וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מעלה הילוך בטיפול בחשודים בטרור יהודי

יהושע בריינר

2.1.2012 / 13:21

עקב התגברות אירועי הטרור היהודי, מגבירה המשטרה פעילות ומנסה להגיש אישומים נגד פעילי ימין בעבירות של ריגול חמור. עם זאת, עד כה לא נעצר חשוד בתקיפת מפקד החטיבה המרחבית אפרים

האירועים האלימים בחטיבה המרחבית אפרים, ותקיפת מפקד החטיבה וסגנו הביאו את ראש הממשלה ואת ראשי מערכת הביטחון להכריז על מאבק חסר פשרות בימין הקיצוני. שלושה שבועות לאחר מכן נראה כי השב"כ, המשטרה ופרקליטות המדינה הסירו את הכפפות במערכה נגד הימין הקיצוני, ומנסות לשנות לחלוטין את חוקי המשחק.

בשלב זה עצורים תשעה פעילי ימין אותם מזהה המשטרה כהנהגה הפעילה ביהודה ושומרון. מרבית העצורים חשודים כי העבירו מידע על תנועות צה"ל ביהודה ושומרון, פרקליטות מחוז ירושלים מתרגמת את הפעילות כ"ריגול חמור". העונש המרבי על עבירה זו הוא 15 שנים בכלא. בנוסף, רבים מאנשי נוער הגבעות נתונים במעצר בית. בעקבות האירועים האלימים בחטיבת אפרים ניקתה המשטרה את האבק מתיקי חקירה ישנים ומיהרה להגיש כתבי אישום. על כל כתב אישום, גם על עבירות פעוטות לכאורה, מבקשת המשטרה מעצר עד תום ההליכים. בשל הפעילות האינטנסיבית של המשטרה, נרשמת ירידה בפעילות הטרור היהודי.

עם זאת, למרות פעולות חקירה רבות שמבצעת המשטרה, עד כה לא נעצר אף חשוד בתקיפת מפקד החטיבה וסגנו, ועשרות הפורצים לבסיס בקדומים עדיין מסתובבים חופשי. ההערכה המרכזית כרגע היא שהפורצים אינם אנשי נוער גבעות אלא הגיעו דווקא באוטובוסים מאורגנים מישיבת מרכז הרב בירושלים ומישיבות אחרות ביהודה ושומרון.

הפגנה בבסיס צהל חטמ"ר אפרים, דצמבר 2011. שלומי גבאי
לא נעצרו חשודים בתקיפת מפקד החטיבה וסגנו. חיילים במהלך ההפגנה מול חטמ"ר אפרים/שלומי גבאי

אך למרות זאת, נדמה כי בשב"כ ובמשטרה מעדיפים להתרכז כעת ביעדיהם המרכזיים, ולעצור את מי שהם מזהים כראשי נוער הגבעות והימין ביהודה ושומרון עם ספר חוקים פתוח וכתבי אישום מהירים. המטרה ברורה - אם יימנעו במערכת הביטחון מהמוחות הפעילים מאחורי הימין לפעול, תופסק פעילות תג המחיר וההתנגדות לפינוי המאחזים. בקרב הזה, כך נדמה, לא מתכוונת המדינה לוותר.

בשלב זה עצורים, כאמור, תשעה פעילי ימין החשודים שהעבירו מידע על תנועות צה"ל. הניסיון להאשים אותם בריגול חמור הוא צעד חריג מאוד, שעלול להפוך כל טלפון על דחפור שמתקרב למאחז לעבירה ביטחונית חמורה. כיום מודים במערכת הביטחון שחלק מתנועת הכוחות לפני שלושה שבועות הייתה במטרה לגלות כיצד פועל מה שמוגדר כ"חמ"ל המאחזים", ומיהם הגורמים שמפיצים מסרונים על תנועת כוחות בשטח, במטרה למנוע מהם מלהרוס יישובים.

המוחות - אנשי יצהר

אחד העצורים עובד בעמותת "חננו" המסייעת משפטית לעצורי הימין. העצור כותב באתר "הקול היהודי" המזוהה עם ההתנחלות יצהר, ובמעצרו קרצה המשטרה לשני הארגונים.
המוחות, אומרים במשטרה, הם אנשי יצהר. המורחקים המנהליים מההתנחלות שהתגוררו בחודשים האחרונים בירושלים הם שהפעילו את הכוחות בשטח. אחד מהעצורים הוא נכדו של הרב מאיר כהנא שחשוד, כאמור, בריגול חמור.

המורחקים אספו את כל החומר שהגיע לידיהם הנוגע לתזוזות של כוחות בשטח ותנועת דחפורים. להם סייעו פעילי שטח מוכרים שהפיצו את המידע על תנועות הצבא - הכל במטרה למנוע בכל דרך את האפשרות שהמאחזים ייהרסו. האם בכך מספיק כדי להאשים בריגול חמור? לו תצליח המדינה להוכיח שהפעולות אף בוצעו במטרה לפגוע בביטחון המדינה יכולים הפעילים למצוא עצמם בכלא למשך 15 שנה.

מעבר לכך, גם אנשי נוער הגבעות, שעיקר פעילותם היא בהקמת מאחזים חדשים, נתונים במעצרי בית. כנגד חלקם הוגשו כתבי אישום בעניין הפריצה לאתר הטבילה קאסר אל יהוד ובפועל הם מנותקים מהפעילות בשטח. כך גם פעילות ימין שמוגדרות על ידי השב"כ כיעד מרכזי וכמובילות של פעילויות נגד צה"ל. כנגד מספר בנות הוגשו כתבי אישום בזמן שיא על התפרעות באוהל צבאי לפני כשלושה חודשים, זאת לאחר שכבר נעצרו ושוחררו בפרשה. נדמה שהשופטים, שמוצפים בדו"חות סודיים מלאים במעקבים, האזנות ובאיכוני פלאפונים נענים יותר לדרישות המשטרה. בפועל, אומרים גורמי ביטחון, השטח שקט. למעט הצתת המסגד בכפר בורקא לאחר הפינוי במצפה יצהר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"תעודת עניות למדינה"

"אני לא זוכר התנהלות דומה של הפרקליטות והמשטרה כבר הרבה זמן, ולמעשה, ההתנהלות הזו מחזירה אותנו לימי גוש קטיף", אמר פעיל הימין איתמר בן גביר, "ימים שבהם רמסו זכויות של אנשים, ימים שבהם חלק מהשופטים פעלו כאילו הם זרוע מבצעת של המשטרה וימים שבהם כתוצאה מה'עליהום' צעירים וצעירות יושבים בבתי מעצר ומובלים כבולים באזיקים לבתי משפט, כאילו כל הדיבורים על זכויות אזרח ועל חוקי יסוד לקוחים ממדינה אחרת", הוסיף. בן גביר ציין כי "זו תעודת עניות למדינה והעובדה שעד כה לא נעצר אף לא אחד בחשד להצתת מסגדים או לתקיפת המח"ט מעידה דווקא על כישלונה של החקירה".

במשטרה ובשב"כ עוקבים גם אחרי כתובות הגרפיטי שמשאירים מבצעי הפעולות במסגדים השרופים. כתובת מעניינת שנמצאה כבר בשני אירועי תג מחיר היא "ד"ש מאפי". הכתובת הראשונה נמצאה במסגד הראשון שהוצת בכפר יאסוף בדצמבר 2009. ההערכה המרכזית אז הייתה כי מבצעי הפעולה הם חבריו של פעיל הימין אפי חייקין מיצהר, שהציתו את המסגד כנקמה על מעצרו של חייקין מאותה תקופה, בשל ניקוב רכבו של מח"ט השומרון. לפני מספר חודשים הורחק חייקין מיהודה ושומרון למשך שנה בצו של אלוף פיקוד מרכז, וימים ספורים לאחר הפריצה לחטיבת אפרים נעצר. כמה ימים לאחר מכן נכרתו כמה עשרות עצי זית באזור חברון, ושם שוב נמצאה הכתובת "ד"ש מאפי". חייקין עצמו בינתיים ממשיך להיות עצור ביחד עם חבריו המורחקים. במסגד בבורקא נמצא כתובת ובה דרישת שלום ממורחק אחר שהיה נתון באותו הזמן במעצר. ביום רביעי הקרוב מתכננת המשטרה להגיש הצהרת תובע כנגדו וכנגד חבריו. האם לראשונה יואשמו פעילי ימין בסעיף של ריגול?

"זה ניסיון בלתי מתקבל על הדעת לייחס לעצורים עבירות שאין בינן לבין המציאות ולא כלום", אומר עו"ד דוד הלוי המייצג חלק מהחשודים מטעם "חננו", "נכון, מרשיי מתנגדים לפינוי מאחזים, אבל מכאן ועד ריגול אין שום קשר הגיוני. קיימים לא מעט ארגוני שמאל שמתחקים באופן שוטף אחר פעולות חיילים ואף אחד אינו טוען שמדובר באיסוף מידע על כוחות צבא".


עוד בנושא

פעילי הימין שנעצרו ”פעלו כחמ”ל נגד צה”ל
שישה פעילי ימין נעצרו בחשד לפריצה לחטמ”ר אפרים
זהותו של החשוד בפריצה לחטמ”ר אפרים תישאר חסויה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully