וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לאבו מאזן: "נטיל וטו על מדינה פלסטינית"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

22.9.2011 / 4:37

לאחר שהבהיר בנאומו מול עצרת האו"ם כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית בהכרזה חד צדדית באו"ם, נפגש נשיא ארה"ב עם יו"ר הרשות הפלסטינית והבהיר: "נהיה חייבים להתנגד לצעד כזה"

ניסיון אחרון למנוע פנייה פלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם? נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נפגש הלילה (חמישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וניסה לשכנעו להימנע מפנייה למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה כי תכיר במדינה פלסטינית. בפגישה, שארכה קרוב לשעה ונערכה במלון ה"וולדורף אסטוריה" בניו יורק, הזהיר אובמה את אבו מאזן כי אם יפנה בכל זאת למועצת הביטחון, ארצות הברית תנצל את זכותה להטיל וטו על החלטות המועצה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ויו"ר הרשות הפסלטינית אבו מאזן. Charles Dharapak, AP
"זו הייתה פגישה מאוד כנה וישירה". אובמה ואבו מאזן/AP, Charles Dharapak

אובמה אמר לאבו מאזן כי "ארצות הברית תהיה חייבת להתנגד לכל פעולה במועצת הביטחון, ובמקרה הצורך תטיל וטו", אמר דובר המועצה לביטחון לאומרי, בן רודס, לאחר הפגישה. בתגובה, אבו מאזן היה "ישיר וברור לגבי כוונותיו" ולא השתכנע להימנע מהבאת הנושא להצבעת המועצה. "זו הייתה פגישה מאוד כנה וישירה", הוסיף רודס.

"שלום לא יגיע דרך החלטות האו"ם"

לאחר הפגישה בין אובמה לאבו מאזן בה נכחה, שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, נפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני כניסתם לפגישה, טען נתניהו כי הוא עשה דבר שאף ראש ממשלה ישראל לא עשה לפניו – הקפאת הבנייה בהתנחלויות. "אני הקפאתי את הבנייה לעשרה חודשים. חיכיתי תשעה חודשים ושבוע. הפלסטינים לבסוף באו ואמרו, תמשיכו להקפיא. אני הגעתי למסקנה עם האמריקאים, שהגיע הזמן לדון בנושאים הרציניים ולנהל משא ומתן עליהם כדי להגיע לשלום. אנחנו חייבים לשאת ולתת על הנושאים האלה, אנחנו לא יכולים להמשיך לנהל משא ומתן על המשא ומתן".

לאחר הפגישה אמרו גורמים בסביבת ראש הממשלה כי הייתה זו פגישה מוצלחת מאוד מבחינתו, חיובית ובונה. השניים דנו בעיקר בסידורי הביטחון של ישראל ובכל הסדר עתידי בבקעת הירדן.

הכרזת מדינה פלסטינית - כותרות אחרונות:
נאום אובמה באו"ם: "שלום לא יושג דרך החלטות באו"ם"
הפלסטינים: נבקש לדחות ההצבעה במועצת הביטחון
סיפוק בלשכת נתניהו: "אובמה מבין חשיבות ישראל"
הפלסטינים זועמים: יפגינו במחאה על נאום אובמה


מוקדם יותר, הביע ראש הממשלה סיפוק מהעמדה האמריקאית, כפי שהוצגה בנאומו של הנשיא אובמה, אמש. "יש הבנה שישראל היא אי של יציבות בעידן של כאוס. חשיבות ישראל והשלום מובנת לנשיא ולציבור האמריקאי הרחב", נמסר מלשכת ראש הממשלה, שלא האזין לנאום אובמה בזמן אמת, משום שהיה באותה עת בפגישה עם נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, אולם בצאתו קיבל את נוסח הנאום המלא של נשיא ארצות הברית, קרא את החלקים הנוגעים לישראל והביע סיפוק מהדברים.

בנאומו הבהיר אובמה כי "שלום לא יגיע על ידי החלטות של האו"ם, אלא דרך משא ומתן". אובמה חזר על עמדות הצדדים וסיפר על התקווה שהביע בעצרת האו"ם בשנה שעברה שהשנה תהיה מדינה פלסטינית עצמאית. "ישראל צריכה לקבל ערבויות ביטחוניות, הפלסטינים צריכים לדעת מה גבולות המדינה שלהם. אני מבטיח לכם שהשאלה היא לא המטרה אליה אנחנו שואפים, אלא כיצד נגיע אליה. אין קיצורי דרך, שלום זו עבודה קשה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
"יש הבנה שישראל היא אי של יציבות בעידן של כאוס"/רויטרס

בצד הפלסטיני, לעומת זאת, התאכזבו מנאום הנשיא אובמה. חבר צוות המשא ומתן הפלסטיני וחבר המשלחת הפלסטינית לאו"ם, יאסר עבד רבו, אמר לכתבים הפלסטינים בתום הנאום כי קיים פער בין דברי השבח שחילק נשיא ארצות הברית לעמי ערב הנאבקים למען חירותם לבין הקריאה למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "ציפינו לשמוע ממנו שהחירות של העם הפלסטיני היא המפתח המרכזי של האביב הערבי ושל החירות שצריכה לכלול את כל מדינות האזור", אמר בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות "מען".

"המשא ומתן הוא דרך חשובה כדי להגיע למטרה זו, אולם המשא ומתן חייב להתבסס על עקרונות ברורים, שהם הפסקת הבנייה בהתנחלויות", הוסיף עבד רבו. "הניסיון הוכיח לנו שהמשא ומתן עם ישראל אינו רציני. הגענו לאו"ם כדי לקרוא להתערבות בינלאומית למען הצבת יסודות לתהליך השלום. מדיניות ההתחמקות חייבת להיפסק מיידית. כולנו מצפים לראות את העולם ואת ארצות הברית מביעים עמדה זו לאחר נאום אובמה ולמרות נאום אובמה". גם נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התייחס לנאום ומסר כי הפלסטינים "מוכנים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל אם זו תסכים להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותכיר בגבולות 67' כבסיס למשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully