וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת צהר: 200 זוגות לא קיבלו תעודת נישואין

פנחס וולף

8.11.2011 / 14:45

בין הכיסאות: בעקבות ההחלטה לבטל את מיזם צהר, המחתן זוגות ללא התהליך המפרך ברבנות, יש זוגות שמתקשים לסיים התהליך. "לולא המיזם היינו מתחתנים בחו"ל". ח"כ אורלב: לבטל ההחלטה המקוממת של משרד הדתות גם ע"י חקיקה מהירה

כ-200 זוגות שהתחתנו בחודשים האחרונים באמצעות ארגון "צהר" "נפלו בין הכיסאות" וטרם קיבלו תעודת נישואים, זאת בעקבות החלטת השר לענייני דתות, יעקב מרגי לבטל החל מהיום (שלישי) את מיזם החתונות של הארגון. משמעות ההחלטה היא שזוגות חילוניים, הנעזרים בארגון על מנת לא לעבור את ההליך המפרך ברבנות הראשית, יתקשו להירשם לנישואין. הזוגות הללו נמצאים כעת במצוקה ומתקשים לבצע את הליכי הרישום שלאחר חתונתם, ביניהם שינוי פרטים בתעודת הזהות, זאת על אף שהם נשואים כבר מספר חודשים.

"הגענו לצוהר כי חיפשנו דרך בה ניתן להתחתן בנישואים אורתודוקסיים בלי לעבור ברבנות, רצינו שרב שנחשב ליברלי יותר יחתן אותנו", סיפרה לוואלה! חדשות מיכל, שהתחתנה לפני כחודשיים על ידי רב המשתייך לרבני צהר, ועד כה לא קיבלה את תעודת הנישואין שלה. לדבריה, מאז חתונתה, היא ובעלה, חן, מנסים לבדוק מה עלה בגורל התעודה, אך לשווא: בארגון צהר אין מענה, ואילו משרדי הרבנות בכפר עציון ובשוהם, לשם אמורה הייתה להישלח התעודה, טענו כי תיק הנישואין מצהר לא הגיע אליהם, סיפר הזוג.

עוד באותו נושא:
בעקבות החלטת שר הדתות: רבני צהר לא יחתנו זוגות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זאת הכותרת הכי גדולה של הכפייה הדתית במדינה, שלא מאפשרים ליהודים כשרים לחיות לפי הדרך שלנו ומנסים להכריח אותנו לחיות לפי הדרך שלהם". עומר מטרני ואישתו הטרייה שהתחתנו דרך צהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לאורך כל התהליך הם היו מאוד בסדר והסבירו לנו את השלבים וליוו אותנו צעד אחר צעד שלא ממש הכרנו כשני חילוניים גמורים", הסבירה הנשואה הטרייה, "לפני שהתחילו לדבר על סגירת הארגון היה בסדר. בימים האחרונים אנחנו לא מבינים מה נצטרך לעשות והאם נצטרך להירשם שוב ברבנות בעיר מגורינו". מיכל הדגישה כי "לולא המיזם של צהר סביר להניח שהיינו מתחתנים בנישואים אזרחיים בחו"ל".

"זאת הכותרת הכי גדולה של הכפייה הדתית במדינה, שלא מאפשרים ליהודים כשרים לחיות לפי הדרך שלנו ומנסים להכריח אותנו לחיות לפי הדרך שלהם", סיפר עומר מטרני, שהתחתן גם הוא באותו אופן לפני כחודשיים. מטרני ציין כי "מרגע שניגשנו לצהר, כי פחדנו ללכת לרבנות כי אנחנו מכירים את הכפייה בארץ הזו, התהליך היה נחמד ומאיר פנים. הלכו לקראתנו במה שביקשנו. היינו מגיעים למשרדים שלהם ועושים הכל ביחד. הרב עצמו היה מדהים: זה התחיל מהפגישה הראשונה שלנו איתו שהוא הסביר פנים והקראה איך אפשר לעשות חתונה לפי איך שאנחנו זורמים ועדיין התהליך יהיה דתי וכשר". מטרני ציין כי הרב שחיתן אותו ואת זוגתו הלך לקראתם, ובהיותם "חילונים גמורים", בדק "איפה אפשר להתפשר בלי פגיעה בדת". בדומה למיכל וחן, גם מטרני ובת זוגו הדגישו כי אם לא היה את מיזם צהר הם היו מתחתנים בחתונה אזרחית, או לא מתחתנים כלל.

"נפנה לבג"ץ"

גם זוגות שכבר נרשמו דרך הארגון, אך טרם התחתן, הופתעו מההחלטה שהתקבלה הבוקר. אלעד יעל וחברתו דורין נרשמו כבר דרך הארגון והפרסום היום על ביטול מיזם החתונות תפס אותם בהפתעה מוחלטת. "אני אדם מאמין, אנחנו שומרים על מסורת, החלטנו להתחיל תהליך דווקא בצהר, והסיבות להצרת צעדי הארגון נראות לנו מגוחכות", סיפר אלעד, "לקחנו בצורה מאוד קשה את העובדה שמנסים למנוע מאיתנו להינשא בצורה יותר קונבנציונלית עבורנו. אני בטוח שיהיו זוגות שיינשאו בנישואים אזרחיים כדי להימנע מההליך ברבנות". אלעד הדגיש גם כי הצעד פוגם בקשר בין הציבור הכללי למוסד הרבני. "אם הנושא לא יסתדר, נצטרך לדון בינינו באיזו דרך נתחתן: עם רב או בלי, ייתכן שלא נתחתן על פי ההלכה", אמר.

בתוך כך, יש שמספרים שהתהליך ברבנות הראשית הוא לא מפרך כמו שנדמה: מורן, אישה חילונית, סיפרה כי בעקבות סגירת מיזם הנישואים של צהר היא פנתה הבוקר לרבנות בתל אביב, וההליך היה יעיל, מהיר ופשוט. לדבריה, בצהר היא עברה את הדרכת הכלות ואת בחירת הרב שיערוך את החופה, רב שמוכר על ידי הרבנות, ולכן הוא יערוך את החופה על אף שמיזם הארגון בוטל. "הייתי בטוחה שדרך הרבנות זה 'סיפור' ושהדרכת כלות זה תהליך נוראי ומסובך", סיפרה מורן, "הופתעתי לטובה. הכל הלך ממש מהר. הם ניסו כמה שפחות להקשות, ולידי היו עוד זוגות. עשו זאת בצורה יעילה וטובה. התחרטתי שלא החלטתי לפתוח מלכתחילה את התיק שם".

הרב דוד סתיו, מראשי רבני צהר, אמר הבוקר, לאחר פרסום סגירת המיזם והאיסור שהטיל משרד הדתות על הארגון ועל רבניו להשיא זוגות, כי "אם הנושא של פרויקט הנישואין של 'צהר' לא ייפתר – נגיע עד בג"ץ". הרב סתיו תקף בחריפות את החלטת השר מרגי ואמר כי "ההתנהגות כולה היא מרושעת ומושחתת", והוסיף כי "כאשר אתה רואה שמפלים בין קבוצה אחת לשנייה, אתה שואל את עצמך איך זה יכול להיות. למה מה שזוג חרדי מבית שמש או אלעד יכולים לעשות – להירשם ברבנות ירושלים או בני ברק, זוג חילוני מראשון לציון לא יכול להירשם דרך 'צוהר'".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

חוק עוקף מרגי

לצד הבעיה הכוללת, הרב סתיו הביע תקווה שהארגון אותו הוא מוביל יצליח לפתור גם את הבעיה של הזוגות שכבר נרשמו דרכו. "אינני יודע כיצד אותם עסקנים ישנים בלילה כאשר זוגות מודיעים שללא ארגון צהר הם יינשאו בקפריסין. אין לנו מלחמה עם העולם החרדי. בסך הכל אימצנו את המודל שלהם", הדגיש הרב סתיו. מלשכת השר לענייני דתות, יעקב מרגי, נמסר בתגובה: "צר לנו על התבטאות כזו או אחרת. אנו חוזרים שוב על הצעתנו להסדיר את נושא רישום הנישואים על ידי רבני צוהר, על פי חוק. אם לרב סתיו יש טענות כאלו או אחרות הוא מוזמן לקבל את ההסדר שהוצע לו, על פי כל כללי המנהל התקין".

בתוך כך, החלטתו של שר הדתות הובילה גם להתעוררות פרלמנטרית בנושא: ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) הגיש היום הצעת חוק שתאפשר רישום נישואין אצל כל רב מוסמך, בלי קשר למקום המגורים. וקרא "לבטל את ההחלטה המקוממת לאלתר גם באמצעות חקיקה מהירה". כמו כן, הצעת החוק מבקשת לאפשר לכל רב שקיבל הסמכה מהרבנות הראשית או מרב עיר לערוך חופה וקידושין בכל מקום בארץ. בנוסף, אורלב צפוי להעלות את הנושא עוד היום במליאת הכנסת.

"זו החלטה אנטי דתית, אנטי ממלכתית ואנטי ציונית הכרוכה בחילול ה' ברבים", אמר אורלב על ההחלטה לבטל את מיזם צהר, "החלטת משרד הדתות והרבנות היא חסרת אחריות, המפקירה אלפים מהציבור החילוני ומרחיקה אותם ממסורת ישראל וההלכה היהודית". אורלב הדגיש כי צעד זה של משרד הדתות מהווה אפליה בוטה של רבני צהר לעומת הרבנים החרדיים וכי היא "בלתי חוקית ודינה להתבטל".

ראשי השדולה ליחסי דתיים-חילוניים וראשי סיעות העבודה והבית היהודי, הח"כים איתן כבל ואורי אורבך הודיעו כי יכנסו את השדולה ביום שני הבא כדי לדון בהחלטת שר הדתות מרגי. בנוסף, השניים הגישו בקשה לכנס את ועדת הפנים לדיון מהיר בנושא. "ההשתלטות החרדית על הרבנות הראשית ועל משרד הדתות תוביל להרס הנישואים כדת משה וישראל", אמר ח"כ אורבך. ח"כ כבל תקף בחריפות את החלטתו של מרגי ואמר כי "זוהי בריונות דתית שתביא לכך שרבים וטובים יתרחקו מהיהדות במקום להתקרב אליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully