אלעד מאיר מהמאחז חרשה, כונה על ידי רכז שב"כ כ"נציג יצהר באזור בנימין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בין העדים: מח"ט אפרים וסגנו

עניין נוסף שעולה מכתב האישום הוא רשימת העדים שצפויים להעיד במשפטם של החמישה. ראשית, היעדרותם של גורמי שב"כ מהרשימה ממחישה כי המשטרה השקיעה את מירב המאמצים באיתור ראיות נגד הנאשמים. כמו כן, צפויים להעיד בין היתר מח"ט אפרים, אלוף-משנה רן כהנא, שהותקף בליל הפריצה לבסיס וכן סגנו – סגן-אלוף צור הרפז. כמו כן, צפוי להעיד גם קצין ביטחון המידע של פיקוד מרכז, שככל הנראה יעיד על משמעות החזקת החומר שאספו החמישה, וכן אלוף-משנה אילן מלכא, קצין האג"ם בפיקוד שככל הנראה יעיד כיצד פעולות החמישה מנעו את פעילות צה"ל שתוכננה לאותו הלילה.

העבירה המרכזית שבה מואשמים הפעילים לקוחה מהתקנות לשעת חירום – פקודת שעה שנחקקה בתקופת המנדט הבריטי ב-1945, ושתוקפה מעודכן כל שנה בכנסת. השימוש בתקנות לשעת חירום נעשה במקרים קיצוניים ביותר. אם יורשעו הנאשמים, הם עלולים למצוא את עצמם נשלחים לחמש שנות מאסר, וכן גם לקנס של אלף לירות – אנקדוטה שאולי ממחישה את ארכאיות הפקודה.

בימין זועמים על כתב האישום החמור שהוגש נגד החמישה. "ישראל הפכה היום למשטרת מחשבות", אמרו בעמותת חננו, שמסייעת בייצוגם המשפטי של המעורבים בפרשה. "היום אלה אנשי ימין ומחר דפני ליף וסתיו שפיר ייכנסו למאסר. כל חטאם של הצעירים הוא ארגון הפגנות ופעולות מחאה נגד פינוי מאחזים. הפרקליטות מודה שהנאשמים הם לא אלה שתקפו את המח"ט, אלה רק ארגנו הפגנה וזו זכותם. כתב האישום הוא עוד שלב במאבק של הפרקליטות במי שפועל למען ארץ ישראל".

טרור יהודי משתולל - כותרות אחרונות
הפריצה לבסיס אפרים: 5 כתבי אישום; אין עבירת ריגול
הקרב בין הצבא למתנחלים: טרור יהודי או התנכלות?
אחד מעצורי הטרור היהודי - חשוד בריגול חמור

לפניות לכתבים:
יהושע - joshjosh@walla.com
אמיר - amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 22:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully