וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מתכננת פיתוח אתר הקסטל - להנצחת רבין

טל שלו, כתבתנו המדינית

6.11.2011 / 3:47

הממשלה תדון בתכנית, שהיקף תקציבה הוא כ-2.5 מיליון שקלים, וצפויה לאשר אותה כחלק מתוכנית של משרד ראש הממשלה "מתוך הכרה בתפקיד המרכזי שמילא יצחק רבין במאבק על הדרך לירושלים"

16 שנה אחרי רצח ראש הממשלה יצחק רבין, צפויה היום (ראשון) הממשלה לאשר את התוכנית לפיתוח אתר "הקסטל", שינציח את זכרו של רבין, כחלק מתוכנית המורשת של משרד ראש הממשלה. חשיבות פיתוח האתר נובעת מתוך "הכרה בתפקיד המרכזי שמילא ראש הממשלה יצחק רבין במאבק על הדרך אל ירושלים הנצורה, ומתוך הכרה בחשיבות אתר הקסטל בהקשר של מלחמת העצמאות – ההגנה על הדרך העולה לירושלים ולהסרת המצור על העיר", נכתב בדברי ההסברה להצעת ההחלטה שתובא היום לאישור הממשלה. התוכנית, שעלותה כ-2.5 מיליון שקלים והשלמתה צפויה לארוך כשנתיים, כוללת שיקום וחידוש של תשתיות המבקרים בגן הלאומי - וכן בניית טיילת מיוחדת, בה נקודות תצפית, "הדרכה איכותית" והמחשת האירועים ההיסטוריים שהתקיימו באתר.

אתר הקסטל, הממוקם על הר גבוה במיקום אסטרטגי בדרך לירושלים, שימש צומת דרכים חשוב עוד בתקופה הצלבנית, אז הוקמה שם המצודה "קסטלום בולוואר" - מקור שם האתר - שהגנה על הדרך לירושלים ושמרה על קשר עם מצודות צלבניות אחרות מסביב. כמה מאות שנים לאחר מכן, התחולל שם אחד הקרבות הנודעים ביותר של מלחמת העצמאות, בו נטבע הביטוי "הטוראים ייסוגו והמפקדים יחפו", שנכנס מאז למורשת הקרב של הפלמ"ח ושל צה"ל.

קסטל. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
אתר הקסטל/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

כמו בימים הצלבניים, גם כיום ישנה חשיבות אסטרטגית לשליטה על ההר המשקיף על הדרך המובילה לירושלים. הכוחות הירדניים שחלשו על ההר, עליו שכן אז הכפר הערבי אל-קסטל, מנעו העברת ציוד ואספקה לירושלים, ולכן כיבושו היה אחד מהצעדים הראשונים במבצע נחשון לפריצת הדרך לעיר. לוחמי הפלמ"ח שכבשו את הכפר נאלצו להתמודד עם מתקפה קשה של הצבא הירדני, ולסגת תוך כדי ספיגת אבדות קשות, אך למחרת חזרו והצליחו להשתלט על הכפר.

"הניצחון בקרב העניק אות חיים וסימל איתנות עבור הנצורים ואף תרם למורל העם כולו", נכתב בדברי ההסבר להחלטה שתובא לאישור הממשלה, המציינת את יום השנה ה-16 להירצחו של רבין, שפיקד במלחמת העצמאות על חטיבת הראל והיה מעורב בכיבוש ופריצת הדרך לירושלים. "סיפור מלחמת העצמאות ודמותו של ראש הממשלה יצחק רבין מהווים יסודות במורשת הנודעת לתקומת מדינת ישראל".

התוכנית לפיתוח הקסטל היא צעד נוסף של הממשלה, שהציבה לעצמה כיעד מרכזי לפתח ולחזק את הקשר של עם ישראל למורשתו ועברו, כפי שבא לידי ביטוי בתוכנית אתרי המורשת שאישרה הממשלה בפברואר 2010 בהיקף של כ-400 מיליון שקלים לשש שנים. בשבוע שעבר אישרה ממשלת נתניהו את הנצחת זכרו של השר רחבעם זאבי (גנדי), באתר הלאומי בשער הגיא, ששימש אכסניית דרכים בתקופה העותומאנית, אף על פי שכפי שדיווח עיתון "ישראל היום", האתר אמור היה אמור להיקרא על שם רבין.

16 שנים לרצח יצחק רבין - כותרות נוספות
פרס בטקס לזכר רבין: "זקוקים לדמותך הפועמת"
עצרת הזיכרון ליצחק רבין נדחתה בשל מזג האוויר
העצרת לזכר רבין לא תבוטל בזכות יוזמה פרטית
ביקורת: "לרבין בהצדעה" של רזי ברקאי הפכה את יצחק רבין לפלקט

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully