וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת הפסיכומטרי: פחות שינון מילים, פחות זמן לפרק

ועדת החינוך תדון היום ברפורמה המתוכננת בבחינה הפסיכומטרית. השינויים הצפויים: אוצר המילים הידוע לשמצה יוסר, ויתווסף פרק בהבעה בו יתבקשו הנבחנים לכתוב חיבור בשפת אמם

ועדת החינוך של הכנסת תדון הבוקר (ראשון) ברפורמה המתוכננת בבחינה הפסיכומטרית. השינויים הוצעו על ידי חברת הכנסת רונית תירוש (קדימה) בשיתוף עם המרכז הארצי לבחינות והערכה, וחברי המועצה המדעית הבינלאומית היושבים בו.

ההצעה גובשה לאחר טענות שהועלו, לפיהן ההכנה לבחינה דורשת שינון מיותר של אוצר מילים, וכי הבחינה אינה מותאמת לחומרי לימוד שונים. לאחר סבב דיונים גובשה ההצעה, שמטרתה לחזק את תכני הבחינה לתכנים הלימודיים הרלוונטיים כיום, ולשם כך ייערכו מספר שינויים במבחן.

על פי הרפורמה המוצעת, מתכונת המבחן תכלול שלושה תחומים מרכזיים, המתבססים על שלוש מיומנויות יסוד הנדרשות בכל תחום אקדמי: מיומנות מילולית, כמותית ואנגלית. עוד מוצע כי בתחום הלימודי של המתכונת החדשה, יושמטו השאלות הכוללות שינון אוצר מילים. בגלל החשיבות שיש למיומנות ההתבטאות בכתב, תתווסף מטלת כתיבה למבחן המילולי, וכל הנבחנים יתבקשו לכתוב חיבור בשפת אמם.

אם תאושר, הרפורמה תיושם באוקטובר 2012

על מנת להימנע מהארכת הבחינה, יקוצרו שמונת הפרקים בחמישית. הזמן שיוקצב לכל אחד מהם יעמוד על עשרים דקות, בניגוד ל-25 הדקות המוקצות כיום לכל פרק. למטלת הכתיבה יוקצו שלושים דקות.

במטרה להגדיל גם את הרלוונטיות של הציון המחושב לתחום הלימוד אותו מבקש המועמד ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בעתיד, לכל מבחן יחושבו שני ציונים סופיים חדשים. הציון הראשון הוא עבור מיון הומני, שבו לתחום המילולי יהיה משקל של 60%, לפרק הכמותי 20% ולפרק באנגלית - 20%. הציון השני יהיה מיון ריאלי. בו, לתחום הכמותי יינתן משקל של 60% - ולשני הפרקים האחרים משקל של 20%. המוסדות ישתמשו בציון המתאים לדעתם לתחום המבוקש. הציונים אמורים להיכנס לתוקף כבר בחודש אוקטובר הקרוב, והרפורמה צפויה לפעול במלואה החל מאוקטובר 2012.

כמו כן, ישנו סיכוי שהמבקשים להתקבל לאוניברסיטאות ולמכללות ייאלצו לעמוד בפני מיון נוסף. המרכז הארצי לבחינות והערכה שוקל אפשרות לפיה כל מוסד אקדמי, יוכל לבחון את המועמדים בשתי בחינות נושא נוספות, שישתקללו עם ציוני הפסיכומטרי והבגרויות שלהם: בחינה במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות לימוד, ובחינת שליטה בשפה העברית.


עוד על הבחינה הפסיכומטרית:
דיון נוסף בכנסת: הפיקוח על מכוני הפסיכומטרי
”חיבור בפסיכומטרי יפגע בציונים ובתלמידים"
פסיכומטרי לעשירים: מי יסבסד את עלות הבחינה?
”יש לתקן את ההטייה התרבותית בפסיכומטרי”

לפנייה לכתב: bobi1979@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully