וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הביקורת? נדחה הדיון על שימוע לשופטי העליון

פנחס וולף וטל שלו

13.11.2011 / 10:44

ראש הממשלה נתניהו החליט לדחות בשבוע את הדיון בוועדת השרים בנוגע להצעת החוק לערוך שימוע לשופטים מועמדים לבית המשפט העליון. ההערכה: הדחייה נבעה מההתנגדות בסיעת הליכוד

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הבוקר (ראשון) כי הדיון של ועדת השרים לענייני חקיקה בנוגע להצעת החוק לערוך שימוע לשופטי עליון בפני ועדת החוקה של הכנסת, יידחה בשבוע. עם זאת, לא נמסר מדוע הוחלט לדחות את הדיון המדובר, אך ההערכה היא שהדבר נבע בשל ההתנגדות הגוברת להצעה בתוך סיעת הליכוד.

מוקדם יותר הודיע חבר הוועדה למינוי שופטים, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, כי הוא מתנגד להצעת החוק של חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין. ארדן אמר לוואלה! חדשות כי "אני חבר בוועדה לבחירת שופטים שש שנים ואני נאבק מיומי הראשון בה על שינויים כדי שבית המשפט לא יהיה צבוע בצבע אחד כפי שהיה בעבר. הפעילות שלי, יחד עם חברים אחרים בוועדה, נותנת את אותותיה ובשנים האחרונות יש שיפור: יש יותר איזון ויותר שקיפות בתהליך, ואם רוצים לעשות שינויים ושיפורים, צריך לעשות את זה על ידי תיקונים בוועדה לבחירת שופטים: כמו חיוב פרוטוקול שהציבור יוכל לראות מי תמך במי ובאילו נימוקים". היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הביע את התנגדותו להצעת החוק בפני ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים נאמן. וינשטיין סבור כי ההצעה מעוררת קשיים חוקתיים.

עוד בנושא:

ביקורת בימין ובשמאל נגד הצעת השימוע למועמדי העליון
השר סער: לא להפיכת העליון לשלוחה של הרוב הפוליטי

חבר הכנסת , גלעד ארדן ,  במליאת פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, מאי 2011. עומר מירון
"ומה יקרה אם יהיה רוב שמאלני בכנסת? אז שופטים עם עמדות לאומיות ייחסמו מלהיות שופטים בעליון?" ארדן/עומר מירון

השר ארדן הוסיף כי "לצערי, בזמנו לבני כשרת משפטים מנעה את העברת החוק, אבל אם חבריי בליכוד שאני בדרך כלל מסכים איתם, רוצים לעשות שינוי – זאת הדרך הנכונה. מעבר לזה, כבר יש היום שימוע: מועמדים לשופטי עליון באים בפני הוועדה ונאלצים לענות על הרבה שאלות בקשר לתפיסת עולמם. ראוי באמת שנדע מראש את תפיסת עולמם המשפטית: אתה יותר ליברל או שמרן, איפה אתה ממקום בעניין מעורבות בהחלטות ממשלה, וזה קורה כבר בפועל, אבל בצורה מכובדת. אני חושש שההצעה הזאת, זה לא ייראה כמו שימוע בוועדות בסנאט האמריקאי, זה ייצור זילות בכל התהליך. ומה יקרה אם יהיה רוב שמאלני בכנסת? אז שופטים עם עמדות לאומיות ייחסמו מלהיות שופטים בעליון? העובדה שהשופט סולברג הוא בעל סיכויים מצוינים להיבחר, מעידה שהשיטה עברה שינויים משמעותיים".

עם זאת, ארדן מתנגד לניסיון ההשוואה בין הצעת החוק הזאת, לה הוא מתנגד, להצעות חוק אחרות מימין. "צריך לתקן הרבה עיוותים, והתקשורת לפעמים מתבלבלת: הימין מנסה לתקן עיוותים שמאפשרים ייצוג בלתי פרופורציונאלי של עמדות השמאל", הוא הסביר. "כל מקרה לגופו. בנושא הזה יש לי ניסיון של שש שנים. אני חרד לעמדות המחנה הלאומי לא פחות מכל אחד אחר, ויש דרכים טובות יותר לתקן את הדרוש".

מנגד, שרים אחרים הביעו תמיכה בהצעת החוק. השר מיכאל איתן אמר כי תמיכתו בהצעה נובעת מכך ש"מזה שנים רבות אני נאבק לאיזון ראוי יותר של מערכת היחסים בין הרשות השופטת למחוקקת". הוא נימק את תמיכתו באומרו כי "ברוב המכריע של המדינות הדמוקרטיות בעולם, שבהם בתי המשפט בעלי סמכות לפסול חקיקה של הפרלמנט, לפרלמנט יש מעמד משמעותי בהליך בחירת אותם שופטים. בשיחה שקיימתי עם היוזם, הוא הסכים לבצע מספר תיקונים בהצעת החוק בהליך החקיקה ובכפוף להבטחה זו אתמוך בהצעת החוק". בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תעתור לבג"ץ אם ועדת השרים תאשר את החוק.

בהכנת הידיעה השתתף גלעד גרוסמן

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

עדכון ראשון: 9:22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully