וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לזוכה בנובל: "כל ישראלי שמח, כל יהודי גאה"

פנחס וולף

5.10.2011 / 13:20

ראש הממשלה בירך את פרופ' דן שכטמן על זכייתו בפרס נובל לכימיה והזמין אותו לפגישה בלשכתו. הנשיא פרס לשכטמן: "אתה היום הבאת מתנה אדירה למדינת ישראל"

לשכת העיתונות הממשלתית

(צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכת וידאו: טל רזניק)

זכייתו של פרופ' דן שכטמן בפרס נובל לכימיה לשנת 2011 על מחקרו בתחום הגבישים הקווזיפריודים - "כמו-מחזוריים" - התקבלה בשמחה רבה בקהילה המדעית, בקרב גורמים במערכת החינוך ובקרב פוליטיקאים ששיבחו את הישגיו של שכטמן. ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לפרופ' שכטמן ובירך אותו על הזכייה: "אני רוצה לברך אותך בשם אזרחי ישראל על הזכייה המבורכת המבטאת את האינטלקט של עמנו. כל אזרח בישראל שמח היום וכל יהודי בעולם גאה". ראש הממשלה בירך גם את המוסד בו עובד שכטמן, הטכניון, והזמין את פרופ' שכטמן להיפגש עימו.

עוד על פרס נובל 2011
הישראלי דן שכטמן מהטכניון זכה בפרס נובל לכימיה
נובל עשירי לישראל: כל הזוכים בפרס היוקרתי

במהלך מסיבת העיתונאים שערך שכטמן בטכניון, בירך אותו גם נשיא המדינה שמעון פרס: "אתה היום הבאת מתנה אדירה למדינת ישראל", אמר פרס לשכטמן. "זה מפתיע, זה מבטיח, זה מעורר תקווה. אתה העשירי במניין. זה גם יום גדול לטכניון מפני ששלושה מתוך ה-10 באו מהטכניון. אני לא יודע בדיוק במה אתה עוסק, אבל הבנתי שזה ביהלום. היום אתה היהלום שבכתר. אתה מראה שאדם חרוץ, חושב ואמיץ יכול לגלות נסתרות. בשם ישראל אני רוצה להצדיע לך, להגיד לך כמה שאנו גאים בך ולהגיד איזו מתנה נהדרת הענקת למדינת ישראל". בתגובה אמר לו שכטמן: "מר פרס תודה רבה. אני רוצה לומר לך שאני מעריך מאוד את פועלך למען מדינת ישראל בעבר, בהווה וגם בעתיד ומאחל לך כל טוב".

שר החינוך גדעון סער התקשר אף הוא לפרופ' שכטמן ובירך אותו על הישגיו המדעיים. "הישגיך המחקריים הם מקור לגאווה גדולה למערכת ההשכלה הגבוהה ולמדינת ישראל כולה", אמר סער בשיחה. "פיתוח ההון האנושי וההשקעה בחינוך ובהשכלה הגבוהה הם המפתח להגיע להישגים מחקריים ומדעיים בעתיד. עתיד מדינת ישראל יובטח על ידי מחקר ברמה הגבוהה ביותר".

"יום גאווה למחקר הישראלי"

שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, התייחס אף הוא לזכייה ואמר כי "זכייתו של פרופסור שכטמן בנובל היא לא רק הישג אישי מדהים עבורו, אלא עדות נוספת לכך שמדינת ישראל היא מעצמה מדעית וטכנולוגית. מי שמכיר אותו ואת כישוריו, זכייתו בפרס אינה מפתיעה אותו".

ח"כ רונית תירוש, יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה, הצטרפה למברכים ואמרה כי מדובר בהישג נפלא: "ברצוני לברך את פרופסור דן שכטמן מהטכניון על הישג נפלא - זכייתו בפרס נובל לכימיה. זהו יום גאווה למדע ולמחקר הישראלי, יום בו מערכת החינוך בישראל יכולה לשאת עינייה אל אדם שמהווה דמות ומודל למצויינות והישגיות. פרופסור שכטמן מצטרף לשורה מכובדת של מדענים ישראלים אשר מחדדים את חשיבותה ותרומתה של ישראל לעולם כולו".

בנימוקי ועדת הפרס לזכייה נאמר כי "בבוקר 8 באפריל 1982, תמונה המנוגדת לחוקי הטבע הופיעה במיקרוסקופ האלקטרונים של פרופ' שכטמן. בכל חומר מוצק, האמינו כי אטומים דחוסים בתוך קריסטלים בתבניות סימטריות, תבניות שחזרו על עצמן. עבור מדענים, החזרה הזו נדרשת על מנת להשיג קריסטל. התמונה שנגלתה לשכטמן, עם זאת, הראתה כי האטומים בקריסטל שלו סודרו בצורה שלא ניתן לחזור עליה. תבנית כזאת נחשבה עד כה לבלתי אפשרית להשגה ממש כמו ליצור כדור פוטבול בשימוש במצולעים בעלי שש פינות בלבד (...) התגלית שלו הייתה שנויה במחלוקת. עם זאת, המאבק שלו אילץ לבסוף מדענים לשקול מחדש את התפיסה הבסיסית ביותר של החומר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully