וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איציק שמולי: "ועדת טרכטנברג - אפיזודה חולפת"

15.9.2011 / 11:05

הסטודנטים, הארגונים החברתיים, מארגני מחאת האוהלים והאופוזיציה - כולם לא מרוצים מהמסקנות המסתמנות של ועדת טרכטנברג. "ההמלצות - אחיזת עיניים ויריקה בפרצופם של מיליוני אזרחים"

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, התייחס הבוקר (חמישי) למסקנות המסתמנות של הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, בראשותו של פרופ' מנואל טרכטנברג, ואמר כי לפי שעה, הוועדה מסתמנת כ"אפיזודה חולפת". בראיון לגלי צה"ל, אמר שמולי כי אם המצב יישאר כפי שהוא – "המחאה תימשך".

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות:
מסתמן: טרכטנברג ידרוש מס לבכירים ולרווחי ההון
פרשנות: טרכטנברג לא יעזור למעמד הביניים
המומחים בדו"ח ביניים: "עוד 20 מיליארד לתקציב 2012"
השלב הבא של המחאה: המאהלים נאבקים על המשך קיומם

אמש פורסם כי ועדת טרכטנברג, אשר צפויה להגיש בשבועות הקרובים את המלצותיה, שוקלת בימים אלה ליישם מספר צעדים שיקלו את העול על המשפחות הצעירות במעמד הביניים. בין הצעדים הנשקלים: הפעלת חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 בהדרגה בכל הארץ, הרחבת חוק חינוך חובה לכלל הילדים בגילאי 4-5, סבסוד חוק מעונות היום בתמורה להנחה להורים, ונקודת זכות לאבות לילדים בגיל הרך, כך מסרו מקורות בוועדה. הוועדה אמורה לפרסם את מסקנותיה ערב ראש השנה.

"אנחנו מדברים על תוספת של 20 מיליארד"

ראש הצוות המייעץ לראשי המחאה החברתית, פרופ' אביה ספיבק, התייחס אף הוא למסקנות המסתמנות של הוועדה ואמר כי הן עונות באופן חלקי בלבד על הדרוש תיקון. "הוועדה מדברת על תוספת של ארבעה מיליארד שקל לצורך מימון דרישות המוחים", אמר ספיבק בראיון לגלי צה"ל, "אנחנו מדברים על 20 מיליארד".

עוד עולה מהדיווחים לגבי מסקנות הוועדה, כי היא נערכת לקיצוץ של 1-3 מיליארד שקלים בתקציב השנתי של מערכת הביטחון למימון חלק מהמלצותיה. צעדים נוספים שנשקלים הם העלאת שיעור המס על רווחי הון, הקפאת הורדת מס חברות ואף העלאתו, ומיסוי משכורות גבוהות במיוחד. במקביל, יורחב מס ההכנסה השלילי כדי למנוע מצב של עוני במשפחות בהן שני בני הזוג עובדים. הוועדה מתכוונת להציע הנהגת יום לימודים ארוך בכלל מערכת החינוך בהדרגה. בתחום הדיור, תעודד המדינה השכרת דירות בפיקוח למשפחות מהמעמד הבינוני שמשתכרות עד 15 אלף שקל בחודש. נשקלת גם האפשרות למתן נקודות זיכוי במס הכנסה לאבות עובדים עם ילדים קטנים.

דפני ליף בביקור בבניין נטוש ברחוב שטרן בירושלים אליו נכנסו פעילי מאבק מחאת האוהלים, ספטמבר 2011. עומר מירון
אין לוועדה את המנדט המתאים לחולל שינוי עמוק. דפני ליף/עומר מירון

מפלגת קדימה התייחסה אף היא להמלצות הוועדה ונמסר בהודעתה כי ההמלצות הן "אחיזת עיניים ומהוות יריקה בפרצופם של מיליוני ישראלים". בהודעה ששיגרה המפלגה נמסר, כי "הבשורה החיובית בענייני החינוך לא מסתירה את הוואקום האדיר שמותירה בנושאי דיור, תחבורה, המיסוי המכביד על מעמד הביניים והשוויון בנטל - ומקבעת את סדרי העדיפויות העקומים של ממשלת נתניהו שהוציאה את ההמונים לרחובות. נתניהו וממשלתו משרתים אינטרסים סקטוריאליים במקום לייצג את הרוב הדומם- שהפסיק לשתוק - והיא לא תצליח בניסיונותיה לרפא בפלסטר מחלה עמוקה של קריסת מעמד הביניים תחת עול הממשלה".

הארגונים החברתיים הגיבו אף הם למסקנות המסתמנות ואמרו כי הן "אינן מהוות התקדמות ליצירתה של חברה צודקת יותר ולמדינה הדואגת לאזרחיה". מהפורום לצדק חברתי נמסר עוד כי " ללא הגדלת תקציב משמעותית לא יהיה שינוי ממשי. עליבות ההמלצות, חוסר הנכונות להשקיע כספים חזרה באזרחי המדינה, טיפול קוסמטי בבעיית הדיור והתעלמות מוחלטת מהשכבות המוחלשות מוכיחות את שטענו לאורך כל הדרך, אין לטרכטנברג מנדט לשינוי חברתי. תפקידה של הוועדה כנראה היה תפקיד של יחצ"ן. עמדת ראש הממשלה ושר האוצר הייתה ונשארה השארת המצב הקיים".

גם דפני ליף, מראשי מחאת האוהלים, התייחסה אמש להמלצות ואמרה כי הן "איששו את החששות שהבענו כבר לפני שבועות, שלפיהן אין לוועדה את המנדט המתאים לחולל שינוי עמוק בשיטה החברתית-כלכלית בישראל – הסיבה שהוציאה מאות אלפים לרחובות במהלך הקיץ האחרון". עוד אמרה ליף כי חלק מהמסקנות בהחלט משמחות וחשובות אך עם זאת, הוסיפה כי "באופן כללי המסקנות לא מהוות בשורה של ממש ולא מסמנות את שינוי הכיוון הנדרש – לא מבחינת הנושאים המטופלים ולא מבחינת היקף המימון. לא בשביל שינוי כל-כך חלקי וזמני יצאו ההמונים לרחובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully