וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים: "טרכטנברג החמיץ הזדמנות, ממשיכים במחאה"

27.9.2011 / 0:01

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, הגיב למסקנות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי שהוצגו אמש ואמר כי "יש פער בלתי סביר בין החזון המרהיב של טרכטנברג, לבין המלצות הוועדה"

לשכת העיתונות הממשלתית

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, לשכת העיתונות הממשלתית. עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

התאחדות הסטודנטים הארצית, שלקחה חלק נכבד במחאה החברתית שפרצה לפני כחודשיים ברחבי המדינה, כינסה אמש (שני) מסיבת עיתונאים בסמינר הקיבוצים בתל אביב בה הגיבו הסטודנטים על המלצות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג, שהוגשו אתמול לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

עוד על מסקנות ועדת טרכטנברג:
דו”ח ועדת טרכטנברג: המסקנות העיקריות
פעילי המחאה על מסקנות ועדת טרכטנברג: ”מאכזבות”
”המלצות ועדת טרכטנברג - כוסות רוח למת”

עמנואל טרכטנברג במסיבת עיתונאים לאחר הגשת הדוח לבנימין נתניהו ראש הממשלה, ספטמבר 2011. עומר מירון
"לא הצליח להביא לפתרון מרבית המצוקות בחברה הישראלית". טרכטנברג, הערב/עומר מירון

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, אמר במהלך מסיבת העיתונאים כי "לוועדה ניתנה הזדמנות היסטורית ולטעמי ההזדמנות הוחמצה, על אף האלמנטים החיוביים בדו"ח. בתקופה שבה במזרח התיכון אוהבים לדבר דוגרי, אז אני אומר לך מנואל: 'בוא נדבר דוגרי'". לדברי שמולי, "המלצות החינוך בדו"ח אינן חדשות. יש פער בלתי סביר בין החזון המרהיב של טרכטנברג, לבין המלצות הוועדה".

"יש תחומים שלמים שבהם לא נגעה הוועדה, דוגמת הטיפול בפערים החברתיים, הדיור הציבורי וצמצום הפערים", המשיך שמולי, "הסטודנטים התחייבו ויעמדו בהתחייבותם לכך שעד שלא יהיה פתרון אמיתי לדיור הציבורי אנחנו לא הולכים לשום מקום. הממשלה צריכה להתייחס למצב החברתי כמצב חירום".

שמולי פנה לטרכטנברג ואמר: "תחזיק את העט בתור מהפכן מקורדובה ולא בתור פרופסור מהארוורד - אם תעשה כך תמצא את הסטודנטים לצדך". לדבריו, "ממחר בבוקר המחאה הזאת נמשכת, ואני קורא מכאן לשותפינו להנהגת המחאה לחבור יחדיו. מטרתנו היא להביא שיפור במצב הרווחה של האזרחים. אין לנו כוונה פוליטית ואין לנו עניין פרסונלי מול ראש הממשלה. אם הממשלה תבצע מהלכים היא תמצא את הסטודנטים לצדה".

שמולי קרא לגרעין המייסדים של המחאה ולהסתדרות העובדים לגבש חזון אלטרנטיבי לזה של טרכטנברג. "לקראת החודשים הקרובים כל ישראלי חייב לשאול את עצמו מתי עשית משהו בשביל מישהו, מתי עשית משהו בשביל המדינה?".

ואתם? מרוצים או מאוכזבים ממסקנות הוועדה? בואו לדבר על זה בפייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את דו"ח הועדה לשינוי כלכלי חברתי מהפרופסור עמנואל טרכטנברג במשרד ראש הממשלה בירושלים, ספטמבר 2011. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
טרכטנברג מגיש את המלצות הוועדה לראש הממשלה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

דפני ליף, ממובילות המחאה, הגיבה למסקנות הוועדה ואמרה כי "אני באמת מכבדת את פרופ' מנואל טרכטנברג. הקשבנו לצערי הרב בהקשבה ראשונה למסקנות. הן מאכזבות, הן מיישמות את המדיניות הכלכלית שהביאה אותנו למצב הקיים. לי באופן אישי קשה עם כך שיש פה שימוש בעולם המושגים של המחאה, שיכול מאוד בקלות להטעות את הציבור, אבל לא מדובר כאן בשינוי מרחיק לכת, וטרכטנברג אמר את זה בעצמו. הוועדה הזו, לא נראה שהיא נושאת פירות".

ליף הוסיפה כי "מחר בשעה 11 בבוקר תהיה מסיבת עיתונאים משותפת שלנו עם המומחים, בה אנחנו נציג את המשך המתווה שלנו, יחד עם החזון ההולך ומתגבש של ועדת המומחים שמראה בעצם איך אפשר לייצר מציאות אחרת, ואנחנו נתראה שם". כשנשאלה אם המחאה תימשך אמרה ליף: "המחאה ממשיכה להתקיים".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס למסקנות הוועדה ואמר כי "אני שמח שוועדת טרכטנברג קראה את תכנית הרפורמה של משרד הבריאות והתייחסה לכך במסקנותיה, אך חבל שלא יישמו אותה כלשונה, שכן התכנית המוצעת הינה חלקית ביותר, לא נותנת מענה מספק לקשישים ואפילו מרעה את מצבם של חלק מהאזרחים". לדבריו, "במקום להוריד את הנטל מהאזרחים, הולכים להקשות עוד יותר על חלק מנזקקי הסיעוד, מה שאינו עולה בקנה אחד עם עקרון הצדק החברתי, שהוועדה חרטה על דגלה".

טרכטנברג, שהציג אמש את מסקנות הוועדה, הודה כי לא הצליח להביא לפתרון מרבית המצוקות בחברה הישראלית. על פי המלצות הוועדה, שהתמקדה בנושאי דיור, יוקר המחיה ותחרותיות, שירותים חברתיים ותמהיל המסים, בין היתר, ייושם חוק חינוך חובה מגיל 3, יוכפל שיעור הארנונה על "דירות רפאים" בהן לא מתגורר איש, ויוענקו תמריצים לבנייה על קרקעות מוכנות. מנגד, גם יוטלו קנסות על מגרשים שלא נעשה בהם שימוש זמן רב.

בסך הכול, מבקש טרכטנברג להוסיף בין ארבעה לשבעה מיליארד שקלים בשנה לתקציבים חברתיים, תוספת שתמומן בעיקרה על ידי קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון. "זה לא קל לקצץ בתקציב הביטחון של ישראל לאור האיומים מסביבנו. הביטחון החברתי והכללי לא פחות חשובים והגיעה השעה לשנות את האיזון בין שני הדברים", אמר טרכטנברג.

(עדכון ראשון: 20:01, 26.09.11)

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully