וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: "חנינה למפונים - למנוע קרע בעם"

21.6.2010 / 12:57

בתגובה לעתירה שהוגשה נגד חוק החנינה למפוני ההתנתקות טוענת הפרקליטות כי המהלך נועד לפתוח דף חדש ביחסי השלטון והמתנחלים. המדינה: "אחים אנחנו, גם בשוך הסערה"

חוק החנינה למתנגדי ההתנתקות נועד לפתוח דף חדש ביחסי השלטון והמתיישבים - כך נכתב בתגובת המדינה שהוגשה אתמול (ראשון) לעתירה לבג"ץ נגד החוק. בפברואר הגישו קבוצה של פעילים בשייח' ג'ראח עתירה נגד חוק החנינה הקובע שהליכים פליליים בעבירות לא חמורות על רקע תוכנית ההתנתקות יופסקו, והרישום הפלילי בגינן יימחק. עם זאת, החוק לא יחול על עבירות חמורות ולא על נאשמים שהוטל עליהם מאסר בפועל. אל המפגינים הצטרפו מאוחר יותר גם שורה של פוליטיקאים לשעבר ואנשי רוח.

בעתירה, שהוגשה באמצע עורכי הדין יפתח כהן ועומר שץ, נטען שחוק חנינה שמיועד רק למי שמחה נגד ההתנתקות ולא מיועד לכל מי שנעצר בגין פעולות מחאה, ולכן הוא חוק מפלה ופסול. "אין זה ראוי שעדת הרוב בבית המחוקקים תחליט מהו אירוע טראומטי ייחודי בעבור קולקטיב כה הטרוגני, כגון חברת המהגרים והתושבים הרב-תרבותית הישראלית", נכתב בעתירה. "הכל יודעים כי מעמד משמח בעבור הרוב - פעמים רבות אינו אלא אסונו של המיעוט, ולהיפך".

בתגובת המדינה, שאליה צורפו ציטוטים רבים של אנשי ציבור שחלקם התנגדו לחוק, כתבה עו"ד דינה זילבר, הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות המדינה, כי "מהלך ההתנתקות בוצע, ואולם הדי הוויכוח הציבורי לגבי השלכותיו של צעד זה מהדהדים עד היום". היא סיימה את התגובה בציטוט מתוך דבריו של השופט אדמונד לוי בפסק הדין שניתן בבג"ץ לגבי חוק פינוי פיצוי. "כי זאת נזכור, אחים אנו וערבים זה לזה, כך בימים הקשים העומדים לפתחנו, וכך יהיה גם בשוך הסערה", כתב לוי. לכך הוסיפה עו"ד זילבר: "לו יהי".

בפרקליטות מסבירים שהגישה שננקטה על ידי משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, של מדיניות אכיפה מקלה יחסית לא צלחה. זאת בעיקר בשל טענות של ח"כים על כך שההתנתקות היא "פצע מדמם" ודרישה לחוקק חוק חנינה גורף.

עו"ד זילבר מבהירה שלא ניתן לבטל במחי יד את הטענות על כך שמדובר בפגיעה בשיוויון, אולם מוסיפה כי התכלית של החוק - "איחוי הקרע בעם" כהגדרתה - והנסיבות החריגות שבו חוקק מובילים לכך שאין מקום להתערבות שיפוטית בענין. בפרקליטות מוסיפים כי החוק משקף "את השאיפה לסגירה הולמת של אירוע ההתנתקות, לא רק מבחינת הטיפול הישיר במפונים, אלא גם מבחינת השאיפה ליצירת השלמה" עם המהלך. בתגובה גם מובהר שאין מדובר בחנינה גורפת, וכי ישנם מקרים בהם ימוצו ההליכים הפליליים, כך שהחוק כולל בתוכו איזונים ראויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully