וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוז לחופש הגדול: הלימודים יוצאים להפסקה

גיל סימה

20.6.2010 / 14:45

623,453 תלמידי בתי הספר העל יסודיים יוצאים היום לחופש הגדול. במשרד החינוך מסיימים שנה המוגדרת מוצלחת ושוקלים לקצר את החופש. בני הנוער מצדם מתכוננים לים, לקניון ולעבודת הקיץ

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק)

"זהו, הסיוט נגמר, למה אתה מפריע לי עכשיו כל כך מוקדם, תפוס אותי בים עוד איזה ארבע שעות", אומרת הבוקר (ראשון) לירון דוד. דוד, תלמידת תיכון 'מקווה ישראל' ו-623,453 תלמידי התיכונים וחטיבות הביניים יצאו הבוקר לחופשת הקיץ כשמרבית בחינות הבגרות מאחוריהם ובקנה יש תכנונים על ים, בריכה, קניון וחו"ל.

במשרד החינוך לא יודו בכך, אבל לאחר פרשיית הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה וסכסוך העבודה המתהווה עם ארגון המורים, נראה כי גם קברניטי המשרד ציפו לסיום שנת הלימודים כמה שיותר מוקדם. עם כמעט אפס שביתות ואופטימיות זהירה בנתוני הזכאות לבגרויות יכולים פקידי המשרד לסכם את השנה ולהגדירה כ"מוצלחת", זאת למרות צלה הכבד של התקלה שקרתה עם חשיפת פרשת הדליפה של "אם כל הבחינות".

לדעת את הזכויות

363,937 תלמידי תיכון ו-259,753 תלמידי חטיבות הביניים יחלו הבוקר את החופש הגדול כשלמושג זה ייתכן ויהיו תחליפים בשנים הקרובות נוכח הצהרתו של שר החינוך, גדעון סער בדבר המחשבה לשקול את קיצורו של החופש. "אני קצת סקפטית על כך", מתוודה יו"ר מועצת התלמידים הארצית, הדר שומן, שבעוד כשבוע תסיים את תפקידה ותתפנה לבילויי הקיץ ולהכנות לקראת שנת השירות אותה היא עתידה להתחיל בעוד קצת יותר מחודשיים. "אני לא חושבת שזה נכון לקצר את החופש כי הבעיה של האלימות והאלכוהול או בגדול בעיית השעמום לא תיפתר, אם יהיה פה חינוך לערכים נוכל גם ללמוד כבני אדם וגם לעשות חיים", היא אומרת.

ללינוי לוי המסיימת היום את כיתה יא' בתיכון מקיף י' בראשל"צ יש תוכניות רבות לחופש אבל מלבד המסיבות והשכשוך במימי הקאנטרי, לינוי רוצה גם להרוויח בכוחות עצמה קצת כסף. את הקיץ הקרוב היא תעביר במכירת תכשיטים בדוכן בקניון וגם תשקיע שעות בעבודתה כבייביסיטר. "יש לי הרבה מה לקנות ואני צריכה את הכסף הזה", היא אומרת.

בתנועת הנוער העובד והלומד מבקשים להדגיש בפני בני הנוער הלהוטים להרוויח כמה מאות או אלפי שקלים את זכויותיהם. בימים אלו פורסמו 'עשרת הדיברות' לבני הנוער העובדים, אותם הם צריכים לזכור ולשנן. "רשמו את הימים והשעות בהם אתם עובדים, בנפרד, אצלכם. אל תסמכו על המעסיק בעניין זה", אומר אחד מהסעיפים באיגרת כשמלבד זאת מציינים בתנועת הנוער כי תקופת התלמדות היא זמן העסקה לכל דבר ומחובתו של המעסיק לשלם לעובדיו תשלום על נסיעותיו לעבודה.

עוד מזכירים בתנועת הנוער נושאים של חופשות, שכר מינימום, הפסקות בעבודה, האיסור בהורדת מסים, וגם זכויות של דמי הבראה ופיטורים האמורות להיות ידועות לכל עובד אך לעתים הן לא ברורות לו מספיק. "אי מתן תלוש שכר היא עבירה על חוק הגנת השכר ובית דין לעבודה רשאי לפסוק לעובד פיצויים בסך 5000 שקל עבור כל תלוש שאינו עומד בקריטריונים", מבהירים בתנועה.

בעוד עשרה ימים יצטרפו לחופשה הגדולה גם 884,000 תלמידי בתי הספר היסודיים ו-375,000 ילדי גני הילדים.

עדכון ראשון: 11:02

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully