וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים למניעת השביתה הסתיימו ללא תוצאות, בית הדין יכריע

גלעד גרוסמן

6.11.2011 / 0:02

שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני לא הצליחו להגיע להסכמות שיימנעו את השביתה הכללית מחר. בקרוב יחל הדיון בבית הדין הארצי לעבודה, בבקשה להוציא צווי מניעה לשביתה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בבית הדין הארצי לעבודה הסתיים הדיון המקדמי בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לשר האוצר, יובל שטייניץ, לקראת הדיון בבית הדין בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה נגד השביתה הכללית במשק, המתוכננת למחר. בקרוב יחל דיון בראשות נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, בבקשות להוציא צווי מניעה לשביתה.

במהלך הדיון הציעה ארד מתווה למשא ומתן בחסות בית הדין שייארך מספר שבועות, כשבלבו עובדי הניקיון ועובדי קבלן שעובדים בתפקידים בהם עובדים אחרים זוכים לקביעות. באוצר הסכימו למתווה, שכלל חזרה מאיום השביתה, אולם בהסתדרות סירבו. לאחר הדיון אמר עופר עיני כי אם בית הדין לא יתערב, השביתה תצא לדרך בבוקר, מתוך מטרה להפעיל לחץ על האוצר למצוא פתרון לבעיית עובדי הקבלן. בהסתדרות טענו ששר האוצר מסרב לצמצם את מספר עובדי הקבלן ולעבור להעסקה ישירה של עובדי קבלן, ולכן לא היה מקום להמשך הדיון.

ההסתדרות מבקשת להשבית את המשק היום, כמחאה על תנאי העסקתם של עובדי הקבלן. "אם הוא היה נותן פתח לתקווה, ולא נחרץ בעמדתו, היינו מוכנים להידבר", אמר עיני לאחר השיחה עם שטייניץ. "אנחנו רואים בעובדי הקבלן הסוגייה הכי חשובה בעשיית צדק חברתי, אמרתי שאלך עם זה עד הסוף, אמרתי והתכוונתי, אנחנו שומרי חוק ונכבד כל החלטה של שר האוצר".

עוד בעניין השביתה הכללית
השביתה במשק: איך היא תשפיע עליכם?
עיני: האוצר הילך אימים על נתניהו בנושא עובדי הקבלן
שביתה במשק: הנמלים, הבנקים והרכבת לא יפעלו

יובל שטייניץ מחוץ לבית הדין לעבודה מגיע לדיון בנוגע לשביתה, נובמבר 2011. עומר מירון
בית הדין יאשר את השביתה? שטייניץ/עומר מירון

ההסתדרות מאיימת להשבית הבוקר, בין היתר, את גופי התחבורה הציבורית השונים, לרבות עובדי רכבת ישראל ועובדי חברות האוטובוסים, את נמל התעופה בן גוריון, ואת נמלי הים באשדוד ובחיפה, שם לא תתקיים פריקה וטעינה של מטענים. כמו כן, יושבתו גני הילדים והמוסדות להשכלה גבוהה (מלבד הטכניון וחלק מהמכללות), וצפויים שיבושים בתפעול השוטף של בתי הספר. לשביתה יצטרפו גם הבנקים והרשות לניירות ערך, וגם משרדי הממשלה השונים, לרבות לשכות התעסוקה, המוסד לביטוח לאומי, מנהל מקרקעי ישראל, רשות ההגירה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בתי החולים הממשלתיים והעירוניים יעבדו במתכונת חירום בלבד ומד"א יענה רק לקריאות חירום והצלת חיים.

"אין צדק בלי צמצום עובדי הקבלן"

בנוסף צפויים לשבות גם עובדי הרשויות המקומיות ועובדי העירייה בתל אביב, ירושלים וחיפה ולכן לא יסופקו שירותי העירייה לאזרחים – לא יהיה פינוי אשפה, ולא יחולקו דו"חות. חברת החשמל תפעל במתכונת שבת ועובדיה יעכבו טיפול בתקלות. גם ארגון פרקליטי המדינה יצטרף לשביתה הכללית: הפרקליטים לא ישתתפו בדיונים, למעט במקרים חריגים שתאשר ועדת החריגים של הארגון, אלא שהיעדרותן של הקלדניות צפוי לשבש את הדיונים בבתי המשפט. השביתה תכלול גם את מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון תל אביב, תיאטרון הבימה, הקאמרי ובית לסין, הטלוויזיה החינוכית, קרן קימת לישראל, רשות הטבע והגנים ומפעל הפיס. בז"ן, חברת החשמל וחברת מקורות יעבדו במתכונת שבת.

מוקדם יותר ערך יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסיבת עיתונאים, לקראת השביתה הצפויה. עיני אמר כי "הרבה שנים חלמנו שבאחד הימים נרים מאבק על עובדי הקבלן. מטבע הדברים ציבור האזרחים לא אוהב שביתה כי זה דבר קשה. גם אני לא אוהב שביתה. אבל קרה משהו בקיץ 2011 - סוף סוף העם אמר את דברו בנושא החברתי: העם דורש צדק חברתי". לדברי עיני, "אם רוצים צדק חברתי, אין צדק בלי לצמצם את עובדי הקבלן, יש מיליון סוגי העסקה, זה מפחיד".

"כשהתחלנו את המשא ומתן התחלנו אותו עם ראש הממשלה. ואני חייב להודות שמאוד הופתעתי", הוסיף יו"ר ההסתדרות. "בתחילת המשא ומתן אמר נתניהו: 'אני מסכים איתך, צריך לצמצם את התופעה ולחסל את הדבר המביש הזה'. היו הסכמות עם המעסיקים ועם האוצר, אלא שאז נכנסו פקידי האוצר והתחילו להלך אימים על ראש הממשלה ולהסביר כמה זה יהיה אסון כלכלי אם חלילה או חס עובדים יוכלו להרים ראש ולהפסיק להיות שקופים וחלק מהמערכת", המשיך.

(עדכון ראשון: 18:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully