וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב הקדוש: כך ניתן להקטין את הוצאות הביטחון

28.10.2011 / 12:23

אפשר לקצץ בתקציב הביטחון, רק צריך לדעת מאיפה להתחיל. הנה לכם אחת מהאפשרויות. "קצין איסוף" - אמיר בוחבוט מסכם את השבוע הצבאי

המחאה החברתית שפינתה זמן למחשבה עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, חוזרת במוצאי שבת. אנשי האוצר מבחינתם כבר הפנימו ממזמן שסדר העדיפות ישתנה והוא יבוא בין היתר על חשבון תקציב הביטחון. הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ עדיין לא יודע איך הוא יעשה זאת אבל הוא מבין היטב, כי הוא יידרש להיפרד מכמה מיליארדי שקלים למרות שהאיומים על המדינה מתרחבים ומתעצמים.

לפני שגנץ יכריע מאיפה יקוצץ התקציב של צה"ל ואילו מערכים יפגעו, מבקשים גורמים ביטחוניים להזכיר שתקציב מערכת הביטחון לא מוזרם רק לכיסיו הגדולים של הצבא אלא גם לעבר אפיקים חדשים. אחד מהם הוא המשרד הממשלתי החדש, המשרד להגנת העורף בראשות השר מתן וילנאי שזכה במשרה בעקבות הקמת סיעת 'עצמאות' בראשות שר הביטחון אהוד ברק. עד אז היה וילנאי סגן שר הביטחון והממונה על נושא העורף.

בעוד מספר שבועות, יישב שר האוצר יובל שטייניץ עם האלוף במיל' מתן וילנאי וידון עמו על התקציב של המשרד החדש. עד שתתקבל החלטה בנושא, משלם מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני את ההוצאות השוטפות של המשרד המתרחב מתקציב הביטחון. הביקורת בנושא לא מסתיימת בכך.

וילנאי מוגדר כאיש מקצוע, הגון וישר. הוא גם יכול להתהדר בתואר 'ביצועיסט' בכל מה שקשור להגנה על העורף אך לשכתו מעוררת בימים אלו ביקורת רבה. וילנאי כסגן שר ביטחון נהנה מסטטוס של מזכיר צבאי בתקן דרגת רס"ן, מספר חיילות המשרתות כפקידות בלשכה ומשירות מוניות של מסוקי חיל האוויר הישראלי. שלושת מרכיבים אלו, טוענים במערכת הביטחון צריכים להיפסק מיד.

מזכיר צבאי לכולם?

בסוגיית המזכיר הצבאי, טוענים במערכת הביטחון כי התקן היה בעבר בדרגת רס"ן והוא טפח לדרגת סא"ל. תפקיד המזכיר נשאר למרות שווילנאי מונה לשר להגנת העורף. מזכיר צבאי הוא סמל סטטוס. לראש הממשלה יש מזכיר צבאי בדרגת אלוף. לשר הביטחון יש מזכיר צבאי בדרגת תא"ל עם עוזר בדרגת אל"מ, וכעת גם לשר להגנת העורף. נשאלת השאלה מדוע אין מזכיר צבאי לשר לעניינים אסטרטגיים ולשר לענייני מודיעין. האם הם עוסקים בעניינים פחות חשובים?

אם כבר עוסקים בסוגיה, ראוי שיורידו את דרגת המזכירים הצבאיים ויתרה מזאת ראוי שיבחנו מזכיר צבאי לשר החוץ ונציג משרד החוץ שיושאל למטה הכללי בצה"ל. בעידן של ריבוי כלי תקשורת והשפעות גלובאליות מרחיקות לכת על כל פעולה צבאית, ראו ערך המשט הטורקי, רצוי שיבחנו רה ארגון מסוג זה בין משרד החוץ לצה"ל, אך מה למזכיר צבאי בדרגת סא"ל ולשר להגנת העורף.

נושא החיילות בצה"ל חייב לעבור בדק בית רציני. באכ"א כבר בחנו את הסוגיה של שיבוץ חיילות צה"ל במשרדי ממשלה וגופים מחוץ לצבא. יש לצמצם עד כמה שניתן את ניוד החיילות משירות צבאי קלאסי במיוחד בתקופה בו מספר המתגייסים הולך וקטן בשל עליה במספר הסרבנים וירידה בילודה והעלייה לישראל. חייבת בשלב זה להישאל השאלה מדוע אין נציבות שירות המדינה מצרפת תקנים למשרד החדש כמתחייב בחוק במקום להפוך את צה"ל לחברת כוח אדם שנתונה להכתבות של פרויקטים פוליטיים. יש שטוענים כי יש חשש שברגע שהקואליציה הפוליטית הנוכחית תתפרק, יתאדו גם התקנים של המשרד להגנת העורף וכי אז יידרשו לנייד ולפזר את התקנים החדשים למשרדי ממשלה אחרים. אבל למה לעשות כן אם יש לנו את צה"ל.

שירות המסוקים של צה"ל. כל שעת טיסה עולה למשלם המסים הון. זהו שירות שניתן בשגרה לראש הממשלה, שר הביטחון, נשיא המדינה ואלופי מטכ"ל. במקרים חריגים כשמגיע אורח רם דרג לישראל, מקבל שר החוץ את השירות המוסק. וילנאי כסגן שר ביטחון נהנה מהטבה זו וכעת גם כשר להגנת העורף. על אותו משקל נשאלת השאלה מדוע לא מקבלים השר לעניינים אסטרטגיים והשר לענייני מודיעין את שירות המסוקים. האם הם עוסקים בנושאים פחות חשובים? הנושא נבדק בעבר בתוך הצבא ונקבע שיש לבצע בקרה על טיסות המסוקים ועל הנהנים מהן. אם תהיה רעידת אדמה בישראל אז שיעניקו לשר להגנת העורף את שירות המסוקים, אבל עד אז מה הדחיפות, טוענים הגורמים. זהו בזבוז כספי מדינה.

לדעת מאיפה להתחיל לייעל

תגובת השר להגנת העורף לטענות שהועלו: "המשרד להגנת העורף עובד באופן שוטף עם גורמים בצה"ל, לרבות פיקוד העורף ולכן הוקם כמשרד לוויין הנשען על היכולות הגבוהות של משרד הביטחון, דבר שהומלץ על ידי ועדת מומחים בראשות האלוף במיל' זאב ליבנה ואומץ על ידי שר הביטחון וראש הממשלה. המשרד הוא חלק אינטגרלי ממערכת הביטחון ותפקידו לאגם את כל המשאבים על מנת שמדינת ישראל תהיה מוכנה בחזית האזרחית כפי שהיא מוכנה בחזית הצבאית".

חשוב לציין, כי על כתב המינוי של ועדת ליבנה, חתומים שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר סיעת העצמאות והשר להגנת העורף מתן וילנאי, שהמניעים שלהם להמלצה ברורים. בקרוב ימונה גם מנכ"ל כך שיתאפשרו תקנים נוספים. מיותר לציין שכל המשרות נוגסות עוד בתקציב הביטחון.

עכשיו, שכולכם יודעים שיש היכן לקצץ ולהתייעל נדגיש שמותר לקצץ בתקציב הביטחון רק חשוב לדעת מאיפה להתחיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully