וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: השוטרים בישראל מעדיפים שימוש בכוח

רמי שני

14.3.2011 / 12:55

לא רק השוטרים - גם האזרחים מאמינים כי שימוש בכוח הוא חלק לגיטימי מעבודת המשטרה - כך קובע מחקר שבוצע במכללה האקדמית באשקלון. ע"פ המחקר, לשוטרים אין אמון במערכת המשפט ובציבור

"השוטרים בישראל מאמינים כי ללא שימוש בכוח, לא יוכלו להשיג את המטרה שלשמה הם פועלים" - כך הסבירה היום (שני) ד"ר אפרת שוהם, סגנית ראש המחלקה לקרימינולוגיה במכללה האקדמית באשקלון. שוהם הצביעה על מחקר שערכה בהשתתפות מאות בני אדם, בהם מאה שוטרים, מאה לוחמי משמר הגבול וכן קבוצת ביקורת של מאה אזרחים, ואמרה כי "אחד הממצאים שראיתי בקרב האזרחים, קבע כי גם הם חושבים שהשימוש בכוח הוא חלק לגיטימי מעבודת המשטרה".

מחקרה של שוהם בחן את הלגיטימציה שנותנים שוטרים ולוחמי מג"ב לפעילות אלימה. לדבריה, השוטרים שהשתתפו במחקר, לא האמינו כי יוכלו להשיג את מטרות תפקידם רק בדרכים לגיטימיות. היא הוסיפה כי "לא נמצא הבדל בעניין הזה בקרב שוטרי מג"ב או שוטרים 'כחולים'". שוהם ציינה גם כי כחלק מהלגיטימציה שהם חשים כלפי אלימות מצדם, השוטרים מאמינים כי התלונות הנוגעות לאלימות שוטרים צריכות להיחקר על ידי המשטרה, ולא על ידי גורם חיצוני. "השוטרים בטוחים שמערכות פיקוח שונות שמופעלות כלפיהם, פוגעות ביכולת שלהם לבצע את תפקיד ביעילות", סיפרה.

בנוסף, שוהם ציינה כי "המרכזיות של הכוח כאמצעי להשגת מטרה הולכת וגדלה", בין היתר בשל העובדה שהמשטרה תופסת עצמה כגוף הפועל מתוך "אוטונומיה מקצועית", וללא פעילות המשך מצד בית המשפט. לפי המחקר, השוטרים מאמינים עוד כי מפקדיהם הבכירים לא מבינים את הסיטואציה שבה הם נמצאים פקודיהם בשטח: "נראה כי הניכור מהאזרחים ומבית המשפט, הופך להיות ניכור משולש. כמו למשל במקרה 'השוטרים הנוקמים' בנהריה: התחושה הייתה כי אף אחד לא מבין את הסיטואציה שבה היו השוטרים".

שוהם סיפרה על המחקר בצאתה מפגישה של תלמידי המחלקה עם מפכ"ל המשטרה המיועד, ניצב יוחנן דנינו. סטודנטים שהיו במפגש אמרו כי שוהם סיפרה לדנינו על מחקרה, וכי הם הבינו מדברי תשובתו, כי לתושבים בישראל אין אמון במשטרה: לדבריו, רק לאחד מכל ארבעה ישראלים יש אמון במשטרה. עם זאת, דנינו ציין כי "אנו פועלים בנחישות להתמודד עם הפשיעה ולהגביר את תפישת העבריינים", ובכך להעלות את אמון הציבור בכחולי המדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully