וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות ועדת המומחים: "חינוך חינם מגיל חצי שנה"

14.9.2011 / 14:43

המומחים שהתנדבו לייעץ לראשי המחאה על יוקר המחייה מציגים מסקנות ביניים, בעיקר בנושא החינוך. פרופ' יוסי יונה: "הדו"ח משקף ההרס והחורבן שנוצר בחברה הישראלית בעשורים האחרונים"

ועדת המומחים לנושא מצוקת יוקר המחיה בראשותו של פרופ' אביה ספיבק ופרופ' יוסי יונה מתכנסת בשעה זו (רביעי) במכללה האקדמית תל אביב-יפו, שם יוצגו מסקנות הביניים של הוועדה. במהלך החודש האחרון סיירו חברי הוועדה באופן אינטנסיבי בין המאהלים השונים ונפגשו עם הפעילים בתחומים השונים – חינוך, רווחה, כלכלה ועוד.

יו"ר קבוצת החינוך בוועדת המומחים, פרופ' יצחק קשתי, צפוי להציג שלוש מסקנות עיקריות בדיון: האחת, הקמת גוף חדש שייקרא "נציבות החינוך בישראל" שמטרתו ליצור גוף תרבותי בו יוצגו התנודות החינוכיות והתרבותיות בישראל, גוף בו יהיו שותפים נציגים מכל זרמי החינוך. הגוף ינהל דיונים במטרה להתוות מדיניות חינוך ולבחור תכני חינוך עבור משרד החינוך שיבצע התוכניות הלימודיות. מדובר למעשה בשינוי בעבודתה של המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך שאחראית על בניית תכוניות הלימוד.

עוד בנושא:
שורת מומחים התגייסו למאבק: "שעה היסטורית"
טרכטנברג בעד יועצי המחאה: "אין מונופול על חוכמה"
טרכטנברג במאהל בתל אביב: "אתם תעשו את השינוי"

פרופ' קשתי הסביר כי "משרד החינוך הוא למעשה גוף שמונע על ידי עניינים פוליטיים לא ראויים, בין השאר בקביעת תכניות הלימודים, והדבר קשור להחלפתו של שר החינוך בממוצע מדי שנתיים, ועקב כך שינוי בתוכניות הלימוד בהתאם לנטייה הפוליטית של שר החינוך".

בנושא החינוך הציבורי, הוועדה תציע שהוא ימומן במלואו אך ורק על ידי המדינה, ותבקש דחייה מוחלטת של מימון בתי ספר פרטיים על ידי המדינה. כמו כן בית ספר שידחה תלמידים מסיבות מסוימות לא ימומן על ידי המדינה. הכוונה היא בעיקר לבתי ספר פרטיים.

כמו כן, פרופ' קשתי ימליץ על יישומו והרחבתו של חוק חינוך חינם מגיל חצי שנה ועד ללימודי תואר ראשון, במסגרתו יוטל פיקוח ותינתן הכשרה למטפלות וגננות.

"ועדת טרכטנברג איננה מיועדת לציבור"

פרופ' יוסי יונה אמר לפני הדיון כי "היום יוצגו מסקנות בתחומי חינוך, רווחה, תעסוקה ובריאות, נושאים של דיור וכלכלה, מנהל ציבורי ומשפטי לא יוצגו היום. יוצג דו"ח חלקי ביותר בתחום הכלכלה". פרופ' יונה, ראש הוועדה, הוסיף כי מדובר בדוחות ביניים לא סופיים וכי הוועדה ממתינה לבקשות וטענות נוספות מהארגונים החברתיים.

"דו"ח הביניים שיוצא היום משקף את ההרס והחורבן שנוצר בחברה הישראלית בעשורים האחרונים. בהשוואה למדינות ה-OECD, בתחומי חינוך, רווחה ובריאות, ההוצאה הממשלתית בישראל נמוכה באופן משמעותי, מצב זה מסביר את מדיניות ההפרטה הנהוגה בישראל בה נעשית פנייה למגזר הפרטי לשם מימון ומשום כך נוצר אי השוויון החברתי - בגלל שברגע שזה עובר למגזר הפרטי יש פחות פיקוח".

פרופ' יונה התייחס גם לוועדת טרכטנברג ואמר כי "ועדת טרכטנברג איננה מיועדת לציבור, אלא לממשלה. היא תואמת את צרכי הממשלה ולא את צרכי הציבור, דו"ח טרכטנברג יהיה דו"ח כלכלי, ואילו הדו"ח שלנו הוא דו"ח חברתי. שר האוצר בימים האחרונים מבקש 'להנמיך ציפיות' בהתייחסו לשינויים החברתיים האפשריים ואנחנו מבקשים להעלות ציפיות. יעדי הממשלה לא צריכים להיות נמוכים, אלא גבוהים וחברתיים יותר", אמר פרופ' יונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully