וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזכאות לבגרות: שוהם מובילה, ביתר עילית בסוף

16.5.2011 / 16:22

הרשויות המקומיות קיבלו את נתוני הזכאות לבגרות לשנת הלימודים תש"ע. היישוב שוהם בראש עם 85.5% הצלחה. בני ברק וביתר עילית סוגרות את הרשימה. ת"א מובילה בקרב הרשויות הגדולות

משרד החינוך העביר היום (שני) לרשויות המקומיות את שיעור הניגשים והזכאים לתעודת בגרות לשנת הלימודים תש"ע. מהנתונים עולה כי הרשות שבה נרשם אחוז הזכאים הגבוה ביותר היא שוהם עם 85.5%. במקום השני כוכב יאיר עם 85.46% ובמקום השלישי גבעת שמואל עם 82.73%. בסוף הרשימה: ג'יסר א-זרקא עם 12.5%, בני ברק עם 9.82% וביתר עילית עם 6.51%.

ראש המועצה המקומית שוהם, בה אחוז הזכאות לבגרות הוא הגבוה בישראל, אמר היום כי "לא מדובר בתוצאה חד פעמית אלא בעשור בו אנחנו מובילים את טבלת הזכאות הבגרות בישראל. הנתון היותר חשוב הוא שכמעט 100% מהתלמידים ניגשו לבגרות, אנחנו נלחמים על כל תלמיד". המועצה המקומית שוהם משקיעה 50% מתקציבה בחינוך לעומת 35% ממוצעים בשאר המועצות. "מדינת ישראל משקיעה בתלמידי הפריפריה 50% יותר בתלמיד ממוצע בשוהם, העניין הוא לא רק המשאבים, להצלחה בחינוך יש היבטים סוציאליים וניהוליים".

מחזיק תיק החינוך בביתר עילית, ישראל תיק, הגיב אף הוא לממצאים לפיהם ישובו הוא בעל הזכאות הנמוכה ביותר בבגרות. תיק אמר בתגובה כי "התוצאות לא מעידות על רמת התלמידים שלנו שרובם נבחנים במבחני חוץ, מבחנים מקבילים לבגרויות שנכתבים על ידי מכון סולד שכותב גם את מבחני הבגרות. אני מקווה שבשנים הקרובות משרד החינוך יאשר את מבחני החוץ כמבחנים תקפים לכניסה לאקדמיה, כי יש לשמור על הנחייתם של גדולי התורה שלא מאשרים לתלמידים חרדים לגשת לבגרות".

גם אברהם טננבוים, מזכיר עיריית בני ברק הגיב לפרסום שבעירו רק 9.82% מהתלמידים זכאים לתעודת בגרות. בתגובתו אמר טננבוים כי "מי שמסר את הנתונים לתקשורת לא דאג לעדכן את המציאות האמתית, שמתוך 16,112 תלמידים בעיר בגיל התיכון – 14,017 הינם תלמידי המגזר החרדי- ישיבות ובתי-ספר בית-יעקב לבנות- שלא משתתפים כלל, מטעמים עקרוניים, בבחינות הבגרות, ורק 2,954 ניגשים לבגרות". טננבוים הוסיף כי "לצערנו, כל הניסיונות של העירייה לדרוש ממשרד החינוך לחדול מהפצת נתונים שאינם משקפים את המציאות עולים בתוהו, והדבר מעורר סימני תמיהה גדולים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתונים: דור הרשקוביץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

35% מהתקציב מהרשויות המקומיות

מבין הרשויות הגדולות, תל אביב ניצבת בראש הרשימה עם 70.18%, אחר כך חיפה עם 68.74% ובאר שבע עם 60.72%. הרשות המקומית שבה נרשמה העלייה הגבוהה ביותר בזכאות לבגרות בשנה החולפת היא מועצה מקומית עמק הירדן, בה נרשמה עלייה של 22.44%.

עוד עולה מהנתונים כי לצד שיפורים משמעותיים בהישגים של חלק מהרשויות, ניתן לראות פער עצום של 79% בין הרשות שהשיגה את מספר הזכאים הגדול ביותר בשנת הלימודים תש"ע לעומת זאת שהשיגה את הנמוך ביותר. פער זה גדל בכמעט 6% לעומת השנה שעברה. מצב החינוך במודיעין עילית הורע מאוד בשנה האחרונה. שם נרשמה ירידה של קרוב ל16% באחוז הזכאות לעומת תשס"ט.

סקר הזכאים של משרד החינוך נערך ברשויות מקומיות שמספר תושביהן גדול מ-10,000. בישראל, 35% מתקציב החינוך ניתן על ידי הרשויות המקומיות והשאר על ידי משרד החינוך. בשל כך, לרשות חזקה כלכלית יש יתרון מובנה על פני רשות חלשה. יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, אמר כי "במדינת ישראל אין מדיניות תקציבית, כי אין ממשל בישראל. מי שמושל ומי שמחלק תקציבים הם הפקידים. קיצוץ רב השנים במערכת החינוך העל-יסודית ניכר בדו"ח הזכאות שמפרסם משרד החינוך, לפיו במקומות שבהם יש עירייה חלשה, הרי שמצב החינוך בה גרוע".

בוחבוט נתן כדוגמה את הרשות המקומית מעלות-תרשיחא שבראשה הוא עומד. לדבריו, "אם אני מתחזק את בתי הספר בעלות של חמישה מיליון שקלים, משרד החינוך משתתף בשיעור של 800 אלף שקל בלבד. מדינת ישראל מדורגת ראשונה במדינות ה-OECD מבחינת אחוז התמיכה של הרשות המקומית במערכת החינוך".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתונים: דור הרשקוביץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully