וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו בחשד להסתה

גלעד גרוסמן

22.11.2011 / 12:07

היועץ המשפטי לממשלה הורה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרב של צפת בגין התבטאויותיו בתקשורת ביחס לציבור הערבי. עם זאת, לא תיפתח חקירה נגד קריאת הרב שלא להשכיר דירות לערבים בעיר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה היום (שלישי) לפתוח בחקירה פלילית נגד רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, בחשד לפרסום הסתה לגזענות, בגין התבטאויות שונות שפורסמו בשמו בכלי התקשורת ביחס לציבור הערבי. עם זאת, היועץ החליט שאין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בגין פסק ההלכה שפרסם הרב אליהו האוסר על השכרת דירות לערבים בעיר.

הרב אליהו חתם יחד עם עוד כ-50 רבנים על פסק הלכה האוסר על מכירה או השכרה של דירות למי שאיננו יהודי. בעקבות זאת הוגשו לוינשטיין מספר תלונות נגד הרב. היועץ קבע כי אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בגין פסק ההלכה, מכיוון שהוא סבור שיהיה קשה להוכיח שפסק ההלכה פורסם מתוך "מטרה להסית לגזענות". בנוסף, עמדת היועץ היא, שכאשר מדובר בפסק הלכה, יש להימנע במידת האפשר מהליכים פליליים, אלא אם מדובר במקרים חמורים במיוחד, כגון פסקי הלכה המתירים פגיעה פיזית בציבור מסוים על רקע גזעני, או בהתקיים נסיבות מחמירות אחרות המצדיקות פתיחה בחקירה.

עם זאת, היועץ החליט שיש מקום לפתוח בחקירה בעקבות התבטאויות שונות שפורסמו בשם הרב אליהו בתקשורת. התבטאויות אלה כוללות משפטים דוגמת "ברגע שאתה נותן מקום לערבי בתוכנו, לוקח לו חמש דקות להתחיל לעשות מה שהוא רוצה", "אצל הערבים מדובר בקודים אחרים, בנורמות אלימות שהפכו לאידאולוגיה. כמו שהגניבות החקלאיות אצל הערבים הן אידיאולוגיה. כמו שסחיטת דמי חסות מהמשקים החקלאיים בנגב היא אידיאולוגית","יהודי לא צריך לברוח מהערבים. יהודי צריך להבריח ערבים" ו"גירוש הערבים מהשכונות היהודיות הוא חלק מהאסטרטגיה".

"על המדינה לפעול נגד תומכי הטרור במגזר הערבי"

הרב אליהו מסר בתגובה כי הוא "מברך על הודעת היועץ המשפטי שאין מקום לפתיחת חקירה בעניין פסק ההלכה של מכתב הרבנים, האוסר למכור קרקעות ובתים לנוכרים, ועל עמדתו, באופן עקרוני, כי יש להימנע מהתערבות מיותרת בפסקי הלכה תורניים". כמו כן נמסר כי "הרב סמוך ובטוח שחקירה בעניין התבטאויות ציבוריות שונות תאפשר להבהיר את עמדתו באופן ברור וחד משמעי כי על המדינה לפעול נגד אוכלוסיות תומכי-טרור במגזר הערבי, ולא נגד המגזר הערבי בכללותו, וכי הרב "מקווה שיבוא יום ובו יהיה שוויון אמיתי בפני החוק, גם בתחום חופש הביטוי של אנשי רוח, ללא אפליה בין ימין לשמאל."

"הרב מסית באופן שיטתי ומכוון"

יצוין עוד כי ב-2006 הועמד הרב אליהו לדין בגין עבירות של פרסום הסתה לגזענות בשל דברים שפרסם אודות הציבור הערבי. לאחר מגעים שנוהלו בין פרקליטיו למדינה, סוכם כי הרב ייצא בקריאה ברורה ונחרצת נגד האמירות שיוחסו לו ויתנצל. לאחר התנצלותו של הרב חזרה בה המדינה מן האישום. לפני כשנה עתרה התנועה הרפורמית לבג"ץ בדרישה להפעיל צו של ביזיון בית המשפט נגד הרב אליהו, לאחר שלטענתה לא עמד בהסכם שחתם עמו.

מחר אמור להתקיים דיון בבג"ץ בעתירה לחייב את שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי בשל התבטאויותיו. בעתירה נכתב כי הרב אליהו, "באופן שיטתי ומכוון משתמש בתואר ובמשרתו הציבוריים על מנת להסית כנגד הציבור הערבי בישראל". עוד נטען בעתירה כי הרב אליהו פתח ב"מסע תעמולה, מערכה מכוונת ומתוזמרת כנגד הציבור הערבי בישראל".

פרקליטו של הרב אליהו, דיקאן מכללת שערי משפט עורך הדין אביעד כהן, שמייצג אותו יחד עם פרופ' דב פרימר, אמר שהוא שמח שעמדת הפרקליטות היא שאין שום בסיס לעתירה שאמורה להיות נידונה מחר בבג"ץ, להעמיד את הרב אליהו לדין בגין התבטאויות שנאמרו לפני מספר שנים, כך גם לגבי ההחלטה שאין מקום לפתוח בחקירה בנוגע לפסק ההלכה של אליהו. "באשר להחלטה לפתוח בחקירה לגבי התבטאויות נוספות, אנו סבורים שאין מקום למהלך הזה, ומשוכנעים שגם סופו יהיה כמו בחקירות האחרות, שלא הובילו לשום דבר ממשי".

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, אמר היום כי "הרב אליהו הוא ראש וראשון לרבנים המסיתים ואחד הגורמים העיקריים להשתוללות הגזענית הנעשית בשמה של היהדות ובחסות הממסד הרבני". עוד אמר קריב כי "הפרקליטות טעתה טעות חמורה כאשר ויתרה על כתב האישום הקודם כנגד הרב אליהו, ובכך העניקה לו רוח גבית להתבטאויותיו ומעשיו המחפירים. יש לקוות כי בפעם הזו ימוצה הדין עם הרב אליהו ומדינת ישראל תאותת לרבניה שהסתה גזענית אינה עלה בקנה אחד עם עברו של העם היהודי ואופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל".

בקואליציית הארגונים החברתיים "שותפות-שראקה" בירכו על ההחלטה של וינשטיין ומסרו כי "הגיע זמנו של הרב להיחקר על הסתה לגזענות, אך החקירה לוקה בחסר, בלשון המעטה, כל עוד לא נכללת בה קריאתו המתסיסה והמסיתה לא להשכיר דירות לערבים. בעוד האזרחים ממשיכים לשלם את משכורתו של הרב, בהיותו בתפקיד ציבורי, ממשיכים בעלי דירות בצפת לא להשכיר דירות לערבים ומותירים אותם ללא הזכות החוקית לקורת גג. טוב יעשה היועץ המשפטי לממשלה אם יורה על השעייתו של אליהו מתפקידיו עד תום החקירה ועד להפללתו בגזענות, וטוב ייעשה אם כך יהא הנוהג כלפי כל דמות הנושאת בתפקיד ציבורי שיוצאת בקריאות גזעניות, שיש בהן כדי לעודד פעולות של 'תג מחיר' נגד ערבים ולהעמיק אפליה נגדם".

עוד בנושא החשדות נגד הרב אליהו:
עתירה לבג"ץ: להעמיד לדין את רבה של צפת
הרב של צפת: למנוע השכרה ל"ערבים שונאי ישראל"
הרב אליהו לבג"ץ: "די לרדיפה, לדון בדבריי"
בעל דירה מצפת גירש מביתו סטודנטים ערבים

יהושע בריינר השתתף בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully