וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לאסון התאומים: מאות קונספירציות ברשת

עשר שנים לאחר מתקפת הטרור ב-11 בסטפמבר 2001, רשת האינטרנט מוצפת במאות תיאוריות קונספירציה. מאשמת היהודים ועד תיאוריית הפיצוץ המבוקר של המגדלים: אלה הקונספירציות הפופולריות

בשנת 2008 ערך גוף מחקרי בינלאומי סקר ב-17 מדינות שאינן ארה"ב. בסקר, בו השתתפו 16,063 אנשים, נשאלו המשתתפים מי לדעתם אחראי לפיגועי ה-11 בספטמבר. 46% ענו "אל קאעדה". 15% אמרו שהם מאמינים כי הממשל האמריקאי הוא זה שעומד מאחורי הפיגוע הגדול ביותר בשטח המדינה. 7%האשימו את ישראל, ו-7%נוספים האשימו גוף אחר. רבע מהמשתתפים אמרו כי אינם יודעים מי אחראי.

על פני הדברים, זה לא מה שהיה אמור לקרות. פיגועי 11 בספטמבר התרחשו אמנם לפני שיצרניות הטלפונים הסלולריים שמו לכולנו מצלמות וידאו מתקדמות בכיסים, אך בשנת 2001 לאמריקאים רבים כבר הייתה מצלמה. והם צילמו. אלפי שעות חומר יש לנו מהאירועים - כל רגע, כל זווית מתועדים. אז מאיפה מגיעות כל התהיות?

פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, מגדלי התאומים, ניו יורק. רויטרס
פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, מגדלי התאומים, ניו יורק/רויטרס

דווקא משם, כנראה. מעולם הטכנולוגיה. בעבר, היה כל זה עניין של אמונה - אם לא נכחתם באירוע, האפשרויות היחידות שלכם היו להאמין או לא להאמין לעדויות של אנשים אחרים. היום מאפשרות העדויות המצולמות לראות - אלא אם אתם מאמינים שכל הסרטונים זויפו - מה בדיוק קרה. אבל האמת היא בעיני המתבונן, והמתבונן לא תמיד מומחה.

לרגל עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר, אספנו עבורכם את תיאוריות הקונספירציה הנפוצות ביותר מתוך מאות - ואנחנו לא מגזימים כאן - שמסתובבות ברשת כיום. הורדנו את אלה שמאשימות את היהודים (הידעתם, 4,000 יהודים לא הגיעו לעבודה בבנייני התאומים באותו בוקר! זקני ציון התקשרו לכולם והודיעו לא לבוא!), וחייזרים (הידעתם, 4,000 אנשי מאדים לא הגיעו...).

תיאוריית הפיצוץ המבוקר

תיאוריית הקונספירציה הפופולרית ביותר כיום היא, ללא ספק, זו שטוענת כי נפילת בנייני התאומים ובניין 7 של מרכז הסחר העולמי היו אירועים מבוקרים. המאמינים בתיאוריה הזו נוהגים להראות איך דברים עפים החוצה במהירות מהמגדלים עת הם נופלים, כהוכחה לכך שמדובר בפיצוץ. הם גם מזכירים שבראיון לרשת CBS, אמר הבעלים של בניין 7, לארי סילברסטין, אמר כי הוא רוצה ש"ימשכו" את הבניין (באנגלית הביטוי הוא To Pull). כמו כן, לטענתם זו הפעם הראשונה בה גורדי שחקים נפלו בגלל פגיעה שכזו.

מי שמנסה להפריך את התיאוריה הזו מסתמך, בדרך כלל, על כמה נקודות. באשר לטענת "הפעם הראשונה", נהוג להזכיר כי אף גורד שחקים אחר לא נפגע על ידי מטוסים שנעו במהירות של 800 קמ"ש. באשר לדברים שעפו החוצה במהירות, ההסבר הוא כי מדובר בחלקיקים קלים וציוד משרדי שנדחפים החוצה על ידי בניינים שנופלים. ובכלל, פיצוצים מבוקרים נהוג להתחיל מהקומות התחתונות של בניין, ואילו במקרה של התאומים רואים בבירור כי הקריסה מתחילה מלמעלה. אך מה באשר לסילברסטין? קונספירציה? לא באמת. כל מה שהוא אמר, וזה נאמר למפקד כוחות כיבוי האש, הוא שלא צריך לסכן עוד חיי אדם, והוא מוכן לכך ש"ימשכו את הבניין". והוא התכוון למשיכה, תרתי משמע - הרס מבוקר באמצעות כבלים ובולדוזרים, שמקובל כשבניין מהווה סכנה - לא לפיצוץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

דעת המומחים גורסת כי מגדלי התאומים נפלו לאחר שהקומות מעל למקום הפגיעה החלו לקרוס על הקומות שמתחת לאזור הפגיעה. עמודי התמיכה של הבניינים התעקמו פנימה, והקומות העליונות פשוט החלו למחוץ את הבניינים.

המגזין האמריקאי הנחשב Popular Mechanics מעדכן מדי שנה את הספר שהוציא ב-2006, שעוסק כל כולו בהפרכת מיתוסים הקשורים ל-11בספטמבר. בין השאר, מסביר המגזין בפרטי פרטים למה כל תיאוריות הפיצוץ המבוקר אינן נכונות.

הקונספירציה הגדולה

אין ספק בכך שעצם ההצלחה של הפיגועים - חטיפת מטוסים וריסוקם - הוא כשלון של מערך המודיעין האמריקאי. אך יש מי שטוענים כי כאן לא נגמר הסיפור. יש הטוענים כי בממשל בוש ידעו ולא עשו כלום - חיכו להזדמנות להכריז מלחמה על מדינה כמו עירק ולהשתלט לה על הנפט. ויש הטוענים כי הממשל לא רק שידע, אלא גם פעל כדי להוציא את הפיגועים לפועל. כך, אוהבים חובבי תיאוריות הקונספירציה לטעון כי דיק צ'ייני, שהיה באותה התקופה סגנו של בוש, הורה שלא לתקוף את המטוסים שנחטפו ולא להפילם.

אז כן, אין הוכחות למעורבותו של סגן נשיא ארצות הברית במזימה של אל קאעדה. אך יותר מכך, נהוג לציין כי כדי שמזימה בחסות הממשל תצליח, היא צריכה הייתה לכלול לא מעט אנשים. ואלה, על פי ניסיון העבר, לא שורדות. זוכרים את ווטרגייט? זוכרים את אנרון? קבוצות קטנות של בני אדם יכולות לשמור סוד, במיוחד אם הוא תואם את השקפת העולם שלהם. קבוצות גדולות, ועוד סוד כה גדול כמו מעורבות של ארה"ב ברצח אלפים מאזרחיה? נשמע, איך לומר, קונספירטיבי למדי.

גרעין של חשד

הטענה הקונספירטיבית האחת שהיה קשה להפריך נוגעת דווקא לאנשי עסקים. בימים שלפני הפיגוע היקף המסחר במניות של שתי חברות התעופה שמטוסיהן נחטפו - American ו-United, היה הרבה יותר גבוה מהרגיל. וכאן, איך שלא תסתכלו על זה, קשה מאוד לטעון שהדבר לא קרה - הוא מתועד.

ולמעשה, הוא גם נבדק, כשאחת התיאוריות הייתה לכך שהחוטפים עצמם ניסו להדליף ידיעות כדי להגביר את עוצמת הנפילה של הבורסה האמריקאית. אך בדיקות שנעשו מעלות כי לא החוטפים, כי אם רשימת תפוצה אינטרנטית פופולרית היא זו שגרמה להיקף מסחר החריג, וגם לשאר העסקאות נמצא הסבר. רק שכאן, ובכן, ההסבר אינו מדעי, אלא כזה שמסתכם על האפשרות ל"צירוף מקרים". וכך שוב הגענו לעניין של אמונה.

ובמה אתם מאמינים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully