וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסביבת הרב אליהו לא נרתעים: "הוא נהג לפי ההלכה"

קובי דוד וניר יהב

22.11.2011 / 16:03

מקורביו של רב העיר צפת אומרים כי הוא שיקף את ההלכה בהתבטאויותיו, ומרוצים שהיועץ המשפטי לממשלה לא יחקור אותו בעניין מכתב הרבנים. ח"כ זועבי: "מקווה שהחקירה תוביל לכתב אישום"

שמואל אליהו, רב העיר צפת, הגיב בצהריים (שלישי) בביטול יחסי על החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפתוח נגדו בחקירה בעניין התבטאויות שונות שהשמיע בכלי התקשורת נגד בני המגזר הערבי. מלשכתו נמסר כי הרב "מברך על הודעת היועץ לפיה אין מקום לפתיחת חקירה בעניין פסק ההלכה של מכתב הרבנים", וכי שמואל אמר שהוא "סמוך ובטוח שחקירה בעניין התבטאויות ציבוריות שונות, תאפשר להבהיר את עמדתו באופן ברור וחד-משמעי, שעל המדינה לפעול נגד אוכלוסיות תומכי-טרור במגזר הערבי - ולא נגד המגזר הערבי בכללותו".

היועץ, עו"ד יהודה וינשטיין, הורה מוקדם יותר הבוקר לפתוח חקירה פלילית נגד הרב אליהו, בחשד לפרסום הסתה לגזענות בגין התבטאויות שונות שפורסמו בשמו בכלי התקשורת ביחס לציבור הערבי, אך לא בקשר לפסק ההלכה האוסר על השכרת דירות לערבים.

ההחלטה לפתוח חקירה פלילית נגד הרב, גם אם רק בגין חלק מהתבטאויותיו, עוררה סערה בקרב תושבי העיר ובקרב תומכיו של אליהו. "אם הרב יעמוד לדין, הרי שזו כפייה אנטי דתית, הנוגדת את כל ערכי הדת", סיפר אחד ממקורביו, "כתושבי העיר, שחיים פה כבר שנים רבות, אין לנו שום כוונה לגור בשכנות עם ערבים".

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
"מקווה שהחקירה תבהיר את עמדותיו". הרב שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

הרב שאול דמרי מטבריה, חבר קרוב של הרב אליהו, שלל את הטענות כי רב העיר צפת ביצע עבירות הסתה. "הוא רק ביטא את המציאות. כמו שאני לא הייתי מעז ללכת לגור בכפר ערבי ולהפריע לאורח החיים שלהם. גם אני כרב בישראל, לא הייתי רוצה שבקרבתי יגורו אנשים שהם לא יהודים". דמרי אמר כי הרב אליהו "אמר דבר פשוט: לא למכור בתים לערבים. אני לא מאמין שיש ערבי שיהיה מוכן למכור או להשכיר בית ליהודים. אנחנו לא רוצים שיפריעו לנו ואנחנו לא נפריע להם. יש הלכה מפורשת ב'שולחן ערוך', לפיה יהודי שומר מצוות, נאסר עליו למכור קרקע או בית לגוי. הרב אליהו לא מחדש כלום - הוא נוהג על פי ההלכה".

סטודנטית ערבית מצפת: הרב פגע בזכויותינו

התגובות להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לא אירחו להגיע. חולוד אבו אחמד, מוסלמית מצפת וסטודנטית למשפטים במכללה בעיר, הגיבה לדברים ואמרה כי "אני חושבת שההחלטה של היועץ המשפטי הייתה צריכה להגיע מזמן, והכתובת הייתה על הקיר. הרב דאג להסית את הציבור היהודי נגד ערבים ונגד סטודנטים ערבים - וזה חמור מאוד. אני סומכת על מערכת המשפט שתוציא את הצדק לאור. הוא פגע בזכויות של הסטודנטים, על אחת כמה וכמה כאיש ציבור ובעל סמכות".

ארגון יוזמות קרן אברהם, הפועל לשילוב בין יהודים לערבים, מסר כי הוא בוחן אפשרות לעתור לבג"ץ כנגד ההחלטה שלא לחקור את הרב בפרשת מסמך הרבנים. "באופן מעשי, היועץ המשפטי הכשיר, כמדיניות ממשלתית, פסק הלכה גזעני, לפיו אין להשכיר דירות לערבים, ונתן בכך גושפנקא לאפלייתם השיטתית של אזרחים ערבים", נמסר.

גם חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) בירכה על ההחלטה "הנכונה", כלשונה, לפתוח בחקירה נגד הרב. "כולי תקווה כי פתיחת החקירה תוביל לכתב אישום ולהרתעה הנחוצה מפני התבטאויות ואיומים גזעניים בעתיד", אמרה ח"כ זועבי והוסיפה כי "בהחלט קיים מקום לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה בעניין מכתב הרבנים שהוא חלק בלתי נפרד מן הבעיה".

מנגד, חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) טען כי "חקירת ההשתקה של הרב היא רדיפת היהדות. במסגדים ימשיכו לשיר הלל לטרור ובאוניברסיטאות ימשיכו לקרוא לחרם גזעני על ישראל".

גם ועדי המתיישבים של שומרון ובנימין התייחסו אחר הצהריים לזימון לחקירה של הרב אליהו. מהוועדים נמסר, כי "אנו מצפים מכל נבחרי הציבור, אנשי התקשורת והמכון הישראלי לדמוקרטיה שדיברו בשבוע החולף על כך שחופש הביטוי הוא ערך עליון ומוחק את שאר הערכים, להילחם על זכותו של רב עיר בישראל להביע את דעתו גם אם הם מתנגדים לה, ובכך להוכיח שפיהם וליבם שווים".

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

עוד בנושא
חקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו בחשד להסתה
הרב אליהו לבג"ץ: "די לרדיפה, לדון בדבריי"
עתירה לבג"ץ: להעמיד לדין את רבה של צפת
הרב של צפת: למנוע השכרה ל"ערבים שונאי ישראל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully