וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימין מאיימים: "זה כלום לעומת מה שיקרה אם יהרסו מאחז"

יהושע בריינר

13.12.2011 / 15:47

הפעילים שהשחיתו ציוד צבאי ותקפו את מפקד חטיבת אפרים באבנים לא מתכוונים להתנצל. לטענתם, השתתפות צה"ל בפינוי מאחזים היא שהציתה את הלהבות. "צה"ל פוגע לנו בביטחון"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"אין לנו שום כוונה להתנצל בפני צבא שרוצה להרוס יישובים בארץ ישראל" – כך אמרו בצהריים (שלישי) פעילי ימין בתגובה להתפרעויות שאירעו הלילה בסמוך לבסיס מפקדת החטיבה המרכזית אפרים שליד קדומים. במסגרת ההתפרעויות פרצו פעילי ימין לבסיס, השחיתו רכוש צבאי ואף תקפו באבנים ובבלוק את מפקד החטיבה, אלוף-משנה רן כהנא ואת סגנו. זאת כיוון שסברו כי בכוונת צה"ל לפנות מאחזים במהלך הלילה.

חלק ניכר מהפעילים ירדו למחתרת ונמנעים מקיום שיחות טלפון הנוגעות לאירועי הלילה מחשש כי השב"כ יאזין ויאתר אותם. בשיחות סגורות הם אמרו כי הפעולות הלילה מנעו את הרס המאחזים רמת גלעד ומצפה יצהר, והפנו אצבע מאשימה כלפי הצבא. "צבא שמתכוון להרוס בתים, שלא יתפלא שיש מי שרוצה להפריע לו", אמרו פעילי ימין בשיחות עם חבריהם, "כל הפעולות נעשו במטרה להציק ולהפריע להרס. בגלל שהציבור כאן מאוד מוטרד מכך שדווקא הצבא משתתף בפעולות ההרס, אנשים עשו את מה שעשו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צבא שמתכוון להרוס בתים, שלא יתפלא שיש מי שרוצה להפריע לו". זירת האירועים, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים המעורים היטב באירועים אמש טוענים כי בבסיס שהותקף התכנסו באותה השעה קציני צבא, משטרה ומנהל אזרחי שתכננו את פינוי המאחזים. אותם גורמים אף קשרו בין ההתפרעויות בבסיס לבין תקרית אחרת שאירעה הלילה במסגרתה חדרו פעילים לקבר יוסף בשכם ללא אישור צה"ל, ואחד מהם נפצע באורח קל מירי של שוטרים פלסטינים. "איך צבא רוצה שנתייחס אליו אם הוא לא מגן על מי שנכנס להתפלל בקבר יוסף?", אמר אחד הגורמים, "הצבא לא מתייחס אלינו כאל מי שצריך לשמור עליו מפני הערבים, אלא כמי שצריך לשמור מהם. הירי אתמול בקבר יוסף מעיד שצה"ל לא רק שלא מספק לנו ביטחון, אלא פוגע לנו בביטחון. כל מה שאנחנו רוצים הוא שצה"ל יחזור לתפקידו המקורי - להגן על יהודים".

תושבי המאחזים הביעו תמיהה על הגינויים שקיבלו המעשים על ידי אישי ציבור בימין. "מאיפה הגיעה קדושה הזאת לשלמות צמיגים?", שאל אריה דיוויס, תושב המאחז מצפה אביחי שבקריית ארבע שלדברי הפעילים היה מיועד לפינוי אתמול, "אם אותם עסקנים היו פועלים מספיק כדי למנוע את כוונות ההרס, פעולות המחאה היו נמנעות. מאות אוהבי ארץ ישראל התגייסו כדי למחות על הכוונה להרוס בתים ומקהלת המגנים רק נותנת דלק לראש הממשלה ולשר הביטחון להמשיך ולהרוס. מה כבר קרה אתמול בלילה? זה כלום לעומת מה שיקרה אם באמת יהיה הרס".

נתניהו כינס דיון מיוחד בנושא

לדברי דיוויס, קיים זעם רב כלפי ראשי ההתיישבות וכלפי פוליטיקאים מהימין, זעם שעלול לבוא לידי ביטוי בפעולות מחאה. "אנשים רואים שדווקא מי שאמור לייצג אותם יורה את החיצים שלו כלפיהם וזה רק מוביל אותם ללכת לכיוון הנגדי. על צה"ל להבין שלא אנחנו הכנסנו אותו למגרש הפוליטי, אלא הוא הכניס את עצמו. מפקדי הצבא צריכים להודיע שהם אינם מעוניינים לקחת חלק בפינוי יישובים אחרת שלא יתפלאו על מה שמתחולל". בקרב הפעילים קיים גם כעס רב כלפי יו"ר האיחוד הלאומי יעקב (כצל'ה) כץ. לדבריהם, כץ מנע את יציאתם של שלושה אוטובוסים עמוסים בפעילים לרמת גלעד על מנת למנוע את הפינוי המיועד. כץ סירב להתייחס לטענות ורק אמר כי "כבר הוכח בעבר שמי שפוגע בחיילים צה"ל הם פרובוקטורים מהשב"כ ואולי לא כל מי שהיה אמש היה איש שב"כ אך המנהיגים שלהם הם בוודאי פרובוקטורים שמקבלים את משכורתם מהמדינה. הציבור שלנו לא מחונך לזה".

משעות הבוקר המוקדמות פועלים גורמים במערכת הביטחון לאתר את המתפרעים. עד כה, נעצר צעיר אחד בחשד למעורבות באירוע, אולם בצה"ל מבטיחים כי יבוצעו בקרוב מעצרים נוספים. בצה"ל הביעו סיפוק מכך שמפקד החטיבה שהותקף לא פעל בכוח נגד פעילי הימין שהשליכו לרכבו בלוק ופצעו באורח קל את סגנו. על טענות הפעילים לפיהן צה"ל התכוון לפנות מאחזים הלילה, אמר קצין בכיר כי "קיימות תכניות לפינוי מאחזים ואנחנו מתכוונים לממש את החלטות המדינה ואת החלטות בג"ץ". במקביל, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מיוחד בנושא במשרדו, בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, אלוף פיקוד מרכז אבי מזרחי וכן גורמי שב"כ וגורמים משפטיים.

כמו כן, בצה"ל בטוחים כי מאחורי האירועים הייתה יד מכוונת. אחת הראיות שמביאים בצה"ל לטענה זו, היא ש-50 הפעילים שפרצו לבסיס בקדומים הגיעו למקום באוטובוס.

עוד על הפריצה לבסיס
נתניהו זימן דיון חירום על ההתפרעות הלילה בגדה
פעילי ימין "תקפו" בסיס ויידו אבנים לעבר מפקד החטיבה
"הקצין חטף בקבוק בפניו, זה היה נראה כמו קרב"

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully