וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב ישראל תואשם בגזענות? חרם עולמי על "דרבן 3"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

22.9.2011 / 15:42

ב-2001 בדרבן, קבעה ועידת האו"ם לגזענות כי ישראל היא "מדינת אפרטהייד". ב-2009 בז'נבה כיכב אחמדינג'ד. ב-2011 בניו יורק, לא משתתפת בה אף מדינה משמעותית: "תהליך שימות מעצמו"

בצל החששות מתבוסה מדינית לישראל בהצבעה על המהלך הפלסטיני להכרה כמדינה באו"ם, נדחק לשולי הכותרות אירוע אחר, שבזמנים אחרים כנראה היה מעורר את עיקר תשומת הלב. היום (חמישי) יציין האו"ם עשור לוועידת דרבן נגד הגזענות, שנחשבת לציון דרך בהתנגחות הארגון העולמי בישראל, בכינוס השלישי של הפורום - ובמשרד החוץ מביעים שביעות רצון רבה מירידת הנושא מסדר היום הציבורי.

מאמץ דיפלומטי ישראלי רחב היקף הוביל בחודשים האחרונים לפרישתן של כל המדינות המשמעותיות מהשתתפות בכינוס, בו יאשררו המדינות המשתתפות את הצהרת דרבן מ-2001, שמאשימה את ישראל - ורק את ישראל - בגזענות.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, שפתח את כינוס המחאה, אמר כי "האו"ם מנציח את מורשת דרבן 3, כאשר הוא מארח נאומים של אישים המהווים דוגמא לסובלנות כמו נשיא איראן מחמוד אחמדינג'ד, אפילו מועמר קדאפי מצא זמן בלוח הזמנים העמוס שלו, הכולל מסתור מפני ארטילריה ושיגור מסרי רדיו, ושלח לכנס את הארגון הלא ממשלתי האישי שלו".

אירועי עצרת האו"ם - עוד כותרות:
"מדינות ערב חוזרות בהן מהתמיכה במהלך הפלסטיני"
ליברמן: הודעת הקוורטט עשויה להתניע משא ומתן ישיר
אובמה לאבו מאזן: "נטיל וטו על מדינה פלסטינית"
נאום אובמה באו"ם: "שלום לא יושג דרך החלטות באו"ם"
מה ידרוש אובמה בתמורה? / פרופ' איתן גלבוע

ועידת דרבן הראשונה נגד גזענות, דרום אפריקה, אוגוסט 2001. AP Photo/Donald Stampfli, AP
ישראל - ורק ישראל - הואשמה בגזענות. ועידת דרבן הראשונה ב-2001/AP, AP Photo/Donald Stampfli

"כל המדינות המשמעותיות לא מגיעות לכינוס", אמר לוואלה! חדשות סגן שר החוץ, דני איילון. "המאמצים שלנו הצליחו". איילון לא מגזים: בחודשים האחרונים הודיעו אוסטרליה, אוסטריה, בולגריה, ארה"ב, צ'כיה, בריטניה, צרפת, הולנד, ניו זילנד, פולין, גרמניה ואיטליה על החרמת הכינוס, בטענה שתהליך דרבן נוצל על מנת לעודד גזענות, אנטישמיות והכחשת שואה.

"יש תמיד דילמה אם להתייחס או לא"

ועידת דרבן הראשונה התכנסה בעיר דרבן שבדרום אפריקה ב-2001 בחסות האו"ם, והייתה אמורה להציג חזית בינלאומית נגד גזענות ושנאת זרים. אולם בפועל, הפכה הוועידה במהרה למופע של דה-לגיטימצה לישראל, כשארגונים בלתי ממשלתיים השתלטו על סדר היום והובילו קו אנטי-ישראלי מובהק, במסגרתו הוגדרה ישראל "מדינת אפרטהייד" והציונות הוגדרה כגזענות.

גם ועידת דרבן השנייה, שנערכה ב-2009, הוחרמה על ידי מדינות רבות - בהן ארה"ב, קנדה ואוסטרליה - מחשש שתהפוך זירת התנגחות למתנגדי ישראל, ומדינות נוספות שלחו נציגים בדרג נמוך בלבד. באותה ועידה הופיע גם נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, שעלה על הבמה, החל לתקוף את ישראל והוביל לנטישה המונית של האולם על ידי נציגי מדינות שונות.

במקביל לאירוע המתקיים בעצרת האו"ם, יופיעו היום אנשי רוח ומשפטנים מובילים בכנס מקביל המוחה על החלטות דרבן, אותו יזם חתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל, וישתתפו בו בין היתר דורי גולד, ראש עיריית ניו יורק לשעבר אד קוץ', עורך הדין האמריקאי הידוע אלן דרשוביץ, שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, המזרחן ברנארד לואיס, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר ועוד.

"יש תמיד דילמה אם להתייחס לכינוס דרבן או לא", אמר השר אדלשטיין לוואלה! חדשות על הכינוס האלטרנטיבי, "כי עצם ההתייחסות הישראלית לכינוס מעצימה את השפעותיו. אך מכיוון שכאן מדובר בדיון מכובד, עם מומחים בעלי שם עולמי שינתחו את המצב, זה תורם להבנה שבעצם התהליך של דרבן מוביל למבוי סתום, וייתכן שבבחירה בהליך אחר - אם כל האנרגיה הזו שמושקעת באו"ם היתה מושקעת במאבק אמיתי בגזענות ובגילויי שנאה - ייתכן שהיו נפתרות בעיות אחרות בעולם".

אדלשטיין חוזה כי פרישת המדינות המשמעותיות מהכינוס תוביל בסופו של דבר לכך ש"תהליך דרבן ימות מעצמו, יאבד את חשיבותו, ויהפוך אט אט למשהו שולי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully