וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטה העברית תקיים כנס בנושא "תורת המלך"

יהושע בריינר

6.12.2011 / 14:38

דיון דומה שהיה אמור להתכנס בחיפה בוטל בלחץ ציבורי, אך כעת, הספר שמתיר לכאורה הרג גוים יעלה לדיון בקמפוס בירושלים. יוזם הכנס: "לא רוצים להדיר את אנשי הימין מהדיון"

לראשונה מאז התפרסם ועורר סערה ציבורית, הספר השנוי במחלוקת, שחובר על ידי ראשי ישיבת עוד יוסף חי ביצהר, מגיע לעולם האקדמי: האוניברסיטה העברית בירושלים צפויה לקיים בשבוע הבא כנס מיוחד שיעסוק כולו ב"תורת המלך". הספר חובר על ידי הרבנים יצחק שפירא ויוסי אליצור, ותכניו מתירים לכאורה הרג גויים.

הכנס הוא פרי יוזמתו של החוג למחשבת ישראל במוסד, ויעסוק בהיבטים ההלכתיים של הספר ובפולמוס הציבורי שיצר. הרב שפירא, שנחקר בחשד להסתה לגזענות לאחר פרסום הספר, היה מיועד להיות אחד הדוברים בכנס, אולם בשל אירוע משפחתי יחליף את מקומו הרב ישראל אריאל, המלמד בישיבה ביצהר.

באוגוסט האחרון אמור היה להתקיים כנס דומה באוניברסיטת חיפה, שם התכוון שפירא לנאום. בעקבות פניות של ארגוני שמאל וארגונים חברתיים להנהלת האוניברסיטה, בוטל האירוע. לאחר שבוטל הכנס, הודיע הרב שפירא כי "ישמח להרצות לתת הרצאה בנושא הספר בפני מי שירצה".

בעקבות פרסום הספר, וכן בעקבות מידע מודיעיני שקשר את תלמידיו של שפירא וישיבתו לאירועי תג מחיר, הורה מנכ"ל משרד החינוך לסגור את הישיבה התיכונית. בין הסיבות להוראת הסגירה היו טענות בדבר לימוד הספר בישיבה, שהוכחשו על ידי ראשיה. כמו כן, בשל כתיבת הספר הוכרז המחבר השני, יוסי אליצור פרסונה נון גרטה בבריטניה.

ראש החוג: אוניברסיטה היא גוף שאמור להיות פתוח לדיון

יוזם הכנס באוניברסיטה העברית, ראש החוג למחשבת ישראל, ד"ר אבינועם רוזנק, אמר לוואלה! חדשות כי "אוניברסיטה היא גוף שאמור להיות פתוח לדיון באופן ביקורתי בכל נושא. כפי שאפשר לדון על השמאל הרדיקלי, כך לא נרצה להדיר את רגלי אנשי הימין. דווקא דיון, בספר שעורר פולמוס כל כך נרחב, הוא חלק מנשמתה של האקדמיה".

לדברי ד"ר רוזנק, "הספר מנסה לטעון כי בניגוד לדעה בחברה המערבית, לפיה ידינו כבולות בהתמודדות עם טרור, ההלכה דווקא מאפשרת מנגנון פעולה יעיל יותר, דרך הנושא של 'שבע מצוות בני נח'. לא מדובר כאן בפרחח ששרבט מילים, אלא באנשים שיודעים לפתוח ספר, כך שלדעתי כל דבר צריך להיות נדון. דווקא הדברים שלא מדברים עליהם, עושים את מלאכתם לבד".

בין היתר צפוי לדבר בכנס גם ד"ר מוסטפה אבו סוויד, המלמד פילוסופיה ואסלאם באוניברסיטת אל-קודס, האמור לתת את הזווית הפלסטינית ביחס לספר, וכן לדבר על יחס האסלאם ליהודים. לדברי ד"ר רוזנק, הוא עצמו שולל את מסקנות הספר. "ישנם שיקולים רבים בחשיבה ההלכתית שהפוסקים מחויבים ללכת על פיהם", אמר, "ולכן 'תורת המלך' אינו ספר שאפשר ללמוד ממנו הלכה. אני מאמין שיש קשר הדוק בין העולם המוסרי, הרוחני והערכים שיהדות לבין פסקי ההלכה. במקרה הזה, להלכות שנפסקו אין ידיים ורגליים במציאות ולכן אינם נחשבים כהלכות. לצערי הרב, לא הרבה אנשים חושבים כמוני. לכן ראוי לדון בספר".

רבים מהסטודנטים הביעו מחאה על התכנית לכנס בקמפוס את הדיון בספר. "אסור שהאוניברסיטה תיתן במה לספר שכזה", אמר נאג'י עבאס, יו"ר תא חד"ש באוניברסיטה. "תורת המלך", לדבריו, "הוא ספר לא חוקי ולא מוסרי, ואני מצפה מכל הסטודנטים לא לקחת חלק בכנס, ולהפגין מחוץ לאולם". עבאס אמר כי "האקדמיה אכן צריכה להיות פתוחה לנושאים שנויים במחלוקת, אבל לא בספר שמתיר הריגת תינוקות".

קואליציית הארגונים החברתיים "שותפות שראקה" תקפה בחריפות את האוניברסיטה העברית בעקבות ארגון הכנס. "האוניברסיטה משתפת פעולה עם הגזענים הקשים ביותר בישראל", אמרו, "חופש הביטוי אינו יכול להרשות רדיפה אחרי ערבים, ואינו מתיר במה לדמויות שמשנתן היא מוות לערבים. יש בכינוס מתן לגיטימציה לטרור יהודי. טוב הייתה עושה האוניברסיטה העברית אם הייתה מקיימת כנס בגנות הטרור היהודי ובזכות דמוקרטיה ושוויון זכויות".




עוד בנושא:
משרד החינוך: נסגור ישיבת ”דורשי יחודך” ביצהר
הלחץ השפיע: בוטל הכנס עם מחבר ”תורת המלך”


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully