וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50% מהמורים ייקבלו מענק של עד 8,000 ש' בשנה

מירב ארלוזורוב וליאור דטל

23.5.2011 / 8:28

במסגרת ההסכם שנחתם בין האוצר למורים על מודל תוספת השכר, יתוגמלו המורים בפעם הראשונה על פי ביצועים, ויקבלו מענק הצטיינות שנתי שסכומו עד 8,000 שקלים

50% מהמורים בתיכונים יקבלו מענק הצטיינות שנתי של עד 8,000 שקל - כך סוכם בין משרדי החינוך לאוצר. סיכום זה מהווה את פריצת הדרך במו"מ על החתימה של רפורמה עוז לתמורה בתיכונים. יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, ביטל עקב זאת את איומו שלא ליישם את הרפורמה.

מדובר בהסכמה יוצאת דופן של משרדי האוצר והחינוך, שהושגה בעקבות לחץ שהפעיל ארז. במסגרת רפורמת עוז לתמורה, הסכים ארז להגדלת מספר שעות העבודה השבועיות של המורים מכ-24 לכ-40, וזאת בתמורה לתוספת שכר של כ-52% לשכר המורים (התוספת ברפורמה היא 42%, ובנוסף יקבלו העלאה של 10% כחלק מהסכם השכר במשק בשל שחיקת השכר). שעות העבודה הנוספות יהיו עבור שהייה בבית הספר ולימודים בקבוצות קטנות.

בנוסף, נכלל ברפורמה סעיף של מסלולי קידום מקצועיים, שבו יוכלו המורים לקבל תוספת שכר מצטברת של עד 30%. בנוגע לסעיף זה התגלעה מחלוקת בין האוצר למורים, לאחר שהאוצר דרש כי מסלול זה יחליף את מסלולי הקידום הקיימים של המורים, המבוססים על וותק. בשל המחלוקת הזו כמעט קרס בחודש שעבר המשא ומתן על הרפורמה.

בסוף השבוע הושגה פריצת הדרך. במשא ומתן הוסכם לשמור על חלק ממסלולי הקידום הקיימים של המורים הוותיקים, כך שגמולי ההשתלמות יינתנו לוותיקים בלבד ולא לחדשים.

מי מוגדר כמצטיין?

בנוסף, הוצע לארז מנגנון של פירמידת תמרוץ למורים מצטיינים. על פי הפירמידה, ייקבעו קריטריונים למדידת ההצטיינות, ו-10% מהמורים יקבלו מענק שנתי של 8,000 שקל; 20% מורים נוספים יקבלו מענק שנתי של כ-5,000 שקל; ו-20% אחרים יקבלו מענק של 3,600 שקל. המורים שלא יוגדרו מצטיינים לא יקבלו מענק.

ההצעה, המבוססת על מנגנוני תגמול של עובדים על פי ביצועים, לא התקיימה עד כה במערכת החינוך - והפתיעה את ארז ואת ראשי הארגון. בסופו של דבר הם הסכימו לקבלה.

רפורמת אופק חדש, שבוצעה בבית הספר היסודיים, אינה כוללת מנגנון של פירמידת הצטיינות. עם זאת, במשרדי האוצר והחינוך לא פוסלים על הסף אפשרות להכליל רכיב דומה גם בבתי הספר היסודיים במסגרת המו"מ על המשך הרפורמה ביסודיים ב-2013.

המו"מ על רפורמת עוז לתמורה עדיין לא הסתיים, והרפורמה אינה חתומה. עם זאת, התקווה היא כי פריצת הדרך שהושגה בסוף השבוע הסירה את מרבית המכשולים.

בעקבות ההבנות, הצדדים ממשיכים בימים אלה במו"מ במאמץ לסיימו עוד השבוע, ולחתום על ההסכם בשבועות הקרובים. אתמול התקיימה פגישה נוספת בין הצדדים.

ככל הנראה, התגמול הדיפרנציאלי יינתן על סמך תשומות ותפוקות, אך עדיין לא ברור על פי אילו קריטריונים ייבחרו המורים המצטיינים. משרד החינוך פיתח תוכנית להערכת מורים, שלפיה מורים יוערכו לפי מחויבותם לעבודה ולתלמידים, הידע שלהם, שיתוף פעולה עם יתר המורים, אופן בניית מערכי השיעור והערכות של עמיתים ומנהלים.

עם זאת, לא ידוע אם ייעשה שימוש במודל זה כדי לבחור את המורים המצטיינים. בנוסף, ככל הנראה, ארגון המורים ידרוש לשתף נציגים מטעמו בגוף שייקבע כיצד יחולקו המענקים.

מנגנון של חלוקת תגמולים קיים כיום ברשת אורט, שבה ניתנת תוספת של כ-5,000 שקל לכ-10% מהמורים.

מארגון המורים לא נמסרה תגובה. שר החינוך גדעון סער, אמר בתגובה להסכם הפשרה המתגבש עם ארגון המורים כי הוא "מקווה שההסכם הזה יהיה פרק חדש למערכת החינוך וביחסים בין ארגוני המורים". סער אמר את הדברים בסוף השבוע בכנס המורה של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully