וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הרבנות הראשית תחזיק במונופול על הגיור?

קרע עם יהדות העולם, או הקלה בהליכי הגיור. ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את התיקון לחוק הגיור, וביהדות התפוצות מוחים על הכוונה לא להכיר בגיורים רפורמיים. "דיל פוליטי שיסגור את הדלת בפני מי שרוצה להיכנס לעם היהודי"

האם הרבנות הראשית בישראל תקבל לידיה את הסמכות הבלעדית על סוגיית הגיור? וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום להעביר לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) לתיקון חוק הגיור. לפי הצעת החוק הסמכות לגיור תהיה בידי הרבנות הראשית בלבד, ואחת המשמעויות המרכזיות של ההצעה זו היא קרע עם יהדות התפוצות. כ-85% מיהדות התפוצות מורכב מקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות והליך הגיור שהם עוברים ומעבירים לא יוכר בארץ. מצד שני ה"גזר" בהצעת החוק היא הקלה באופן משמעותי על אזרחים ישראלים המבקשים לעבור גיור בישראל.

הצעת החוק של רותם כוללת ארבעה סעיפים – האחריות על נושא הגיור תועבר לידי הרבנות הראשית. רבני הערים יוכלו לערוך גיורים, ובכך יגדל משמעותית מספר המקומות בהם ניתן לערוך גיור והדבר יקל על העומס. מועמדים לגיור יוכלו לבחור את המקום בו יעברו גיור ובכך להגיע לרב המקל יותר ולא מחמיר בסוגיות הגיור. הסעיף הנוסף קובע כי לא יהיה כל תוקף לביטול גיור שנערך על ידי בית דין מיוחד. סעיף זה למעשה מקל על מי שהוטל ספק בגיור האורתודוקסי שעבר, ובכך ייפסקו ביטולי הגיורים כפי שהיה בחודשים האחרונים.

הצעת החוק של רותם שנויה במחלוקת לא רק בעולם היהודי ובקרב יהודי התפוצות, אלא גם בתוך הקואליציה ובאופוזיציה. בעבודה הודיעו כי הם יתנגדו להצעת החוק כפי שהיא מנוסחת כעת. חברת הכנסת עינת וילף (עבודה) אמרה הבוקר לפני הדיון על החוק בוועדה כי "מדינת ישראל צריכה לזכור שחקיקה בתחום הגיור הינה בעלת משמעות ליהודים בכל העולם. איני יכולה להבין מדוע יהודים שעלו לישראל על פי חוק השבות, ורואים עצמם יהודים, נזקקים לעבור גיור נוסף. אני מתביישת שחברי כנסת נבחרים במדינה הציונית מתבטלים בפני הרבנות. לשמחתי, סיעת העבודה החליטה פה אחד להתנגד להצעת חוק הגיור".

ממפלגת קדימה נמסר כי היא תומכת בהקלה על תהליכי הגיור ובהרחבת סמכויות רבני הערים, אך השינויים וההחמרות שנעשו בחוק הם תוצאה של דיל פוליטי לא כשר שיסגור את הדלת לאלה שרוצים להיכנס לעם היהודי. במקום שהמדינה והכנסת תשמשנה כגשר בין ישראל והתפוצות, הקואליציה מתכוונת היום להעביר חוק שיעמיק את הקרע בין ישראל והתפוצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully