וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מאיימת: נקפיא יחסים עם האיחוד האירופי

18.9.2011 / 11:45

בביקור בקפריסין הטורקית, אמר סגן ראש ממשלת טורקיה כי אם קפריסין היוונית תמונה ביולי כמתוכנן לנשיאת האיחוד התורנית, צפוי "משבר אמיתי", שיתבטא בהקפאת היחסים בין טורקיה לאיחוד

ארדואן פותח חזית נוספת? ההליכים לקבלת טורקיה כחברה באיחוד האירופי כבר מקרטעים כמה שנים, והתבטאותו האחרונה של סגן ראש ממשלתה בוודאי לא תועיל. בביקור בקפריסין הטורקית, איים לפנות בוקר (ראשון) בסיר אטלאי כי ארצו תקפיא את יחסיה עם האיחוד, אם קפריסין תקבל לידיה את תפקיד הנשיאה התורנית שלו, כפי שאמור לקרות בשנת 2012 בהתאם לסבב שנקבע מראש. כך דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה".

"אם שיחות השלום בקפריסין לא יניבו תוצאות, והאיחוד יעניק את הנשיאות התורנית לקפריסין הדרומית, יהיה משבר אמיתי בין טורקיה לאיחוד", צוטט אטלאי, שהתראיין לתחנת הרדיו "בייראק" המשדרת מקפריסין הצפונית, בתום ביקור שערך במדינה - שאינה מוכרת על ידי אף מדינה אחרת בעולם מלבד טורקיה. "המשבר יתבטא בכך שנקפיא את יחסינו עם האיחוד האירופי", הסביר. "אני מודיע על כך כעת, לאחר שהממשלה קיבלה את ההחלטה".

עוד על טורקיה:
האסונות של ארדואן - מסוכסך עם כל השכנים
טורקיה: "לא זקוקים לתיווך אמריקאי עם ישראל"
עמוס גלעד: "מול טורקיה יש להתכונן לגרוע מכל"
האמריקאים העבירו מסר חריף לארדואן: ”תירגע”

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. AP
ויתר סופית על הצטרפות לאיחוד? ראש ממשלת טורקיה ארדואן/AP

נשיאות האיחוד האירופי עוברת בסבב קבוע מראש בין 27 חברות הגוש, כשכל מדינה מחזיקה בה במשך שישה חודשים. הנשיאה התורנית כיום היא פולין, וב-1 בינואר תעבור הנשיאות לדנמרק - שבתורה, תעביר אותה לקפריסין ב-1 ביולי.

טורקיה וקפריסין מצויות בסכסוך ואין בינן יחסים דיפלומטיים מאז ההפיכה הטורקית בצפון קפריסין ב-1974, שבעקבותיה פלש לאי צבא טורקיה. ב-1983 הוקמה מדינת צפון קפריסין הטורקית, שזכתה להכרה של טורקיה (ורק של טורקיה), אף שלפי המשפט הבינלאומי קפריסין היוונית היא הריבונית בכל האי.

הסכסוך אף גבר ביתר שאת בתקופה האחרונה, בגלל המאבק על מאגרי הגז הטבעי במזרח ים התיכון. הקפריסאים מודאגים לא פחות מישראל מההצהרות האחרונות של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הצבת אוניות קרב באזור. "אנחנו מצפים שהקהילה הבינלאומית תגיב בתקיפות אם טורקיה תנקוט צעד נפשע כזה", אמר בשבוע שעבר נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully